مایکروسافت رسماً اعلام کرده است که تنها کمتر از یک درصد از کل کامپیوترهای مجهز به ویندوز تحت تأثیر مشکل CrowdStrike قرار گرفته‌اند.

روز جمعه به‌روزرسانی معیوب نرم‌افزار CrowdStrike باعث بروز اختلال جهانی در سرویس‌های شرکت‌های گوناگون شد. حالا مایکروسافت رسماً اعلام کرده است که این اتفاق تنها بر روی کمتر از یک درصد دستگاه‌های ویندوزی یعنی حدود 8.5 میلیون دستگاه اثر گذاشته است.

مایکروسافت در مطلبی در وبلاگ خود اشاره کرد که تعداد دستگاه‌های ویندوزی که تحت تأثیر مشکل CrowdStrike قرار گرفته‌اند، حدود 8.5 میلیون دستگاه است. این یعنی کمتر از 1 درصد از کل کامپیوترهای مجهز به ویندوز دچار مشکل شده‌اند. این رقم اگرچه نسبتاً کوچک به‌نظر می‌رسد، اما کافی بود تا بسیاری از بانک‌ها، خرده‌فروشی‌ها، فرودگاه‌ها و شرکت‌های تجاری را دچار مشکل کند.

اختلال CrowdStrike در ویندوز سرویس‌دهی را دچار مشکل کرد
«دیوید وستون»، معاون بخش سازمانی و امنیت سیستم‌عامل مایکروسافت می‌گوید: «اگرچه درصد [دستگاه‌های درگیر] کوچک بود، اما اثر اقتصادی و اجتماعی این اتفاق میزان استفاده از CrowdStrike توسط شرکت‌هایی را نشان می‌دهد که در زمینه‌های مهمی سرویس‌دهی می‌کنند.»

وستون همچنین اعلام کرد که هرچند این مشکل از جانب مایکروسافت نبوده است، اما این شرکت مشغول همکاری با CrowdStrike بوده تا ایراد مربوطه برطرف شود. سیستم‌هایی که با این خطا روبه‌رو شده‌اند، ممکن است به کُندی دوباره در دسترس قرار بگیرند، چراکه بسیاری از آن‌ها به اصلاح دستی نیاز دارند، اما وستون می‌گوید مایکروسافت و CrowdStrike یک راهکار مقیاس‌پذیر را توسعه داده‌اند که به زیرساخت آژور کمک می‌کند تا سریع‌تر ایرادات این کامپیوترها را برطرف سازد. این شرکت‌ها همچنین درحال همکاری با بخش خدمات وب آمازون و گوگل برای رفع این ایراد هستند.

افزون‌براین، CrowdStrike نیز در مطلبی در وب‌سایت خود توضیحاتی درباره این اختلالات ارائه کرده و دلیل بروز این مشکلات همگانی و همزمان در بسیاری از کامپیوترها را شرح داده است.

براساس داده‌های شرکت Statista، سهم ویندوز از کل کامپیوترهای جهان تا ماه فوریه حدود 72 درصد بود. برخی تخمین‌ها نیز نشان می‌دهد که سهم CrowdStrike در بازار محافظت از کامپیوترها تقریباً 24 درصد است.