از امروز، تولیدکنندگان محتوا در «برنامه شرکای یوتیوب» (YouTube’s Partner Program) به قابلیت جدید تشخیص هوش مصنوعی دسترسی پیدا می‌کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد آپلودهای غیرمجاز حاوی شباهت‌شان را شناسایی و گزارش کنند. همانطور که در ویدیویی از یوتیوب نمایش داده شده، پس از تأیید هویت، تولیدکنندگان می‌توانند ویدیوهای پرچم‌گذاری شده را در تب «تشخیص محتوا» (Content Detection) در «یوتیوب استودیو» (YouTube Studio) بررسی کنند. اگر ویدیویی محتوای غیرمجاز و تولید شده توسط هوش مصنوعی به نظر برسد، تولیدکنندگان می‌توانند درخواست حذف آن را ثبت کنند.

اولین گروه از تولیدکنندگان واجد شرایط، صبح امروز از طریق ایمیل مطلع شدند و این قابلیت طی چند ماه آینده برای تعداد بیشتری از تولیدکنندگان عرضه خواهد شد. یوتیوب در راهنمای این قابلیت به کاربران اولیه هشدار داد که در وضعیت کنونی توسعه، «ممکن است ویدیوهایی را نمایش دهد که شامل چهره واقعی شماست، نه نسخه‌های تغییر یافته یا مصنوعی»، مانند کلیپ‌هایی از محتوای خود تولیدکننده. این ابزار عملکردی مشابه «کانتنت آی‌دی» (Content ID) دارد که یوتیوب از آن برای شناسایی محتوای صوتی و تصویری دارای حق چاپ استفاده می‌کند.

یوتیوب این قابلیت را سال گذشته معرفی کرده بود و آزمایش آن را در دسامبر از طریق یک برنامه آزمایشی با استعدادهای تحت نمایندگی «آژانس هنرمندان خلاق» (Creative Artists Agency – CAA) آغاز کرد. پست وبلاگ یوتیوب در آن زمان اعلام کرد: «از طریق این همکاری، چندین چهره از تأثیرگذارترین چهره‌های جهان به فناوری اولیه طراحی شده برای شناسایی و مدیریت محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی که حاوی شباهت آنها، از جمله چهره‌شان، در یوتیوب در مقیاس وسیع است، دسترسی خواهند داشت.»

یوتیوب و گوگل از جمله شرکت‌های فناوری بسیاری هستند که ابزارهای تولید و ویرایش ویدیوی مبتنی بر هوش مصنوعی را ترویج می‌کنند و ابزار تشخیص شباهت تنها قابلیت در حال توسعه آنها برای مقابله با محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی در این پلتفرم نیست. ماه مارس گذشته، یوتیوب همچنین از تولیدکنندگان خواست تا آپلودهایی را که شامل محتوای تولید یا تغییر یافته با هوش مصنوعی هستند، برچسب‌گذاری کنند و یک سیاست سختگیرانه در مورد موسیقی تولید شده توسط هوش مصنوعی که از صدای منحصر به فرد خوانندگی یا رپ یک هنرمند تقلید می‌کند، اعلام کرد.