قانون جدید اتحادیه اروپا از شرکت‌هایی که اطلاعات کاربران را در این اتحادیه جمع آوری می‌کنند خواسته تا داده‌ها را در سرورهای اروپایی حفظ و پردازش کنند. با این حال، داده‌های فیسبوک و اینستاگرام در هر دو سرورهای ایالات متحده آمریکایی و اروپایی پردازش می‌شود که این مقوله برای اهداف تبلیغاتی و کسب‌وکار شرکت متا از اهمیت بالایی برخوردار است. در گزارش ارائه شده به کمیسیون اوراق بهادار و بورس، متا خاطرنشان کرده که اگر این شرکت نتواند با مقررات جدید اتحادیه اروپا کنار بیاید به راحتی فعالیت‌های فیسبوک و اینستاگرام در این ناحیه را متوقف می‌کند.

معاون ریاست امور جهانی متا یعنی «نیک کلگ»، اعلام کرده که چنین اقدامی برای بسیاری از کسب‌وکارها در اتحادیه اروپا که به سرویس‌ها و تبلیغات متا متکی هستند، ضررهای زیادی وارد خواهد کرد. او در ادامه‌ی صحبت‌هایش افزود: «با توجه به این شرایط، از قانون‌گذاران می‌خواهیم که رویکردی درست و مناسب را در پیش بگیرند که حداقل زیان به درآمد هزاران کسب‌وکار مانند فیسبوک که با حسن نیت به این مکانیزم‌ها برای انتقال داده‌ها با روشی امن وابسته هستند، وارد شود.»

متا در شرایطی از احتمال تعطیلی فیسبوک و اینستاگرام در اتحادیه اروپا گفته که این شرکت در حال حاضر شرایط مناسبی را تجربه نمی‌کند. هفته‌ی قبل گزارش مالی سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ این شرکت اعلام شد که بر اساس آن متا با از دست دادن کاربران فعال روزانه‌ی خود، با سقوط ۲۵ درصدی سهام خود نیز مواجه شده است. طبق این گزارش، شمار کاربران فعال روزانه در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ به ۱/۹۲۹ میلیارد کاربر رسیده و این در حالی است که در سه‌ماهه‌ی قبلی ۱/۹۳۰ میلیارد کاربر به طور روزانه از این سایت استفاده می‌کردند.

زاکربرگ: متا در حال ساخت سریع‌ترین ابرکامپیوتر هوش مصنوعی دنیاست

با سقوط ۲۵ درصدی سهام این شرکت، بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از ارزش شرکت متا کاسته شد. با این حال مدیران شرکت متا بهتر از هر شخص دیگری از وضعیت شرکت خود خبر دارند و به نظر می‌رسد تلاش «مارک زاکربرگ» برای ورود به حوزه‌ی واقعیت مجازی و افزوده هم به همین موضوع برمی‌گردد. همچنین در مورد مدیر عامل این شرکت نیز باید بگوییم که ارزش خالص ثروت مارک زاکربرگ با تقریبا ۳۰ میلیارد دلار کاهش روبرو شد. بر اساس گزارش فوربس، با دارایی خالص فعلی ۸۴/۳ میلیارد دلار، این اولین بار است که این مرد ۳۷ ساله دیگر جزء ۱۰ فرد ثروتمند روی کره‌ی زمین از تابستان ۲۰۱۵ به شمار نمی‌آید.

همچنین مدیرعامل متا با از دست دادن ۲۹/۸ میلیارد دلار در یک روز، دومین نفری است که در بازه‌ی زمانی تنها یک روز چنین ضرر اقتصادی بزرگی را متحمل می‌شود. رتبه‌ی اول را ایلان ماسک با از دست دادن بیش از ۳۵ میلیارد دلار در یک روز پس از فروش ۱۰ درصد از سهام تسلا در اختیار دارد. با توجه به شرایط نه‌چندان خوب این شرکت فناوری، نباید خیلی تهدید اتحادیه اروپا توسط متا را جدی بگیریم. صرفا این اقدامات به این معنی است که این شرکت می‌خواهد موضعش در گفتگوهای احتمالی با اتحادیه اروپا را تقویت کند. باید دید در روزهای آینده چه اخبار دیگری از این شرکت فناوری منتشر خواهد شد.