هدفون 1More Dual Driver ANC Pro یکی از بهترین‌ عملکردها را در کیفیت صدا و حذف نویز فعال به نمایش می‌گذارد؛ اما آیا خرید این هدفون توجیه اقتصادی دارد؟

برند چینی 1More پس از آنکه توانست بیش از ۲۰ میلیون هدفون را در بازار داخلی بفروشد، اواخر ۲۰۱۵ در آمریکا فعالیت خود را آغاز کرد و موفق شد در کمتر از چند ماه با ارائه‌ی بالاترین کیفیت صدا در ازای پایین‌ترین قیمت ممکن، هم نظر دوستداران موسیقی و هم متخصصان این حوزه را به خود جلب کند. احتمالاً وان‌مور را با هدفون توگوشی بسیار محبوب Triple Driver بشناسید که در زمان عرضه در سال ۲۰۱۶ تنها ۹۹ دلار قیمت داشت.

باوجود بازار رقابتی نفس‌گیر و حضور برند‌های مطرحی چون سونی، سنهایزر یا حتی اپل، 1More توانست در سال‌های اخیر جای پای خود را در بازار هدفون‌های موردپسند «خوره‌های موسیقی»، به‌خصوص در دسته‌بندی هدفون‌های پشت‌گردنی، محکم کند. این شرکت مدل Dual Driver ANC Pro را با حفظ طراحی موفق هدفون‌های پیشین، با قابلیت‌های پریمیومی چون نویز کنسلینگ فعال و کاهش صدای باد همراه کرده و با ارائه‌ی پروفایل صدای تقریباً یکنواخت با پوشش بیس فوق‌العاده‌، عملکرد آن را در سطح هدفون‌های لوکسی چون ایرپاد پرو بالا آورده است.

طراحی و مشخصات Dual Driver ANC Pro
اولین چیزی که در مورد هدفون Dual Driver ANC Pro جلب‌نظر می‌کند، طراحی بسته‌بندی آن است که محصولات برند 1More را دست‌کم از لحاظ جذابیت بسته‌بندی، یک‌سروگردن بالاتر از هدفون‌های توگوشی برندهای لوکسی چون اپل و سامسونگ قرار می‌دهد. روی جعبه به مهم‌ترین ویژگی‌های هدفون از جمله نویز کنسلینگ فعال، پشتیبانی از کدک‌های صوتی با وضوح بالا، شارژ سریع، باتری ۲۰ ساعته و جایزه‌ی نوآوری نمایشگاه CES 2020 اشاره شده و پشت جعبه، جزییات بیشتری درباره‌ی میزان شارژدهی، برد بلوتوث (۱۰ متر) و وزن محصول (۴۴٫۶ گرم) به چشم می‌خورد.

با باز کردن جعبه، جذابیت بسته‌بندی خود را نشان می‌دهد؛ در بخش داخلی درِ جعبه، طرح‌های مدادی با جزییات دقیق از محصول و نوشته‌های به‌ظاهر دست‌نویس که این هدفون را به «دوستداران موسیقی در حرکت» تقدیم کرده،‌ خودنمایی می‌کند. خود هدفون در محفظه‌ای پلاستیکی جای گرفته که با خارج کردن آن به سه جفت سَری‌ سیلیکونی در اندازه‌های مختلف (به‌اضافه‌ی یک جفت از پیش متصل به گوشی‌ها) و دو بسته‌بندی کوچک‌تر برمی‌خوریم که در آن‌ها کابل شارژ USB-C، کابلی برای اتصال به جک هدفون برای مواقعی که بلوتوث دردسترس نیست و کیسه‌ای جادار برای حمل هدفون قرار دارد.

هدفون Dual Driver ANC Pro برخلاف ایرپاد اپل یا گلکسی بادز سامسونگ، از نوع واقعا بی‌سیم (True Wireless) نیست و گوشی‌های آن به کمک نکبندی از جنس لاستیک نرم و انعطاف‌پذیر به هم متصل شده‌اند. شاید ظاهر این هدفون در نگاه اول با وجود پشتی آلومینیومی و رگه‌هایی از رنگ قرمز روی مشکی، چندان لوکس به‌نظر نرسد؛ اما نک‌بند آن به‌شدت نرم و سبک است، به‌طوری که حضور آن را پشت گردن احساس نخواهید کرد و شاید حتی فراموش کنید هدفون‌تان از نوع واقعا بی‌سیم نیست. فرم گوشی‌ها نیز اگرچه با سایر ایربادهای معمولی فرق دارد، ارگونومی خوبی دارند و اگر سَری مناسب گوش‌تان را انتخاب کنید، می‌توانید ساعت‌ها بدون کوچک‌ترین حس آزردگی از موسیقی موردعلاقه‌تان لذت ببرید.

این‌روزها، ترجیح بسیاری از کاربران هدفون‌های واقعا بی‌سیم است و به‌نظر می‌رسد چیزی به عمر هدفون‌های پشت‌گردنی باقی نمانده باشد؛ بااین‌حال، اگر شما نیز مثل من پارانویای گم شدن ایربادها در محیط‌های شلوغ را دارید، فرم فاکتور این هدفون آرامش‌خاطر را به شما باز خواهد گرداند. علاوه‌براین، وجود نکبند باعث شده نیازی به قرار دادن میکروفون‌ها و دکمه‌های کنترل در خود ایربادها نباشد و شرکت سازنده از کابوس طراحی کوچک آن‌ها رهایی یابد. اگر 1More در ساخت Dual Driver ANC Pro قابلیت توقف خودکار آهنگ با خارج کردن گوشی‌ها یا با اتصال مغناطیسی آن‌ها را نیز لحاظ کرده بود، آن‌وقت می‌توانستیم طراحی این هدفون را برای افرادی که با هدفون‌های پشت‌گردنی مشکلی ندارند، ایدئال بنامیم.

کنترل و نرم‌افزار Dual Driver ANC Pro
هدفون 1More Dual Driver ANC Pro به دلیل بهره‌گیری از نکبند، فضای زیادی برای جاگیری دکمه‌ها دراختیار دارد که این موضوع، کنترل آن را نسبت به هدفون‌های واقعا بی‌سیم ساده‌تر می‌کند؛ هرچند به‌خاطر سپردن جای هر دکمه کمی زمان می‌برد و در مدتی که هدفون برای بررسی دراختیار زومیت بود،‌ گاهی لازم بود برای اینکه اشتباهی دکمه‌‌ی توقف آهنگ را به جای ANC فشار ندهم، قبل از فشار دادن هر دکمه به آن نگاه کنم.

تمام دکمه‌های کنترل هدفون در قسمت پایین سمت چپ نکبند قرار گرفته است. روی سطح بیرونی نکبند، سه دکمه‌ی پاور، کاهش صدای باد و حذف صدای محیط (ANC) و در سطح داخلی، کنترل حجم صدا، چراغ LED و دکمه‌‌ی نسبتاً بزرگی برای پخش/توقف آهنگ قرار دارد که با دو ضربه روی آن، آهنگ بعدی و با سه ضربه آهنگ قبلی پخش می‌شود. از همین دکمه همچنین می‌توان برای پاسخ‌گویی یا قطع تماس استفاده کرد و در حالتی که هیچ آهنگ یا تماسی در جریان نباشد، نگه داشتن این دکمه دستیار صوتی گوشی نظیر Siri یا گوگل اسیستنت را فعال می‌کند تا بتوانید با فرامین صوتی، حجم صدا و پخش آهنگ را کنترل کنید.

1More در طراحی کنترل Dual Driver ANC Pro از نشانگر‌های صوتی استفاده کرده تا کاربر را با پخش صداهای مختلف از روشن یا خاموش شدن قابلیت کاهش صدای باد یا سطح یک و دوی ANC باخبر کند. این نشانگرهای صوتی اگرچه خلاقانه به‌نظر می‌رسند، ممکن است گیج‌کننده باشند و کمی طول بکشد صدای مربوط به سطح یک ANC را با صدای فعال شدن سطح دوی آن تشخیص داد. شاید بهتر بود 1More به جای این‌ نشانگرهای گیج‌کننده،‌ وضعیت ANC یا حتی میزان شارژ باقی مانده را شبیه مدل‌های دیگرش اعلام می‌کرد.

عملکرد ANC در Dual Driver ANC Pro
بی‌شک وجود قابلیت نویز کنسلینگ فعال و نحوه‌ی عملکرد آن یکی از دغدغه‌های اصلی دوستداران موسیقی هنگام خرید هدفون است. هدفون‌های بلوتوثی به خاطر اندازه‌ی بسیار کوچکتر ایربادها نسبت به هدفون‌های روگوشی،‌ فضای کافی برای میزبانی از سیستم‌ ANC قدرتمند ندارند و به همین‌خاطر، عملکرد این قابلیت در چنین هدفون‌هایی اغلب ضعیف‌تر از حد انتظار است. بااین‌حال، هدفون 1More Dual Driver ANC Pro با اختصاص دو میکروفون در هر گوشی برای حذف صدای محیط، یکی از بهترین تجربه‌های نویز کنسلینگ را در بین هدفون‌های بلوتوثی ارائه می‌دهد. قابلیت ANC در این هدفون در دو سطح ارائه شده که به گفته‌ی سازنده، سطح یک تا ۳۵ دسی‌بل و سطح دو بین ۲۰ تا ۲۵ دسی‌بل نویز محیط را حذف می‌کند تا در شنیدن فرکانس‌های پایینی در محیط‌های شلوغ خللی پیش نیاید.

بررسی عملکرد ANC این هدفون در یکی از پرهمهمه‌ترین مکان‌های شهر، یعنی مترو،‌ هم در حالت پخش آهنگ و هم بدون آهنگ، انجام شد. در حالتی که هیچ آهنگی پخش نمی‌شد،‌ هم قابلیت ANC و هم قابلیت حذف صدای باد (WNR) عملکرد بسیار رضایت‌بخشی از خود نشان دادند؛ به‌طوری که انگار حبابی با دیواره‌های آکوستیک دورم را احاطه کرده بود و صدای ورود قطار به ایستگاه، صدای ممتد حرکت واگن‌ها روی ریل و حتی صدای گریه‌ی کودکی که تنها یک واگن با من فاصله داشت، به‌سختی شنیده می‌شد.

البته نویز کنسلینگ فقط فرکانس‌های پایینی را حذف می‌کند و صحبت افرادی که در نزدیکی شما ایستاده‌اند، همچنان قابل‌فهم است؛ با این تفاوت که احساس می‌کنید صدایی که می‌شنوید از پشت خط است، نه فردی که رو‌به‌رویتان با صدای بلند در حال صحبت با تلفن است.

ازآنجاکه فعال کردن گزینه‌ی ANC کمی صدا را «هوادار» می‌کند، فعال کردن هم‌زمان گزینه‌ی کاهش صدای باد پیشنهاد می‌شود. هرچند اپلیکیشن همراه طوری طراحی شده که به نظر می‌رسد گزینه‌ی ANC و WNR نمی‌توانند به‌طور هم‌زمان روشن باشند، در عمل می‌توان هر دو گزینه را ازطریق دکمه‌ها فعال کرد. عملکرد ANC در پوشش بیس و هنگام پخش آهنگ‌های آکوستیک و پیانو نیز بسیار رضایت‌بخش بود و صدای بیرون اختلال زیادی در شنیده شدن آن‌ها ایجاد نمی‌کرد. ازاین‌رو، می‌توانید با این هدفون در محیط‌های پرهمهمه همچنان از موسیقی ملایم لذت ببرید.

کیفیت صدا و عملکرد Dual Driver ANC Pro
هدفون 1More Dual Driver ANC Pro از کدک‌ استاندارد SBC و همچنین کدک‌های مخصوص محتوای صوتی با وضوح بالا از جمله LDAC در گوشی‌های اندرویدی و AAC برای محصولات اپل پشتیبانی می‌کند. علاوه‌براین، با اتصال هدفون به کامپیوتر ازطریق کابلی که در جعبه قرار دارد، می‌توانید از فرمت FLAC و تجربه‌ی صدای بی‌اتلاف (lossless) نیز لذت ببرید.

هدفون Dual Driver ANC Pro به‌لطف سَری سیلیکونی در اندازه‌های مختلف که به خوبی با هر نوع سایز و فرم گوش جفت می‌شود، حتی بدون روشن کردن ANC،‌ پوشش‌دهی قابل‌قبولی از بازه‌ی فرکانس پایینی دارد و از نشت صدا به داخل به طرز قابل‌توجهی جلوگیری می‌کند. بااین‌حال، طراحی نیمه‌باز گوشی‌ها باعث نشت صدا به بیرون می‌شود که البته فقط در مورد آهنگ‌های شلوغ با حجم بالای صدا و در فاصله‌ی بسیار کم محسوس است؛ درغیر این صورت، نشت صدا به بیرون در حدی نیست که برای اطرافیان آزاردهنده باشد.

اگر بخواهیم پروفایل صدای این هدفون را به‌طور کلی توصیف کنیم،‌ باید گفت در طول بازه‌ی فرکانس پایینی تا میانی صدایی نسبتاً خنثی، طبیعی و یکنواخت تولید می‌شود، اما در محدوده‌ی فرکانس بالایی با خیز نسبتاً شدیدی رو‌به‌رو هستیم که باعث می‌شود سطوح تربل با تأکید بیشتری شنیده شود و در مورد بعضی آهنگ‌ها که صدای سنج در آن‌ها قوی است، ممکن است کمی آزاردهنده باشد.