براساس اطلاعات منتشر شده از سوی منابع آگاه بازار، آیفون 14 به لطف تراشه 5G جدید و قابلیت پشتیبانی از اتصال وای فای 6E از باتری با طول عمر بیشتری بهره می‌برد.

به گزارش اخبار اقتصادی نشریه محلی تایوان، شرکت TSMC ظاهرا تمامی سفارش‌های مربوط به تراشه‌های امواج رادیویی 5G اپل برای سری آیفون 14 را از آن خود کرده و دیگر این سفارش‌ها در دست سامسونگ نیست.این تراشه‌ها که احتمالا به انتخاب اپل از مودم اسنپدراگون X65 کوالکام بهره می‌برند،‌ ظاهرا با فرآیند 6 نانومتری TSMC تولید می‌شوند. سال گذشته میلادی TSMC اعلام کرده بود که فرآیند 6 نانومتری برای تراشه‌های امواج رادیویی 5G از چیپ کوچک‌تری با مصرف انرژی کمتر بهره خواهند برد.

فرآیند 6 نانومتری تراشه TSMC
فرآیند 6 نانومتری در تولید تراشه باعث می‌شود که هر دو باند کمتر از 6 گیگاهرتز و mmWave 5G از توان کمتری استفاده کنند و در عین حال عملکرد قدرتمندی را به نمایش بگذارند. انتظار می‌رود علاوه بر کارایی بیشتر، کوچک کردن قطعه بزرگ فرستنده گیرنده RF می‌تواند باعث آزاد شدن فضایی در داخل گوشی‌های آیفون شود. به ازای هر میلی‌متر مربع فضایی که آزاد می‌شود، امکانی برای استفاده از باتری بزرگ‌تر فراهم می‌شود. به نظر می‌رسد این موارد در کنار هم باعث راندمان بیشتر می‌شود و کوچک‌سازی تراشه RF بهبود طول عمر باتری را در پی دارد.

پیشتر «مینگ‌- چی کو»، تحلیلگر معروف اپل اعلام کرده بود که احتمالا آیفون 14 با قابلیت پشتیبانی از وای فای 6E از راه می‌رسد که سرعت انتقال داده سریع‌تری دارد.

در سال 2019، اپل و کوالکام به توافقی چند ساله برای تامین چیپست دست یافتند و همین مساله باعث شد که راه برای استفاده اپل از مودم‌های 5G کوالکام هموار شود. یکی از اسناد مربوط به دادگاه نشان داده که اپل به دنبال استفاده از مودم اسنپدراگون X60 تولید سامسونگ در سری آیفون 13 بود و به دنبال آن از مودم اسنپدراگون X65 در سری آیفون‌های 2022 استفاده می‌کند.

انتظار می‌رود اپل از سال 2023 از تراشه‌های کوالکام فاصله بگیرد و از مودم 5G سفارشی خود در گوشی‌های آیفون استفاده کند.