حالت ساده، که یکی از قدیمی‌ترین ویژگی‌های کروم است، به‌زودی از این مرورگر حذف خواهد شد. این ویژگی که در ابتدا با نام Data Saver شناخته می‌شد، از سال ۲۰۱۴ بخشی از کروم اندروید بوده است، اما از آنجاکه داده‌های تلفن‌ همراه در سراسر جهان ارزان‌تر و دسترسی به آن آسان‌تر شده است، حالت Lite دیگر کارایی قبل را ندارد. گوگل اکنون فکر می‌کند که حذف این قابلیت روی تجربه‌ی مرور کاربران گوشی‌های هوشمند، تأثیر منفی نخواهد داشت.

به گزارش XDA، حالت Lite با انتشار نسخه‌ی ۱۰۰ گوگل کروم از کانال پایدار این مرورگر حذف خواهد شد. این تغییر بر آخرین نسخه‌ی کروم و همچنین ساخت‌های قدیمی‌تر این مرورگر تأثیر خواهد داشت.

کریگ، مدیر پشتیبانی کروم در پست اخیر خود نوشت:

در ۲۹ مارس ۲۰۲۲ (۹ فروردین ۱۴۰۱) با عرضه‌ی نسخه‌ی ۱۰۰ کروم به کانال پایدار، قابلیت Lite mode حذف خواهد شد. این در ‌حالی است که نسخه‌ی اندروید کروم از سال ۲۰۱۴ از این ویژگی بهره می‌برد و به کاربران کمک می‌کرد تا در داده‌های تلفن همراه آن‌ها صرفه‌جویی شود. این ویژگی همچنین به افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب کمک می‌کرد.

حالت Lite از صفحه‌ی تنظیمات کروم در بخش قابلیت‌های پیشرفته، در‌ دسترس است. وقتی این گزینه روشن باشد، گوگل از سرورهای خود برای افزایش سرعت بارگیری صفحات و ذخیره‌ی داده‌ها استفاده می‌کند. صفحاتی که سنگین و دیر بارگذاری می‌شوند، شناسایی خواهند شد و از‌ طریق سرورهای گوگل برای کاربر ارسال خواهند شد تا سرعت بارگیری افزایش یابد. حالت Lite فقط در دستگاه‌های اندروید در‌ دسترس است.

حالت Lite درحال‌حاضر از کروم قناری حذف شده است و در هفته‌های آتی نیز شاهد حذف این ویژگی از کروم بتا و نسخه‌ی پایدار این مرورگر خواهیم بود.