حضور در دنیای مجازی و حتی دورکاری خطرات بسیار زیادی برای کاربران به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به هرزنامه‌ها، بدافزارها، آگهی‌افزار و ویروس‌ها اشاره کرد. با توجه به اینکه متاورس هم اکنون در مرکز توجه بسیاری از شرکت‌ها قرار دارد و از آن به عنوان فضای کاری آینده یاد می‌شود، بسیاری از این خطرات کاربران را تهدید می‌کنند و مایکروسافت درباره آن‌ها هشدار داده است.

«چارلی بل» معاون اجرایی امنیت، انطباق، هویت و مدیریت مایکروسافت در پست جدید وب‌سایت این شرکت در مورد اساس و بنا ایمن سازی فعالیت در متاورس صحبت کرده است. بل معتقد است که در فضای متاورس مخاطرات امنیتی بیشتر از حد انتظاری وجود خواهد داشت و راه‌هایی را لیست کرده که شرکت‌ها می‌توانند برای ایمن ماندن کارمندان خود از آن‌ها استفاده کنند. او همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که در متاورس به راحتی می‌توان هویت افراد را جعل کرد.

بل توضیح می‌دهد:

«کلاهبرداری و حملات فیشینگ که هویت شما را هدف قرار می‌دهند، می‌توانند توسط یک چهره آشنا مانند آواتاری انجام شود که هویت همکار شما را به جای نام دامنه یا آدرس ایمیل جعل می‌کند. اگر اکنون اقدامی انجام ندهیم، این نوع تهدیدها می‌توانند برای شرکت‌ها مشکلاتی به وجود بیاورد.»

روش‌های پیشنهادی برای حفظ امنیت در متاورس

در ادامه این پست درباره حفظ امنیت در فضای متاورس توضیح داده شده که باید کارهای زیادی در زمینه اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری در زمینه فناوری‌های متاورس انجام شود. همچنین از احراز هویت چند عاملی و بدون رمز عبور به عنوان روش‌های مرتبطی در پلتفرم‌های متاورس یاد شده است. حتی ارائه نوعی کنسول به مدیران فناوری اطلاعات برای کنترل تجربیات کاربران از جمله موارد پیشنهاد شده توسط مایکروسافت و بل است.

در نهایت، از شفافیت برای تضمین و جلب اعتماد کاربران به متاورس اشاره شده است. بل امیدوار است تا کسانی که رهبران اصلی این فضا محسوب می‌شوند، آمادگی لازم برای پاسخگویی به سوالات کارشناسان امنیتی در مورد شرایط خدمات، رمزگذاری و گزارش آسیب‌پذیری را داشته باشند.