محققان «دانشگاه استنفورد» رویکرد جدیدی را ایجاد کرده‌اند که به سنسورهای تصویر استاندارد اجازه می‌دهد نور را به صورت سه بعدی ببینند. با این تکنیک، دوربین گوشی‌ها می‌تواند فاصله اشیاء را اندازه‌گیری کند و عکاسی سه بعدی را در دسترس کاربران موبایل قرار دهد.

در حال حاضر فقط سیستم‌های تخصصی و گران قیمت لیدار می‌توانند با کمک نور فاصله بین اشیاء را اندازه‌گیری کنند. در این سیستم‌ها از لیزری استفاده می‌شود که پس از شلیک آن‌ها به اجسام، مسافت نور خود را اندازه‌گیری می‌کند. بنابراین فاصله اجسام، سرعت آن‌ها، حرکت رو به عقب یا جلو و مسیر تلاقی دو جسم متحرک از جمله مواردی هستند که توسط این فناوری تشخیص داده می‌شوند.

حالا رویکرد جدید محققان استنفورد می‌تواند لیدار با وضوح مگاپیکسل را برای برخی دوربین‌ها مانند دوربین موبایل فعال کند که تاکنون امکان استفاده از آن وجود نداشته است. وضوح بالاتر به لیدار اجازه می‌دهد تا اهدافی بسیار دورتر را شناسایی کند.

یکی از راه‌ها برای اضافه کردن قابلیت تصویربرداری سه بعدی به حسگرهای استاندارد، افزودن منبع نور و مدولاتوری است که بتواند در هر ثانیه میلیون‌ها بار نور را روشن یا خاموش کند. با اندازه‌گیری تغییرات نور، مهندسان می‌توانند فاصله را محاسبه کنند که انجام این کار با وجود مدولاتورها فعلی به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد.

حالا محققان با طراحی مدولاتور جدید و ساده‌ای مشکل آن‌ها را برطرف کرده‌اند و می‌توان آن را با دوربین‌های موبایل یا دوربین‌های SLR دیجیتال ادغام کرد. به گفته آتالار و مشاورش «امین اربابیان»، این سیستم در آینده می‌تواند برای نوع جدیدی از لیدار فشرده، کم هزینه و کم مصرف استفاده شود و راه خود را به هواپیماهای بدون سرنشین، مریخ‌نوردها و کاربرد‌های دیگر باز کند.

حققان توضیح می‌دهند که استفاده گسترده از فناوری سه بعدی می‌تواند عکاسی را به طور چشمگیری تغییر دهد، زیرا در این شرایط عکاسان می‌توانند بدون حضور در مکانی، عکاسی کنند.

«هانس هانسن»، مدیر عامل یک شرکت عکاسی سه بعدی توضیح می‌دهد:

«این امر برای کار از راه دور، یادگیری و رعایت فواصل ایمن در طول همه‌گیری‌ها و همچنین برای تشخیص، درمان و تعمیر کارکردها در بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی، فناوری و تولید کاربرد خواهد داشت.»

گوشی‌های آیفون 13 پرو و پرو مکس اپل از لیدار بهره می‌برند اما محققان استنفورد ادعا کرده‌اند که پیاده‌سازی رویکرد آن‌ها نسبت به مورد استفاده شده توسط اپل هزینه بسیار کمتری دارد و می‌تواند روی طیف بیشتری از گوشی‌ها نصب شود.