قدرت شبکه بیت کوین به‌خاطر سیستم رمزنگاری پیچیده‌ای که دارد، بسیار زیاد است؛ اما اگر در آینده‌ای نه‌چندان‌دور، کامپیوترها به پیشرفت قابل‌توجهی دست پیدا کنند که استانداردهای رمزنگاری فعلی دیگر به‌اندازه کافی قوی نباشند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به گزارش دی‌کریپت، پردازش کوانتومی هم خبری خوب و هم به‌نوعی خطر محسوب می‌شود؛ زیرا این فناوری به کامپیوترها اجازه می‌دهد از قوانین فیزیک کوانتوم برای سرعت‌بخشیدن به محاسبات و پردازش حجم عظیمی از اطلاعات استفاده کنند که سیستم‌های امروزی به‌راحتی قادر به انجام آن و رسیدن به این سرعت نیستند.

در حال حاضر، کامپیوترهای کوانتومی در مراحل ابتدایی توسعه خود قرار دارند و به‌شکل عمومی در بازار یافت نمی‌شوند؛ اما احتمال دارد آغاز عصر استفاده از این سیستم‌ها نزدیک‌تر از چیزی باشد که بسیاری از افراد تصورش می‌کنند.

امکان شکستن کلید خصوصی بیت کوین وجود دارد؟

همین ابتدای کار لازم است بگوییم که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است، اما یکی از گزینه‌های موجود برای دست‌یافتن به کلید خصوصی یک کیف پول بیت کوین، «حمله جست‌وجوی فراگیر» (Brute Force) به خود کلید خصوصی است.

این نوع حمله شامل یک جست‌وجوی فراگیر و خودکار کامپیوتری میان ترکیب‌های ممکن برای حدس‌زدن یک کلید خصوصی است که در نتیجه به یک شخص اجازه دسترسی به دارایی‌های فرد دیگری را می‌دهد.

با این حال، مشکل هکرهای امروزی این است که هر کلید خصوصی یکی از ۲ به توان ۲۵۶ حالت ممکن است که باید آن را حدس بزنند. برای درک بزرگی این عدد باید گفت که تعداد کل اتم‌های موجود در جهان احتمالاً کمتر از آن است. کامپیوترهای امروزی هم قادر به حدس‌زدن این عدد نیستند؛ مگر اینکه چندصد سال مدام در حال پردازش باشند.

چقدر با فراگیری کامپیوترهای کوانتومی فاصله داریم؟

در حال حاضر، فناوری محاسبات کوانتومی به‌خوبی در حال پیشرفت است. در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۹۹)، مایکروسافت از راه‌اندازی سرویسی به نام آزور کوانتوم (Azure Quantum) خبر داد که برای آوردن فناوری کوانتومی به کامپیوترهای این شرکت طراحی شده بود.

در چین، اسپین‌کیو (SpinQ)، شرکت سازنده قطعات کامپیوتری، در حال کار روی یک سیستم کوانتومی است و می‌خواهد در صورت امکان آن را به‌شکل یک کالای عمومی و با قیمتی حدود ۵٬۰۰۰ دلار در بازار عرضه کند. در مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) نیز مرکز امنیت سایبری ناتو اعلام کرد که آزمایش طرح ایمن‌سازی جریان‌های ارتباطی را با عنوان «جهان پساکوانتومی»، با موفقیت به پایان رسانده است.

آیا بیت کوین واقعاً در معرض خطر است؟

در جهان پساکوانتومی، بیت کوین به‌نوعی در معرض خطر قرار دارد؛ چراکه همیشه تراکنش‌های این ارز دیجیتال برای پردازش‌شدن در صف انتظار قرار می‌گیرند؛ هرچند که مدت‌زمان پردازش خیلی طولانی نیست.

بلاک‌های جدید شبکه بیت کوین به‌طور متوسط هر ۱۰ دقیقه یک بار استخراج می‌شوند و همان طور که احتمالاً می‌دانید، همه تراکنش‌های واجد شرایط، در اولین بلاک دردسترس گنجانده نمی‌شوند و بخشی از آنها در صف قرار می‌گیرند. به‌محض این که یک تراکنش از صف انتظار خارج شده و در یکی از بلاک‌های شبکه ثبت شود، دیگر نمی‌توان آن را دست‌کاری کرد. با این حال، قبل از تأییدشدن تراکنش، «از نظر تئوری» امکان شبیه‌سازی کلید خصوصی یک آدرس وجود دارد که به هکر اجازه می‌دهد قبل از تأیید بلاک جدید در شبکه، وجوهی را از کیف پول کاربر سرقت کند.