پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام اپل در رویداد WWDC 2022 از نسخه‌‌ی جدید سیستم‌‌های عامل آیفون (iOS 16)، آیپد (iPadOS 16)، مک (macOS Ventura) و اپل واچ (watchOS 9) رونمایی کرد.
در میان نسخه‌ی جدید تمام سیستم‌های عامل اپل، iOS 16 با تعداد زیادی از قابلیت‌های جدید پا به دنیای فناوری گذاشت. اگر دارای آیفون ۸ یا دستگاهی جدیدتر هستید، می‌توانید پاییز امسال، iOS 16 را دریافت کنید و از ویژگی‌های کاربردی و جذابش لذت ببرید. اکنون قصد داریم در ادامه تمام ویژگی‌های مهم iOS 16 را بررسی کنیم.
سخن‌گوی فارسی داریوش
یکی از سورپرایزهای کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل در سال جاری، معرفی صدای سخن‌گوی جدیدی به نام داریوش بود که برای کاربران فارسی‌زبان به iOS 16 اضافه شده است. VoiceOver یکی از ویژگی‌‌هایی است که می‌تواند به افراد کم‌بینا و نابینا برای خواندن متن کمک کند. حال اپل صدای سخن‌گوی داریوش را به این قسمت اضافه کرده و کاربران می‌توانند به‌راحتی آن را فعال کنند.

می‌توان داریوش را آغازی برای اضافه شدن زبان فارسی به گزینه‌های مختلف سیستم‌عامل اپل دانست. حال که چنین بخشی به VoiceOver اضافه شده، احتمال می‌رود در آینده شاهد پشتیبانی دستیار صوتی سیری از زبان فارسی باشیم.

ظاهر جدید لاک اسکرین

یکی از مواردی که بیشتر از دیگر به‌روزرسانی‌های iOS 16 مورد توجه قرار گرفت، ویژگی‌های جدیدی بود که به لاک اسکرین اضافه شده است. کاربران آیفون با نصب سیستم‌عامل جدید اپل به گزینه‌های گونانی دسترسی خواهند داشت که به آن‌ها اجازه می‌دهد لاک اسکرین خود را شخصی‌سازی کنند.

اکنون می‌توان در iOS 16 با نگه داشتن انگشت روی لاک اسکرین آیفون، ظاهر آن را شخصی‌سازی کرد. حتی فیلترهای رنگی‌ای وجود دارند که می‌توانید از میان آن‌ها گزینه‌ی مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید. یکی از مواردی که می‌توان به‌راحتی شخصی‌سازی کرد فونت و رنگ ساعت است که گزینه‌های متعددی برای آن وجود دارد.

پشتیبانی از ویجت در لاک اسکرین و بهبود نمایش نوتیفیکیشن‌ها

یکی دیگر از موارد اضافه‌شده به نسخه‌ی جدید iOS پشتیبانی از ویجت در لاک اسکرین است. اپل ادعا می‌کند، میلیون‌ها حالت ممکن برای تغییر شکل لاک‌ اسکرین با اضافه کردن ویجت وجود دارد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که مدتی طول می‌کشد تا توسعه‌دهندگان ویجت‌ اپ‌های خود را برای سیستم‌عامل اپل توسعه دهند. همچنین امکان ایجاد چندین لاک اسکرین و انتخاب بین آن‌ها با سوایپ روی صفحه نیز موجود است.

از سوی دیگر، نحوه‌ی نمایش نوتیفیکشن‌ها نیز بهبود یافته است. نوتیفیکشن‌ها در iOS 16 به‌شکل متفاوتی در لاک‌ اسکرین نمایش داده می‌شوند و به‌جای آنکه کل صفحه را فرا بگیرند، در پایین صفحه و به شکل منظم‌تری به‌نمایش در‌می‌آیند.

امکان شخصی‌سازی بیشتر Focus

قابلیت Focus نیز می‌تواند در iOS 16 به لاک اسکرین اضافه شود تا کاربران با سوایپ انگشت و انتخاب لاک اسکرین مورد نظر، به اپلیکیشن‌هایی چون تقویم، ایمیل، Messages و سافاری دسترسی داشته باشند. اپل این بار پا را فراتر گذاشته و به کاربرانش اجازه می‌دهد برای هر حالت Focus لاک‌ اسکرین و هوم اسکرین اختصاصی با والپیپر، گجت و اپ‌های مورد نظر خود را انتخاب کنند.

تصاویر پس زمینه جدید

علاوه‌بر گزینه‌های پیشین موجود در بخش پس‌زمینه، اکنون موارد جدید به آن اضافه شده‌اند که شخصی‌سازی آیفون را از همیشه جذاب‌تر می‌کنند. این بخش در iOS 16 با تغییرات قابل توجهی همراه شده است.

علاوه‌بر اضافه شدن گزینه‌های متنوع‌تری به تصاویر پس‌زمینه، کاربران می‌توانند از گزینه‌ی Photo Suffle برای تغییر تصویر پس‌زمینه به‌صورت روزانه یا هر ساعت یک‌بار یا با ضربه انگشت استفاده کنند. گالری Suggested Photos نیز به کمک هوش مصنوعی، بهترین تصاویر ثبت شده توسط کاربر را برای قرار دادن در لاک اسکرین انتخاب می‌کند. همچنین اکنون کاربران می‌توانند با انتخاب ایموجی‌های محبوب خود، تصاویر پس‌زمینه‌ی جالبی خلق کنند.

پشتیبانی قابلیت Live Text از ویدئو

اکنون مدتی است که Live Text به iOS اضافه شده و با هوش مصنوعی خود متن‌های موجود در تصاویر را تشخیص می‌دهد. حالا iOS 16 این قابلیت را به ویدئوها نیز اضافه کرده تا کاربران دیگر برای انتخاب متن به تصاویر محدود نباشند. کاربران می‌توانند پخش ویديو را در هر فریمی که خواستند متوقف کنند تا ابزار Live Text متن نمایش داده شده را از دل ویديو بیرون بکشد. Live Text همچنین به کاربران امکان تبدیل واحد، ترجمه متن و قابلیت‌های دیگری می‌دهد.

بهبود قابلیت Visual Look Up

قابلیت Visual Look Up در نسل پیشین iOS نیز وجود داشت اما حالا توسعه‌دهندگان اپل آن را بهبود داده‌اند تا عملکرد بهتری داشته باشد. در iOS 16 قابلیت مذکور قادر به تشخیص پرندگان،‌ حشرات و مجسمه‌ها نیز است.

برای استفاده از آن تنها کافی است تصویر مورد نظر را توسط دوربین دستگاه (Live View غیرفعال باشد) ثبت یا از گالری انتخاب کرده و سپس با انگشت خود روی سوژه‌ی تصویر ضربه زده و کمی نگه دارید. قسمت انتخاب شده به‌طور خودکار از پس‌زمینه جدا می‌شود و می‌توان آن را در اپلیکیشن‌های دیگر از جمله Messages کپی کرد.

امکان ویرایش و حذف پیام در iMessage

چند ویژگی جدید به پیام‌رسان اپل اضافه شده که کاربران مدت زمان زیادی منتظرشان بودند. اکنون در iOS 16 می‌توان پیام‌های ارسال‌شده را ویرایش یا حتی حذف کرد. همچنین اگر بخواهید پیامی را بعدا دوباره بخوانید، می‌توانید آن را به صورت «خوانده نشده» علامت‌گذاری کنید. البته باید به این نکته توجه داشت که اگر از ارسال پیام مدت نسبتاً زیادی گذشته باشد دیگر قادر به حذف آن نخواهید بود.

اپ فیتنس بدون اپل واچ

با نصب iOS 16 دیگر برای استفاده از اپلیکیشن تناسب اندام Fitness به اپل واچ نیازی ندارید. آیفون شما دارای حسگرهایی است که می‌تواند به کمک آن‌ها تعداد گام‌ها، مسافت طی شده، تعداد پله‌های بالا رفته و تمرین‌های انجام شده در اپلیکیشن‌های متفرقه را ردیابی کرده و از این داده‌ها برای تخمین میزان کالری روزانه کاربر استفاده کند. همچنین می‌توان برای افزایش انگیزه به انجام تمرین‌های بیشتر، اهداف تناسب اندام خود را با دوستان به اشتراک گذاشت.

البته به نظر می‌رسد اپلیکیشن Fitness در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و می‌تواند در نسخه‌های بعدی بهبود یابد.

اضافه شدن قابلیت Medications به اپلیکیشن سلامت‌

در iOS 16 قابلیت Medications به اپلیکیشن Health اضافه شده و اکنون کاربران می‌توانند اطلاعات داروهایی خود را به آن اضافه کنند. حتی می‌توان از دوربین برای اسکن داروها و اضافه کردن اطلاعات آن‌ها به اپ کمک گرفت. البته این بخش کمی در شناسایی داروهای ساخته‌شده در ایران ضعیف است.

پس از اضافه کردن اطلاعات لازم، اپلیکیشن سر زمان‌های تعیین‌شده به کاربر هشدار می‌دهد. نکته‌ی جالب این است که می‌توان با استفاده از رنگ‌ها و آیکون‌های مختلف هر دارو را شخصی‌سازی کرد.

قابلیت‌های جدید اپلیکیشن Mail

اپل با iOS 16 ابزارهای جدیدی را به اپلیکیشن Mail اضافه می‌کند. اکنون کاربران می‌توانند ارسال ایمیل را زمان‌بندی کرده یا حتی آن را پیش رسیدن به مقصد لغو کنند. حتی اپ مذکور تشخیص می‌دهد که آیا کاربر بخش مهمی از ایمیل، مثلا اضافه کردن پیوست را فراموش کرده است.

علاوه‌بر موارد یادشده، کاربران می‌توانند به کمک گزینه Remind Later، هر ایمیلی را در هر تاریخ و زمانی بازخوانی کنند و گزینه‌ی Follow Up به‌طور خودکار به کاربران یادآوری می‌کند که اگر هنوز جواب ایمیل‌شان را دریافت نکرده‌اند، آن را پیگیری کنند. همچنین بخش جستجوی ایمیل در iOS 16 بسیار بهبود یافته است.

سایر قابلیت‌های اضافه شده به iOS 16

  • اضافه شدن بازخورد هپتیکی کیبورد
  • امکان شخصی‌سازی حالت Focus براساس زمان، مکان یا هنگام اجرای اپلیکیشنی خاص
  • اضافه شدن passkeys به سافاری برای افزایش امنیت کاربران
  • قابلیت اضافه کردن تا ۱۵ مقصد به اپل مپس و همگام‌سازی مسیرهای انتخاب شده بین مک‌بوک و آیفون
  • قابلیت اضافه کردن ایموجی به پیام‌ها ازطریق Siri و فرستادن خودکار پیام بدون نیاز به مرحله‌ی تأیید
  • اضافه شدن ابزار جدید حریم شخصی Safety Check برای افرادی که درمعرض خشونت خانگی قرار دارند
  • ابزارهای دسترسی‌پذیری جدید از جمله قابلیت Door Detection
  • کار کردن فیس آی‌دی در حالت افقی (هیچ اطلاعات رسمی در مورد مدل‌های پشتیبانی شده وجود ندارد)
  • امکان ترجمه‌ی راحت تصاویر موجود در صفحات وب با نسخه‌ی به‌روزشده‌ی Live Text
  • امکان پایان دادن به تماس‌ها با فشار دادن کلید لاک (فعال‌سازی ازطریق Accessibility > Touch)
  • مبدل واحد لحظه‌ای در Notes
  • نشان داده شدن گزینه‌ی Quick Note در منوی اشتراک‌گذاری
  • انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی خودکار و جدا از نسخه‌ی اصلی iOS
  • امکان کپی کردن رمزهای عبور وای‌فای ذخیره‌شده
  • قفل شدن پوشه‌های Hidden Photos و Deleted Photos به‌طور پیش‌فرض و امکان باز کردن با فیس‌ آی‌دی، تاچ آی‌دی یا پسورد
  • امکان اعمال فیلترها و افکت‌های یک تصویر بر تصاویر دیگر
  • امکان انتخاب هنرمندان موردعلاقه در اپل موزیک و دریافت اعلان هنگام انتشار آثار جدید آن‌ها
  • مرتب کردن فهرست‌ها در اپل موزیک براساس عنوان، هنرمند، آلبوم، تاریخ انتشار و …
  • پشتیبانی از Joy-Cons برای صاحبان نینتندو سوئیچ
  • اضافه شدن گزینه‌های بیشتر برای شخصی‌سازی نوع نمایش اعلان‌ها