پس از افت شدید قیمت بیت‌کوین در طول هفته‌های گذشته، مصرف برق پلتفرم‌های بلاکچین نیز به طور مشابهی کاهش پیدا کرده است. طبق برآوردهای انجام شده، طی دو هفته گذشته و همزمان با بهار سرخ ارزهای دیجیتال، مصرف انرژی بیت کوین بیش از یک سوم و حدود 50 درصد کاهش یافته است.

بر اساس برآوردهای مصرف سالانه برق که «توسط الکس د فریس»، اقتصاددان ارز دیجیتال در وب‌سایت digiconomist.net انجام شده، مصرف انرژی سالانه بیت کوین از حدود 204 تراوات ساعت (TWh) در 11 ژوئن (21 خرداد) به حدود 132 تراوات ساعت در 23 ژوئن (2 تیر) کاهش یافته است. هرچند میزان برق مصرفی بیت کوین کاهش یافته، اما همچنان بسیار بالاست و تقریبا با میزان برق مصرفی کشور آرژانتین در طول یک سال برابری می‌کند.

رابطه کاهش قیمت و انرژی مصرفی بیت کوین

نمودار مصرف انرژی بیت‌کوین

میزان مصرف انرژی شبکه بیت‌‌کوین به ارزش آن بستگی دارد. در واقع هرچه ارزش آن بیشتر باشد، انگیزه بیشتری برای ماینرها وجود دارد تا عملیات خود را افزایش دهند. به عنوان مثال در نوامبر سال 2021 قیمت بیت کوین به اوج خود و حدود 69 هزار دلار رسید. به دنبال این افزایش قیمت، د فریس تخمین زده بود که مصرف برق سالانه بلاکچین بین 180 تا 200 تراوات ساعت متغیر است.

ارزش بیت کوین در چند هفته گذشته حتی به زیر 20 هزار دلار رسید. د فریس در این رابطه توضیح می‌دهد:

«ما در حال رسیدن به سطوح قیمتی هستیم که [برای ماینرها] چالش برانگیزتر می‌شود. در این شرایط، نه تنها گزینه‌های آن‌ها برای رشد بیشتر محدود می‌شود، بلکه بر عملکرد روزانه آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.»

نمودار مصرف انرژی اتریوم

همچنین باید به این نکته توجه داشت که فقط بیت‌کوین مصرف انرژی زیادی ندارد و اتریوم نیز به همان میزان انرژی مصرف می‌کند. قیمت این توکن نیز به طور مشابه در هفته‌های گذشته کاهش یافته و به دنبال آن، میزان مصرف برق اتریوم نیز از 94 تراوات ساعت به 46 تراوات ساعت رسیده است.