لنزهای تماسی هوشمند می‌توانند در آینده‌ای نه‌چندان دور، علاوه‌بر ارائه‌ی مزایای فناوری واقعیت افزوده، در مواردی مثل بهبود دید کاربران کم‌بینا نیز استفاده شوند.
تا یک دهه‌ی قبل، جاه‌طلبی‌های گوگل کنترل‌نشده به‌نظر می‌رسید. این شرکت ازطریق Waymo، اتومبیل‌های خودران طراحی می‌کرد. یکی دیگر از برنامه‌های این شرکت، ساخت لنزهای تماسی هوشمند برای اندازه‌گیری سطح گلوکز اشک کاربران و شاید کمک به کاهش آسیب‌های ناشی از دیابت بود. برایان اوتیس و بابک پرویز از گوگل در سال ۲۰۱۴ نوشتند:
هنوز در روزهای اولیه‌ی فناوری لنزهای تماسی به‌سر می‌بریم؛ اما مطالعات ما تحقیق‌های بالینی متعددی را تکمیل کرده است که به اصلاح نمونه‌ی اولیه‌ای که ساخته‌ایم، کمک می‌کند.
اکنون با گذشت چندین سال، تلاش‌های غول جست‌وجوی اینترنت درزمینه‌ی ساخت لنزهای تماسی هوشمند متوقف شده و چنین محصولی به بازار عرضه نشده است. درواقع، آلفابت، شرکت مادر گوگل، کار روی این پروژه‌ی جذاب را سال ۲۰۱۸ رسماً کنار گذاشت. بااین‌حال، لنزهای هوشمند سرانجام به‌لطف تلاش‌های دانشمندان و مهندسان بی‌شماری به واقعیت تبدیل شده‌اند و آینده‌ی این تکنولوژی هیجان‌انگیز هیچ شباهتی به انتظارات احتمالی ما ندارند.
تاکنون تلاش‌های بسیاری برای پیشرفت لنزهای تماسی انجام شده است. درحال‌حاضر، Acuvue لنز Oasys را عرضه می‌کند؛ محصولی که مثل برخی عینک‌های امروزی، زیر نور خورشید به‌طورخودکار تیره می‌شود. از سال‌ها قبل، محققان روی لنزهایی کار می‌کنند که تقاضا برای آن‌ها زیاد باشد. این نوع لنزها می‌توانند سطح شیمیایی مواد مختلف را در بدنتان اندازه‌گیری و درصورت نیاز، داروی مرتبط با آن را تجویز کنند. حال وضعیت لنزهای تماسی هوشمند چگونه است؟ در پاسخ، باید اشاره کنیم که چنین محصولاتی هنوز به بازار عرضه نشده‌اند.

InWith درشُرُف تغییر وضعیت موجود در حوزه‌ی لنزهای تماسی هوشمند است. در نمایشگاه CES 2021، این شرکت از روشی برای قراردادن تراشه‌های نمایشگر بینایی تقویت‌شده در لنزهای تماسی هیدروژل نرم پرده برداشت که میلیون‌ها نفر روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند. اوایل سال ۲۰۲۰، InWith اعلام کرد با همکاری Bausch و Lomb مدارهای الکترونیکی انعطاف‌پذیر را به‌طورمستقیم در لنزها قرار خواهد داد. البته امکان خرید این نوع لنزها هنوز وجود ندارد.

استیو سینکلر، معاون ارشد تولید در موجو ویژن (Mojo Visoin) می‌گوید:

لنزهای تماسی هوشمند از آنچه فکر می‌کنید، به ما نزدیک‌تر هستند؛ اما این محصولات به‌زودی دردسترس قرار نخواهند گرفت. موجو یکی از رقبای بزرگ InWith است و لنزهایی با مجموعه‌ای از فناوری‌های اختصاصی تولید کرده است که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به نمایشگر microLED تقریباً نامرئی با ابعاد کمتر از نیم میلی‌متر (درحد یک دانه‌ی شن)، حسگرهای کوچک مثل شتاب‌سنج و ژیروسکوپ، حسگری بسیار کارآمد برای اندازه‌گیری دنیای اطراف، باتری‌های بسیار کوچک و… اشاره کرد.