رویداد اپل با محوریت آیفون در راه است و قرار است چهارشنبه پیش‌رو برگزار شود. رویداد امسال برخلاف سال گذشته با حضور مدیران اپل و دعوت از اصحاب رسانه برگزار خواهد شد. با این تفاسیر اکنون که تنها چند روز تا برگزاری این رویداد باقی مانده، چه انتظاراتی از آن می‌رود؟


آیفون 14 استاندارد
بدون شک سری آیفون 14 گل سر سبد رویداد چهارشنبه خواهد بود. با استناد به منابع متعد، بزرگ‌ترین تغییر این سری حذف آیفون 5.4 اینچی مینی است که به علت فروش نامناسب از چرخه محصولات اپل خارج می‌شود. هرچند که هنوز می‌توانیم منتظر 4 آیفون جدید باشیم.

گفته شده اپل قصد دارد تا این نسخه مینی را با یک مدل بزرگ‌تر 6.7 اینچی جایگزین کند، در نتیجه گمان می‌رود شاهد عرضه یک آیفون پایه 6.1 اینچی، یک مدل پلاس یا مکس 6.7 اینچی، یک مدل پرو 6.1 اینچی و در نهایت یک نسخه پرو مکس 6.7 اینچی باشیم.

جدا از ابعاد نمایشگر، مدل پایه آیفون بیشترین شباهت را به نسل کنونی خواهد داشت و در جهت مقابل مدل پرو ظاهرا میزبان بیشترین تغییرات و ویژگی‌های جدید خواهد بود. به گونه‌ای که طراحی ناچ در مدل پایه بدون تغییر باقی مانده و ظاهرا این مدل همچنان فاقد فناوری ProMotion خواهد بود.

در حقیقت شایعات کنونی چنین عنوان کرده‌اند که مدل‌های پایه و مکس حتی حاوی تراشه جدید سری A هم نخواهند بود و به استفاده از تراشه A15 آیفون‌های سری 13 ادامه خواهند داد.

انتظار می‌رود مدل‌های پایه امسال دارای دوربین‌های فوق عریض ارتقا یافته باشند و همچنین از دوربین سلفی بهتر با دیافراگم عریض‌تر f/1.9 به همراه ویژگی فوکوس خودکار بهره ببرند.

در ادامه انتظار می‌رود مدل‌های استاندارد رم 4 را با رم 6 گیگابایتی جایگزین کرده کنند و تمامی مدل‌ها مجهز به مودم اسنپدراگون X65 10 Gigabit 5G ساخت کوالکام باشند. گفته شده این مودم دارای قابلیت اتصال ماهواره‌ای است، در نتیجه این احتمال نیز مطرح شده که آیفون‌های جدید در شرایط اضطراری از قابلیت ارسال پیام از طریق ماهواره برخوردار باشند.

دیگر موارد مطرح شده نیز استفاده از وای‌فای 6E و رنگ‌های جدید هستند، در ضمن احتمال دارد قیمت مدل پایه مثل نسل قبل همان 799 دلار باقی بماند.

آیفون 14 پرو
همانطور که گفته شد، آیفون 14 پرو مدل پرچمدار و رده بالای این سری است در نتیجه تغییرات بیشتری را پشت سر می‌گذارد و از قابلیت‌های بیشتری برخوردار خواهد بود.

گفته شده که ابعاد 6.1 و 6.7 اینچی آن بی‌تغییر می‌مانند اما از قرار معلوم، اپل آن را از شر ناچ خلاص می‌کند و در عوض دو حفره با ابعاد متفاوت را به کار می‌گیرد که یکی کوچک‌تر و مدور است و دیگری بزرگ‌تر و دارای طرحی شبیه به یک کپسول است.

این دو حفره جایگاه دوربین سلفی و سیستم TrueDepth مورد نیاز برای Face ID‌ خواهند بود، البته این دو حفره در تصاویر غیر رسمی از هم فاصله دارند اما ظاهرا اپل قصد دارد آنها را به صورت نر‌م‌افزاری به یکدیگر متصل کند و بدین ترتیب دو حفره در هنگام استفاده از گوشی به شکل یک حفره واحد و عریض دیده خواهند شد.

در ادامه موارد دیگری هم مطرح شده‌اند که تنها خاص نسخه‌های پرو هستند. از میان آن‌ها می‌توان به نمایشگر دارای قابلیت ProMotion اشاره داشت که از نرخ تازه‌سازی تصویر متغیر بین 1 هرتز تا 120 هرتز پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر همچنین قابلیت نمایشگر همیشه روشن را هم به همراه خواهد داشت که کاربران برای مدتی طولانی منتظر آن بودند و این ویژگی احتمالا شبیه نمایشگر همیشه روشن در اپل واچ خواهد بود.

دوربین سلفی مدل پرو مشابه مورد ذکر شده برای مدل پایه خواهد بود اما به نظر می‌رسد دوربین اصلی با یک نمونه قدرتمندتر 48 مگاپیکسلی تعویض شود که نه تنها حسگر آن 21 درصد بزرگ‌تر است، بلکه از فیلمبرداری 8K هم پشتیبانی می‌کند.

مشخصات احتمالی این مدل در حوزه رم، مودم و وای‌فای مانند مدل پایه خواهد بود اما در کنار رنگ‌های جدید، گمان می‌رود که فضای ذخیره‌سازی آن نیز 2 ترابایت باشد. البته این تغییرات گسترده می‌توانند سبب افزایش قیمت دستگاه هم شوند و با استناد به منابع مختلف می‌توان گفت دو نسخه پرو و پرو مکس پس از افزایشی 100 دلاری به ترتیب با برچسب‌های قیمتی 1,099 و 1,199 دلار روانه بازار شوند.

اپل واچ سری 8
یکی دیگر از محصولات مورد انتظار رویداد مذکور رونمایی از نسل جدید ساعت‌های هوشمند اپل است. انتظار بر این است که سری هشتم اپل واچ بدون هیچ گونه تغییر چشمگیر در بخش طراحی مشابه نسل هفتم باشد.

بدین ترتیب اپل به استفاده از ابعاد 41 و 45 میلی‌متری ادامه خواهد داد و گمان می‌رود که تراشه S8 موجود در آنها نیز عملکردی نظیر تراشه S7 نسل پیشین را ارائه کند.

از میان ویژگی‌های جدیدی که ممکن است روز چهارشنبه به حقیقت بپیوندند، می‌توانیم به حسگر جدیدی با توانایی ثبت تغییر در دمای بدن اشاره کنیم. البته که اندازه‌گیری دمای بدن به واسطه پوست دقت چندان بالایی ندارد و این ویژگی احتمالا به جای نمایش یک دمای دقیق تنها تغییرات حرارتی بدن را مورد نظارت قرار می‌دهد.

در ادامه این سری ظاهرا با استفاده از شتاب‌سنج خود قادر به تشخیص جهش ناگهانی در نیروی گرانش نیز خواهد بود؛ حالتی که در مواردی مثل تصادف خودرو مشاهده می‌شود و ساعت هوشمند به واسطه آن قادر است تا وضعیت کاربر را در صورت لزوم به مراکز امدادی اطلاع دهد.

سایر ویژگی‌های این سری نیز «رهگیری فعالیت» و حالت کم‌مصرف ارتقا یافته را شامل می‌شوند که اطلاعات چندانی از آنها در دست نیست.

اپل واچ پرو
اپل همچنین قصد دارد در کنار سری هشتم اپل واچ، یک مدل رده‌بالای گران موسوم به اپل واچ پرو را هم عرضه کند، البته احتمال می‌رود این مدل به جای «پرو» در هنگام عرضه نام دیگری داشته باشد.

به شکل کلی گمان می‌رود مدل مذکور دارای طراحی جدیدی هم باشد زیرا «مارک گورمن»، خبرنگار بلومبرگ طراحی آن را به تحولی در شکل مستطیلی اپل‌ واچ‌های کنونی تشبیه کرده است.

این نسخه احتمالا از مدل‌های 45 میلی‌متری سری هفتم اپل واچ بزرگ‌تر خواهد بود و نمایشگر 1.9 اینچی نسل پیشین آن جای خود را به یک نمایشگر 2 اینچی می‌دهد. بدین ترتیب وضوح تصویر آن نیز برابر با 410 در 502 پیکسل خواهد بود.

البته این مدل تنها یک مدل‌ گران‌تر و رده‌بالاتر نخواهد بود بلکه نسخه‌ای بادوام‌تر و جان سخت نیز خواهد بود که می‌تواند برای ورزشکاران یا استفاده در محیط‌های خشن مناسب باشد. همینطور از آنجایی که انتظار می‌رود ابعاد این مدل بزرگ‌تر باشد، بنابراین احتمال وجود یک باتری بزرگ‌تر در آن هم غیرمنطقی نیست.

در خصوص قیمت نیز شایعات حاکی از آن هستند که قیمت این نسخه در محدوده 900 الی 1000 دلار قرار خواهد داشت. البته بد نیست به این نکته هم اشاره شود که ظاهرا اپل در کنار این نسخه مشغول کار روی یک مدل SE اقتصادی نیز هست که متاسفانه اطلاعات چندانی از آن موجود نیست.

دیگر احتمالات مورد انتظار برای رویداد اپل
همانطور که در جریان هستید برند اپل محصولات دیگری مانند ایرپاد و آیپدهای جدیدی را هم در مسیر توسعه و عرضه دارد اما در حال حاضر مشخص نیست که این موارد نیز در رویداد چهارشنبه معرفی خواهند شد یا اینکه اپل آنها را طی رویداد دیگری در ماه اکتبر معرفی خواهد کرد، به هرصورت قصد اپل هرچه که باشد همچنان همراه ما بمانید تا آنها را هم مرور کنیم.

ایرپاد پرو 2
ایرپادهای پرو اپل از سال 2019 تاکنون بدون تغییر مانده‌اند اما خبرها گویای آن هستند که یک نسخه جدید آن برای سال جاری میلادی در دست توسعه قرار دارد. شایعات اولیه از کوچک‌تر شدن ایرپاد پرو 2 و حذف قسمت پایینی بدنه آن خبر داده بودند. با این حال اخبار تازه‌تر ادعا می‌کنند که نسخه تازه آن تغییر ظاهری خاصی نداشته است.

هرچند ادعاها در ادامه عنوان می‌کنند کیس شارژر ایرپاد پرو 2 دارای بلندگویی است که کمک می‌کند شارژر در صورت گم شدن آسان‌تر پیدا شود، همچنین یکپارچه‌سازی محصول با ویژگی Find My هم ارتقا پیدا می‌کند.

در کنار این موارد انتظار می‌رود که خروجی صدای این محصول به شکل کلی ارتقا یافته باشد اما بعید است امسال شاهد جایگزینی درگاه لایتنینگ آن با USB-C باشیم.

نسل دهم آیپد
دیگر محصول مورد انتظار اپل، دهمین نسل آیپد است زیرا اخبار چند ماه اخیر ادعا کرده‌اند که اپل در حال توسعه یک تبلت اقتصادی جدید است که طراحی آن هم راستا با آیپد مینی 6 خواهد بود.

شایعات و رندرهای غیررسمی عنوان می‌کنند که طراحی لبه‌های این تبلت مسطح است و همچنان به استفاده از Touch ID در کلید اصلی هوم ادامه خواهد داد. علاوه بر این موارد، حاشیه ضخیم‌تری نسبت به باقی آیپدها خواهد داشت.

گزارش‌ها نمایشگر آن را 10.5 اینچی عنوان کرده‌اند و همچنین به پورت USB-C، تراشه سریع‌تر A14، دوربین تکی پشتی و سلفی و همینطور اتصال 5G اشاره کرده‌اند. البته احتمالا فاقد جک 3.5 میلی‌متری هدفون خواهد بود.

آیپد پرو
دیگر آیپدهای جدید مورد انتظار در رویداد اپل مدل‌های پرو 11 و 12.9 اینچی هستند. گمان می‌رود بزرگ‌ترین تغییر آنها مجهز شدن به تراشه سریع‌تر M2 باشد که نخستین بار در مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو 13 اینچی به کار گرفته شد.

دیگر احتمالات همینطور وجود یک شارژر بی‌سیم MagSafe برای آیپد پرو و یک قلم جدید را شامل می‌شوند که البته رخ دادن مورد دوم بعید است زیرا مدت‌هاست که خبری از آن منتشر نشده است.