سامسونگ در رونمایی از زد فلیپ ۴، از کلماتی همچون «انقلابی»، «بهتر از گذشته» و «خارج از چارچوب» استفاده کرد، اما واقعیت این است که گوشی تاشدنی آن‌ها پس از چهار سال تحقیق و توسعه‌‌ در حوزه‌ی گوشی‌های تاشدنی، از لحاظ طراحی تفاوت محسوسی با زد فلیپ ۳ ندارد و فقط حالا کمی شکیل‌تر و صیقلی‌تر به‌نظر می‌رسد. از سوی دیگر، به دست گرفتن گلکسی زد فلیپ در حالت بسته حس سفر به گذشته را در ذهن تداعی می‌کند؛ بااین‌تفاوت که نمایشگر آن از وسط تا می‌شود و نمایشگر ثانویه حال‌وهوای آینده‌نگرانه‌ای دارد.
طراحی زد فلیپ را می‌توان در سه کلمه خلاصه کرد: باکلاس، نوستالژیک و متمایز. سامسونگ جامعه‌ی هدف این گوشی را افرادی در نظر گرفته که هم می‌خواهند خاص باشند و هم دلشان برای گوشی‌های تاشدنی سال‌های ابتدایی دهه‌ی ۲۰۰۰ تنگ شده است. به‌خاطر تأکید بر همین استایل و حس خاص بودن، زد فلیپ ۴ در رنگ‌های جلب‌توجه‌کننده یاسی، گلبهی، آبی و البته رنگ مشکی برای سلیقه‌های محافظه‌کارانه‌تر به‌فروش می‌رسد.

نسخه‌ی Bespoke نیز که فقط برای مدل 8GB/256GB در برخی کشورها عرضه می‌شود، به کاربر اجازه می‌دهد از وب‌سایت سامسونگ رنگ‌های دو بخش بدنه را متناسب با سلیقه‌‌ی خود از بین رنگ‌های زرد، سفید، سورمه‌ای، خاکی و قرمز شخصی‌سازی کند. زومیت رنگ گلبهی گلکسی زد فلیپ ۴ را برای بررسی دراختیار داشت؛ اما هنوز مشخص نیست که تاشدنی سامسونگ در بازار ایران با چه رنگ‌های دیگری به‌فروش خواهد رسید.

فریم و پوشش لولای گلکسی زد فلیپ ۴ شبیه گذشته از آلیاژ جدیدی به‌نام Armor Aluminum ساخته شده‌ که به‌گفته‌ی سامسونگ، مقاوم‌ترین آلومینیوم این شرکت است؛ البته کره‌‌ای‌ها برای هرچه زیباتر کردن طراحی زد فلیپ ۴، از حاشیه‌ی فلزی پشت گوشی جایی که دو بدنه در محل لولا به هم می‌رسند کم کرده‌اند تا رنگ مات بدنه‌‌ی شیشه‌ای بهتر خودنمایی کند.

پنل پشتی گلکسی زد فلیپ ۴ و پوشش مشکی نمایشگر ثانویه، از جنس گوریلا گلس ویکتوس پلاس با درجه‌ی محافظتی بیشتر از نسل قبل ساخته شده‌اند؛ اما از پنل اصلی گوشی شیشه‌‌ی تاشدنی Ultra Thin Glass محافظت می‌کند که دربرابر ضربه‌ی ناخن بسیار آسیب‌پذیر است؛ هرچند به‌گفته‌ی سامسونگ، می‌تواند بالغ‌بر ۲۰۰ هزار بار تاخوردگی را تاب بیاورد. در بررسی ما، این پوشش بافت نرمی داشت و ژست‌های حرکتی روان و تقریباً بدون اصطکاک انجام گرفت. تاخوردگی وسط نمایشگر نیز اگرچه چندان به‌چشم نمی‌آید، کماکان به‌اندازه‌ای عمق دارد که هنگام اسکرول‌های مکرر، آزاردهنده باشد.

تغییرات در ابعاد تاشدنی جدید سامسونگ به‌قدری ناچیز است که اصلاً قابل تشخیص نیست؛ وزن دستگاه با ۴ گرم افزایش، اکنون به ۱۸۷ گرم می‌رسد؛ اما کماکان در دست نگه‌داشتن گوشی حس بسیار خوبی به کاربر انتقال می‌دهد. نمایشگر اصلی و ثانویه نیز همانند گذشته از پنل‌هایی با ابعاد ۶٫۷ اینچی و ۱٫۹ اینچی بهره می‌برند؛‌ هرچند با کاهش جزئی ضخامت حاشیه‌ها، اکنون ۸۵٫۴ درصد از نمای جلویی دستگاه دراختیار نمایشگر قرار دارد. نمایشگر ثانویه که در بخش نرم‌افزار بیشتر درباره‌ی آن صحبت خواهیم کرد، در کنار خود، مجموعه‌ی دوربین دوگانه با چینش عمودی را دارد و مواردی همچون ساعت، اعلانات و تقویم را نشان می‌دهد. از این نمایشگر همچنین می‌توان به‌عنوان منظره‌یاب برای ثبت عکس سلفی با دوربین‌های اصلی استفاده کرد.

زد فلیپ ۴ با تمام زیبایی‌ و پختگی طراحی‌اش، کماکان به‌خاطر نسبت‌تصویر ۲۲:۹، از مشکل کشیدگی بیش‌ازحد نمایشگر رنج می‌برد؛ به‌طوری که کار کردن با گوشی تنها با یک دست را چالش‌برانگیز می‌کند. درحالی‌که گوشی را می‌توان با یک دست بست، فکر باز کردن آن با یک دست را از سر بیرون کنید! به‌هر‌حال، پوشش نمایشگر اصلی به‌شدت خش‌پذیر است و فکر سقوط گوشی شکننده‌ی هزار دلاری اضطراب بسیاری را به جان کاربر می‌اندازد! کلید پاور یکپارچه با حسگر اثرانگشت را به‌آسانی می‌توان لمس کرد، اما براثر کشیدگی صفحه و دور بودن کلید کنترل صدا، بدون جابه‌جایی دست یا کمک‌گرفتن از دست دیگر، تغییر حجم صدا ممکن نیست.

علاوه‌بر کلیدهای پاور و کنترل صدا که به‌طرز ناشیانه‌ای در سمت راست بدنه‌ی بالایی قرار گرفته‌اند، در سمت چپ گوشی نیز مثل گذشته، شاهد شکاف سیم‌کارت و در پایین گوشی، شاهد درگاه USB نوع C، اسپیکر اول و دو میکروفون هستیم. در بالای نوار پلاستیکی دور گوشی، دومین بلندگو برای تولید صدای استریو و روی فریم بالایی نیز میکروفون سوم قرار دارد. در زد فلیپ ۴ برخلاف زد فولد ۴ از دوربین سلفی زیر نمایشگر خبری نیست و این ماژول درون حفره‌ای کوچک در میانه‌ی لبه‌ی بالایی نمایشگر جای گرفته است.

بیشترین تغییر در طراحی زد فلیپ ۴ به مهندسی لولا برمی‌گردد که در مقایسه با گذشته باریک‌تر، سبک‌تر و تخت‌تر شده است؛ هرچند با تاکردن گوشی، کماکان شکافی میان دو نیمه‌ی دستگاه به‌چشم می‌خورد که ارگونومی دستگاه را کمی به هم می‌زند.

دوربین‌های پشتی نسبت به قبل برآمدگی بیشتری دارند و باعث لق خوردن اندک گوشی روی میز می‌شوند؛ اما نه به‌اندازه‌ی زد فولد ۴ که شدت لق خوردگی‌اش حس یک ننو را به کاربر منتقل می‌کند!

گواهی IPX8 نیز که از نسل گذشته به تاشدنی‌‌های سامسونگ اضافه شد، زد فلیپ ۴ را تا عمق ۱٫۵ متر به‌مدت ۳۰ دقیقه دربرابر آب مقاوم کرده است؛ هرچند کماکان احتمال آسیب‌دیدن گوشی در مجاورت گردوغبار وجود دارد.

صفحه‌نمایش و اسپیکر گلکسی زد فلیپ ۴
پرواضح‌است که صفحه‌نمایش زد فلیپ ۴ اصلی‌ترین وجه تمایز آن با دیگر دستگاه‌های بازار به‌شمار می‌رود. کره‌ای‌ها در تولید مدل‌جدید تغییرات چندانی را به‌وجود نیاورده‌اند و همچنان به استفاده از نمایشگر ۶٫۷ اینچی OLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بسنده کرده‌اند. به‌گفته‌ی سامسونگ نمایشگر گلکسی زد فلیپ ۴ همانند برادر بزرگ‌تر، امکان تولید روشنایی تا ۱۲۰۰ نیت را دارد و نرخ‌نوسازی تطبیق‌پذیر آن نیز از یک تا ۱۲۰ هرتز متغیر خواهد بود. ما نیز در بررسی‌های خود به عدد ۱۱۸۷ نیت رسیدیم که تفاوتی با میزان اعلام شده از سوی سامسونگ ندارد.

در بررسی گلکسی زد فولد ۴ خواندید که فرورفتگی عمودی مرکز صفحه تفاوت چندانی با گذشته ندارد و به دلیل فرم‌فکتور و کاربری دستگاه، چندان آزاردهنده نخواهد بود. اما فرورفتگی افقی نمایشگر زد فلیپ ۴ وضعیت متفاوتی خواهد داشت و لمس کردن یا نکردن آن کاملاً به بازه حرکت انگشت شست شما وابسته خواهد بود. برخی از کاربران زد فلیپ ۳ به جدا شدن لایه محافظ در قسمت مرکزی و فرورفته صفحه اشاره کرده بودند؛ موردی که به گفته سامسونگ در نسل چهارم به دلیل استفاده از چسب جدید به کلی مرتفع شده است.

صفحه‌نمایش خارجی ۱٫۹ اینچی نیز با همان مشخصات سال گذشته همراه شده و تغییر چندانی را تجربه نکرده است؛ اما به‌واسطه بهبودهای نرم‌افزاری و افزوده‌شدن ویژگی‌های جدید، با نمایشگری کارآمدتر از گذشته روبه‌رو هستیم.

سامسونگ همانند دیگر دستگاه‌های کهکشانی خود برای فلیپ ۴ نیز دو پروفایل رنگی Vivid و Natural را درنظر گرفته است که به‌ترتیب رنگ‌ها را در فضای رنگی DCI-P3 و sRGB نمایش می‌دهند و به‌صورت ۱۰۰ درصدی از هردو پروفایل پشتیبانی می‌کنند. تعجب ما از عملکرد زد فولد ۴ در زمینه دقت رنگ باعث شد تا انتظار چندانی از زد فلیپ ۴ نداشته باشیم؛ اما نتیجه‌ی بررسی‌ها جور دیگری رقم خورد. نمایشگر کهکشانی تاشو سامسونگ موفق شد تا در پروفایل رنگی Vivid به خطای بسیار پایین‌تری نسبت به برادر بزرگ‌ترش دست پیدا کند. برای دستیابی به شرایطی بهتر می‌توانید از پروفایل Natural استفاده کنید که رنگ‌هایی طبیعی و خنثی را به‌نمایش می‌گذارد.
پنل زد فلیپ ۴ در محیط‌های داخلی و در حالت دستی، توان تولید روشنایی تا حداکثر ۶۴۲ نیت را دارد؛ اما برای روشنایی بیشتر ویژگی Extra Brightness دردسترس خواهد بود که با فعال کردن آن روشنایی نمایشگر به بالای ۱۰۰۰ نیت می‌رسد. برای محیط‌های خارجی و در زمان استفاده از دستگاه در زیر نور آفتاب نیز پنل می‌تواند روشنایی خود را تا ۱۱۸۷ نیت افزایش دهد. این روشنایی علاوه‌بر آماده‌سازی دستگاه برای استفاده در تمامی شرایط نوری، لذت تماشای محتوای HDR را نیز دوچندان می‌کند.

ما در زومیت حداقل روشنایی گلکسی زد فلیپ ۴ را نیز عددِ بسیار خوبِ ۱٫۱۸ نیت را به‌دست آوردیم که با فعال‌سازی ویژگی نرم‌افزاری Extra Dim به حدود ۰٫۶۶ نیت کاهش پیدا می‌کند. متأسفانه باتوجه به ابعاد کوچک پنل خارجی، امکان اندازه‌گیری سطح روشنایی آن وجود نداشت؛ اما به‌طور کیفی می‌توانیم تأیید کنیم که نمایشگر ثانویه‌ی گلکسی زد فلیپ ۴ خوانایی مناسبی را در زیر نور مستقیم خورشید ارائه می‌کند.

نسل جدید گوشی تاشو سامسونگ همانند سال گذشته از بلندگوهای استریو بهره می‌برد که با ارائه صدایی شفاف درکنار خروجی مناسبی از فرکانس‌های بم و حجم مناسب، گزینه‌ای ایده‌آل برای گوشی فرادادن به سبک‌های مختلف موسیقی یا تماشای فیلم خواهد بود. البته از نظر حجم صدا در مقایسه با نسل گذشته با کاهش بسیار کمی روبه‌رو هستیم که تأثیر چندانی در تجربه‌ی نهایی کاربر نخواهد داشت.

نرم‌افزار و رابط کاربری گلکسی زد فلیپ ۴
با وجود انتشار به‌روزرسانی One UI 4.1 برای گلکسی زد فلیپ ۳، نسل جدید نسخه ویژه ۴٫۱٫۱ را اجرا می‌کند که عدد آخر، به استفاده از اندروید 12L اشاره دارد؛ البته در فلیپ ۴ خبری از تسک‌بار نیست و همچنان با پوسته‌ای مشابه با دیگر گوشی‌های هوشمند سامسونگ رو‌به‌رو هستیم.

برخلاف زد فولد ۴، تغییرات چندانی در زد فلیپ ۴ مشاهده نمی‌شود؛ البته سامسونگ سعی کرده است تا در نسل جدید با افزودن ویژگی‌های کوچک مختلف، امکانات فعلی دستگاه را کارآمدتر از گذشته کند. در این‌میان می‌توانیم به شخصی‌سازی گسترده ظاهری و دسترسی به Quick Access و کنترل وضعیت WiFi، بلوتوث و موارد دیگر، ازطریق نمایشگر خارجی، اشاره کنیم. علاوه‌براین امکان افزودن حداکثر ۳ مخاطب برای دسترسی سریع‌تر و همچنین کنترل دستگاه‌های متصل به خانه‌ی هوشمند نیز وجود دارد؛ البته درنظر داشته باشید که دسترسی به Quick Access تنها به ۶ مورد و بدون امکان شخصی‌سازی محدود خواهد بود.

از ویژگی‌های جدید دیگر نمایشگر خارجی می‌توان به پشتیبانی از پوسته‌های قابل شخصی‌سازی متنوع و ویجت‌ها اشاره کرد. علاوه‌براین این امکان وجود دارد تا با دوبار فشردن دکمه قفل و باز کردن دوربین، به حالت فیلم‌برداری و پرتره نیز دسترسی داشته باشید.
عملکرد، تجربه بازی و باتری گلکسی زد فلیپ ۴
همچون زد فولد ۴، دیگر گوشی تاشوی سامسونگ نیز در قلب خود از جدیدترین تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام یعنی Snapdragon 8+ Gen 1 استفاده می‌کند که در واقع مدل بهبودیافته‌ی تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 به حساب می‌آید. برخلاف سال‌های قبل که نسخه‌ی بهبودیافته‌ی تراشه‌های پرچم‌دار کوالکام، تنها از نظر سرعت پردازشی یا به‌عبارتی فرکانس CPU یا GPU دچار تغییر و تحول می‌شدند، استراتژی کوالکام برای امسال اندکی متفاوت بود تا علاوه‌بر تغییرات متداول، تولید تراشه‌ی جدید را به‌جای سامسونگ، به TSMC بسپارد.
در بخش CPU، تراشه‌ی Snapdragon 8+ Gen 1 از همان ترکیب مشابه هسته‌های Snapdragon 8 Gen 1، منتها با فرکانس کاری بالاتر استفاده می‌کند. یک هسته‌ی پرقدرت Cortex-X2 با فرکانس بیشینه‌ی ۳٫۲ گیگاهرتز، سه هسته‌ی میانی Cortex-A710 با فرکانس بیشینه‌ی ۲٫۸ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A510 با فرکانس بیشینه‌ی ۲ گیگاهرتز، وظایف پردازشی در CPU را به‌انجام می‌رسانند. بد نیست اشاره کنیم که هسته‌های Snapdragon 8+ Gen 1 نسبت به Snapdragon 8 Gen 1، در هر سه خوشه حدود ۱۰ درصد افزایش فرکانس را تجربه می‌کنند.

افت ناامیدکننده عملکرد، اما رفع مشکل داغ شدن در تراشه TSMC
تراشه‌ی کوالکام همچنان از همان ماژول گرافیکی Adreno برای انجام دادن پردازش‌های مبتنی‌بر GPU استفاده می‌کند، بااین‌تفاوت که فرکانس آن ۱۰ درصد نسبت به گرافیک Snapdragon 8 Gen 1 بیشتر شده است. طبق اعداد و ارقام اعلام شده از سوی کوالکام، لیتوگرافی TSMC، افزایش ۳۰ درصدی بهره‌وری به نسبت عملکرد در CPU و نرخ فریم در GPU را به همراه دارد.

با تمام تفاسیر، کوالکام ادعا می‌کند که به‌لطف لیتوگرافی ۴ نانومتری شرکت تایوانی، تراشه‌ی Snapdragon 8+ Gen 1 در کاربری‌های واقعی و استاندارد، نسبت به Snapdragon 8 Gen 1 حدود ۱۵ درصد توان کمتری مصرف خواهد کرد؛ مسئله‌ای که به افزایش عمر باتری دستگاه‌های همراه می‌انجامد.

تراشه‌ی کوالکام برای فراهم کردن امکان اتصال به شبکه‌ی 5G، از مودم یکپارچه‌ی X65 بهره می‌برد تا بتواند اتصال به شبکه‌ی نسل پنجم را در محدوده‌ی فرکانسی کمتر از ۶ گیگابایت و محدوده‌ی موج میلی‌متری با سرعت دانلود بیشینه‌ی ۱۰۰۰۰ مگابیت‌برثانیه و سرعت آپلود بیشنیه‌ی ۳۰۰۰ مگابیت‌برثانیه برقرار سازد. به‌عنوان سایر امکانات ارتباطی، زد فلیپ ۴ امکان اتصال با وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵٫۲ را نیز دراختیار می‌گذارد.

سامسونگ زد فلیپ ۴ را در سه پیکره‌بندی با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت به‌همراه ۸ گیگابایت رم راهی بازار می‌کند که مدل ۱۲۸ گیگابایتی برای بررسی دراختیار ما قرار داشت. حافظه‌ی زد فلیپ ۴ از نوع LPDDR5 و حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن از نوع UFS 3.1 است.

از نظر عملکرد CPU، بهبود مورد انتظارمان را در عملکرد نسل جدید فلیپ نسبت به نسل قبل، مشاهده نمی‌کنیم. در مقایسه‌ی Snapdragon 8+ Gen 1 با Snapdragon 8 Gen 1 نیز همین مسئله را می‌بینیم. بااین‌حال، در تست شبیه‌ساز بازی، فلیپ ۴ به‌مراتب بهتر از فلیپ ۳ عمل می‌کند و با ۷۲ درصد نرخ فریم بالاتر، برتری خود را نشان می‌دهد. اگر عملکرد گرافیک را در مقایسه با Snapdragon 8 Gen 1 بسنجیم، خواهیم دید که تراشه‌ی جدیدتر کوالکام در اجرای شبیه‌ساز بازی حدودا ۲۲ درصد بهتر عمل می‌کند.
درحالی‌که پیش‌تر پایداری تراشه‌ی کوالکام را در زد فولد ۴ دیده بودیم، مشتاق هستیم ببینیم پایداری زد فلیپ ۴ حین اجرای پردازش‌های سنگین و پرفشار چگونه است. براساس نتایج به دست آمده در استرس تست ۲۰ دقیقه‌ای Wild Life در نرم‌افزار 3D Mark، می‌توان دید که باوجود یکسان ماندن تراشه، پایداری و سطح عملکرد فلیپ ۴ به‌هیچ‌وجه در حدواندازه‌ی هم‌خانواده‌ی دیگرش نیست و حتی نمی‌تواند با سایر رقبای هم‌رده پابه‌پا حرکت کند. در تست استرس، زد فلیپ ۴ حدود ۴۵ درصد پایداری از خود نشان می‌دهد و امتیازی که در دور نهایی آزمون کسب می‌کند، پنجاه درصد کمتر از دور ابتدایی آزمون به دست می‌آید.

دوربین گلکسی زد فلیپ ۴
گلکسی زد فلیپ ۴ مانند نسل گذشته، از ترکیب دوربین پشتی دوگانه با ماژول‌های واید و اولتراواید به‌همراه دوربین سلفی در نمای جلویی خود بهره می‌گیرد. غیر از حسگر دوربین اصلی باقی ماژول‌ها، دست‌نخورده باقی مانده‌اند؛ دوربین واید گوشی اکنون از حسگر بزرگ‌تری استفاده می‌کند که روی کاغذ اجازه‌ی ثبت عکس‌های روشن‌تری را به کاربر می‌دهد.
دوربین اصلی (واید) گلکسی زد فلیپ ۴ از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی S5K2LD ساخت سامسونگ بهره می‌گیرد؛ حسگری با ابعاد 1/1.76 اینچی و پیکسل‌های ۱٫۸ میکرومتری که درمقایسه‌با نمونه‌ی استفاده در نسل گذشته، ۶۵ درصد سطح بزرگ‌تری دارد و با توجه به ثابت‌ماندن دیافراگم f/1.8 لنز، اکنون نور به‌مراتب بیشتری را جذب می‌کند.

فاصله‌ی کانونی معادل لنز به‌کاررفته در دوربین اصلی از ۲۷ به ۲۴ میلی‌متر کاهش یافته است که باعث افزایش میدان دید می‌شود. دوربین واید گلکسی زد فلیپ ۴ از فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر OIS نیز بهره می‌گیرد؛ مواردی که در نسل گذشته نیز تجربه کرده بودیم.

دوربین اولتراواید گلکسی زد فلیپ ۴ همچون گذشته از حسگر ۱۳ مگاپیکسلی و 1/3.06 اینچی IMX258 ساخت سونی با پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری بهره می‌گیرد. این حسگر را لنزی با فوکوس ثابت، فاصله‌ی کانونی معادل ۱۳ میلی‌متری و دیافراگم f/2.2‌ همراهی می‌کند؛ البته توجه داشته باشید که گوشی تاشدنی سامسونگ، عکس‌های اولتراواید را با ابعاد ۱۲ مگاپیکسل ذخیره می‌کند.

دوربین سلفی از حسگر ۱۰ مگاپیکسلی و 1/3.0 اینچی S5K3J1 ساخت سامسونگ با پیکسل‌های ۱٫۲۲ میکرومتری استفاده می‌کند. این حسگر نیز در پسِ لنزی با فوکوس ثابت، فاصله‌ی کانونی معادل نسبتاً عریض ۲۵ میلی‌متری و دیافراگم f/2.4 قرار دارد؛ البته به‌لطف فُرم‌فکتور خاص گوشی و وجود نمایشگر خارجی، کاربر می‌تواند با دوربین‌های پشتی نیز عکس‌‌های سلفی بگیرد.