آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس گوشی‌هایی رده‌بالا، گران‌قیمت، چشم‌نواز و پرقدرت هستند که بیشتر از هر زمان دیگری توانایی اپل در حوزه‌ی گوشی‌سازی را به رخ می‌کشند. تولیدکننده‌ی آیفون در نسل جدید این خانواده از گوشی‌‌های محبوب تغییرات نسبتاً چشم‌گیری اعمال کرده است تا در بازار پرتنش موبایل رقابت‌پذیری آیفون‌ را حفظ کند.

اپل نسل‌به‌نسل در حال پیشرفته‌تر کردن آیفون است. این گوشی‌ها که حتی در بدترین شرایط اقتصادی نیز فروشی مثال‌زدنی تجربه می‌کنند در نسل جدید با بهبودهایی مثل دوربین ۴۸ مگاپیکسلی همراه شده‌اند تا توانایی تصویربرداری آیفون حتی بیشتر از قبل باشد. آیفون‌ها به ثبت تصاویر و ویدیوهای باکیفیت معروفند و اپل با آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس مچ رقبای زیادی را می‌خواباند.

بهبودهای نسلی آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس نیز در نوع خود قابل توجه بودند. اپل پس از مدت‌ها ابعاد بریدگی را کم کرد، بیشتر از هر زمان دیگری باتری را در مرکز توجه قرار داد و ادعا کرد که با تهیه‌ی پرچمداران سال ۲۰۲۱ می‌توانید هالیوود را به جیب خود بیاورید. آیفون در نسل جدید پیشرفته‌تر و بهتر شده و هم‌زمان تغییراتی تجربه است که نمونه‌ی آن‌ها را تاکنون در این خانواده از گوشی‌ها ندیده بودیم.
تغییرات نمایشگر در سری ۱۴ آیفون
با رونمایی گوشی‌های iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max، کم‌کم باید برای خداحافظی با بریدگی نمایشگر در آیفون آماده شویم. این دو گوشی اولین مدل‌هایی از آیفون هستند که بریدگی ندارند و به‌جای آن به حفره‌ای کپسولی برای میزبانی از دوربین سلفی و حسگرهای فیس ID مجهزند. اپل می‌گوید در آیفون‌های نسل جدید حسگر مجاورتی را به پشت نمایشگر منتقل کرده است.

آیفون‌های پرو نسل جدید سیستمی تحت عنوان «جزیره‌ی پویا» (Dynamic Island) دارند. این سیستم اساسا حفره‌ای کپسولی است که اپل سعی کرده به روش نرم‌افزاری از آن استفاده کند. حفره‌ی صفحه‌نمایش آیفون‌های جدید کاملاً بی‌کاربرد نیست. نشانگرهای رنگی دسترسی به دوربین و میکروفون به داخل این حفره منتقل شده‌اند.

نوتیفیکیشن‌ها و هشدارها خودشان را با حفره‌ی کپسولی تطبیق می‌دهند. برای نمونه به هنگام پخش موسیقی، Dynamic Island گسترش می‌یابد. اپل در مراسم Far Out به‌طور ویژه روی این مشخصه‌ در آیفون‌های پرو نسل جدید مانور داد.
Dynamic Island بدون این‌که در دسترسی به محتوای به‌نمایش‌درآمده روی صفحه مشکل ایجاد کند، در وضعیت فعال به‌ سر می‌برد تا کاربران بتوانند به‌سادگی به قابلیت‌های مختلف دسترسی داشته باشند. اپلیکیشن‌هایی نظیر مپس، اپل موزیک و تایمر با Dynamic Island سازگار شده‌اند و امکان تعامل با آن‌ها وجود دارد.

شرکت کوپرتینویی هنوز به روشی مناسب برای انتقال دوربین و حسگرهای فیس ID به زیر نمایشگر دست پیدا نکرده است، در همین راستا جایگزینی بریدگی نمایشگر با حفره منطقی‌ترین کار ممکن بود.

اپل از سال ۲۰۲۰ تولید آیفون‌هایی را شروع کرد که دارای لبه‌ی تخت هستند. این ترند در سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا کرد و آیفون‌های سال ۲۰۲۲ نیز با همین سبک طراحی تولید شده‌اند. ابعاد آیفون‌های جدید تغییر خیلی زیادی تجربه نکرده است. آیفون‌های پرو نسل جدید تا یک‌ساعت بیشتر از نسل قبل شارژدهی می‌کنند.

آیفون‌های پرچم‌دار نسل جدید همچون گوشی‌های چند سال اخیر پنل پشتی و جلویی شیشه‌ای دارند و از فریم فولادی استفاده می‌کنند. اپل مثل همیشه گوشی‌های رده‌بالایش را در رنگ‌های چشم‌نواز عرضه می‌کند. رنگ جدید ارغوانی جذابیت به‌خصوصی به آیفون‌های پرو می‌بخشد. آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس افزون‌بر ارغوانی، در رنگ‌های مشکی و نقره‌ای و طلایی نیز دردسترس قرار می‌گیرند. آیفون‌های پرو در نسل قبل به رنگ‌های خاکستری و طلایی و نقره‌ای و آبی مزین بودند.
اپل در آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس برای محافظت از صفحه‌نمایش سراغ ترکیبی از شیشه و سرامیک رفت و آن را «سرامیک شیلد» نامید. آیفون‌های پرو نسل جدید نیز به این شیشه‌ی محافظ مجهز هستند. براساس گفته‌ی اپل، سرامیک شیلد مقاومتی بالاتر از تمامی شیشه‌های محافظ در سایر گوشی‌ها دارد.

اپل ابعاد نمایشگر آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس را نسبت‌به گوشی‌های سال ۲۰۲۱ تغییر نداده، اما کاهش حاشیه‌ها باعث می‌شود نمایشگر آیفون‌های جدید در نگاه اول بزرگ‌تر به نظر برسد. آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به ترتیب به نمایشگر ۶٫۱ اینچ و ۶٫۷ اینچ مجهز هستند.

اپل در نسل قبل برای اولین بار نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را به نمایشگر آیفون اضافه کرد. آیفون‌های نسل جدید نیز نمایشگر ۱۲۰ هرتز دارند، اما ویژگی شاخص آن‌ها پشتیبانی از قابلیت نمایشگر همیشه‌روشن است. این اولین باری است که نمایشگر همیشه‌روشن به آیفون راه می‌یابد.

اپل می‌گوید در حالت همیشه‌روشن، نرخ نوسازی نمایشگر به یک هرتز کاهش می‌یابد تا انرژی زیادی از باتری سلب نشود. شرکت کوپرتینویی چند فناوری به‌خصوص نیز وارد کار کرده است تا مصرف انرژی بیش از پیش کاهش یابد.

نمایشگر همیشه‌روشن باعث می‌شود صفحه‌ی قفل جدید،‌ بسیار پرکاربردتر شود. در این حالت اطلاعاتی مثل زمان، ویجت‌ها و Live Activities را می‌توانید سریعا ببینید. روشنایی نمایشگر آیفون‌های پرو نسل جدید در محیط‌های روباز به ۲٬۰۰۰ نیت می‌رسد، یعنی دو برابر بیشتر از آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس.

اپل می‌گوید آیفون‌های نسل جدید به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل iOS 16 از راه می‌رسند. این سیستم‌عامل پیشرفت‌هایی نظیر فراهم‌سازی امکان شخصی‌سازی صفحه‌ی قفل به‌همراه می‌آورد و یک‌سری ویژگی‌های جالب دیگر نیز در خود دارد. آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس سال گذشته با iOS 15 عرضه شدند.
تفاوت‌های سخت‌افزاری آیفون‌های ۱۴ و ۱۳
اپل سال‌ها است که در بازار تراشه‌های موبایلی حرف اول را می‌زند. پردازنده‌ی پنج نانومتری A15 که در خانواده‌ی آیفون ۱۳ استفاده شد حتی همین حالا نیز رقیب هم‌سطحی در دنیای اندروید ندارد، بااین‌حال اپل در تلاش است ازطریق پردازنده‌ی جدید A16 تفاوت‌ها را بیشتر کند. این تراشه روی بهره‌وری مصرف انرژی، نمایشگر و دوربین تمرکز ویژه‌ای دارد.

واحد CPU پردازنده‌ی A16 که از ۶ هسته بهره می‌گیرد شامل دو هسته‌ی پرقدرت و چهار هسته‌ی کم‌مصرف است. اپل می‌گوید هسته‌های پرقدرت نسبت‌به نسل قبل ۲۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند. آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به‌لطف بهره‌مندی از پردازنده‌ی A16 با اختلاف پرقدرت‌ترین گوشی‌های هوشمند تاریخ‌اند.

براساس گفته‌ی اپل، واحد CPU در تراشه‌ی A16 تا ۴۰ درصد سریع‌تر از تراشه‌های رقیب است و به‌راحتی تسک‌های سنگین را پردازش می‌کند. در این تراشه از واحد گرافیکی پنج هسته‌ای با ۵۰ درصد پهنای باند بیشتر استفاده شده است. A16 همچنین موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای جدیدی دارد که می‌تواند تقریباً ۱۷ تریلیون عملیات را در هر ثانیه انجام دهد.

اپل هنوز به ظرفیت باتری در آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس اشاره نکرده است، اما می‌گوید این گوشی‌ها با یک بار شارژ تا یک روز دوام می‌آورند. شرکت کوپرتینویی در سال ۲۰۲۱ باتری آیفون‌ها را پرظرفیت‌تر از آیفون‌های سال ۲۰۲۰ کرده بود.

آیفون‌ها همچنان درگاه لایتنینگ دارند، اما احتمالاً به‌دلیل قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا از سال آینده به درگاه USB-C مجهز می‌شوند.

پنل پشتی آیفو‌ن ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس مثل نسل قبل میزبان جزیره‌ای با سه دوربین است که به فرم مثلثی چینش پیدا کرده‌اند. استفاده از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی باعث شده است ضخامت جزیره‌ی دوربین افزایش پیدا کند. آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس به‌طور کلی دستگاه‌های ضخیم‌تری هستند.

آیفون‌های پرو نسل جدید،‌ توانمندترین آیفون‌های تاریخ در حوزه‌ی تصویربرداری‌اند. اپل برای اولین بار حسگر تصویر ۴۸ مگاپیکسلی را وارد آیفون کرده است. این حسگر از تکنیک ترکیب پیکسل‌ها پشتیبانی می‌کند و در اکثر سناریوها تصویر ۱۲ مگاپیکسلی می‌گیرد.

دوربین ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس مجهز به لنز عریض ۲۴ میلی‌متری f/1.8 و حسگری با پیکسل‌های ۱٫۲۲ میکرومتری است. اپل می‌گوید این دوربین از نسل دوم سیستم لرزش‌گیر Sensor-Shift بهره می‌برد. آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس از دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با لنز ۲۴ میلی‌متری و حسگری با پیکسل‌های ۱٫۹ میکرومتری استفاده می‌کردند. حسگر ۴۸ مگاپیکسلی آیفون‌های نسل جدید با ترکیب هر چهار پیکسل مجاور می‌تواند پیکسل بزرگ‌تری به ابعاد ۲٫۴۴ ایجاد کند. این حسگر نور زیادی جذب می‌کند و کیفیت تصویر را بالا می‌برد.

آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس با دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی خداحافظی کردند، اما همچنان در اکثر سناریوها تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کنند
اپل می‌گوید آیفو‌ن ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به‌لطف بهره‌مندی از Photonic Engine، عکاسی محاسباتی را وارد مرحله‌ی جدیدی می‌کنند. به‌لطف این موتور، تمامی دوربین‌های پنل پشتی در محیط‌هایی که دارای نور متوسط تا کم هستند عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. اپل می‌گوید Photonic Engine برای ارائه‌ی قابلیت‌های منحصربه‌فردش، زودتر از قبل Deep Fusion را وارد معادله‌ی پردازش تصویر می‌کند تا کیفیت نهایی تصویر به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

اپل دوربین فوق عریض آیفون‌های پرو را نیز بهبود داده است. این دوربین بهتر از قبل تصاویر ماکرو می‌گیرد و در محیط‌های کم‌نور سه برابر عملکرد بهتر از خود نشان می‌دهد. دوربین فوق عریض اکنون مجهز به پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری است. دوربین تله‌فوتوی پنل پشتی در محیط‌های کم‌نور دو برابر بهتر عمل می‌کند. دوربین تله‌فوتوی آیفون بزرگ‌نمایی اپتیکال سه برابری را امکان‌پذیر می‌کند. دوربین سلفی که لنزی با دیافراگم f/1.9 دارد نیز در محیط‌های کم‌نور تا دو برابر بهتر از نسل قبل عمل می‌کند.

اپل سیستم فلاش آیفون‌های نسل جدید را نیز اصلاح کرده است. براساس گفته‌ی اپل، این فلاش جدید دو برابر نور بیشتر دارد و به فاصله‌ی کانونی تصاویر واکنش نشان می‌دهد.

اپل برای اولین بار در آیفون، سراغ استفاده از سیستم تشخیص تصادف و سیستم ارتباط ماهواره‌ای رفته است. سیستم تشخیص تصادف از حسگرهای متعددی نظیر بارومتر استفاده می‌کند و سیستم ارتباط ماهواره‌ای به کاربران امکان می‌دهد در ناحیه‌هایی که شبکه‌ی سلولار دردسترس نیست، با سرویس‌های اضطراری ارتباط برقرار کنند.

برخلاف آنچه در ابتدا تصور می‌شد، قیمت آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس نسبت‌به نسل قبل تغییر نکرده است. این دو گوشی که در کانفیگ پایه ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی دارند به‌ترتیب با قیمت ۹۹۹ دلار و ۱٬۰۹۹ دلار عرضه می‌شوند. پیش‌فروش آیفون‌های پرو نسل جدید از ۹ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۸ شهریور ۱۴۰۱) و عرضه‌ی آن‌ها از ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۵ شهریور ۱۴۰۱) شروع می‌شود.