از صبح امروز واتس‌اپ برای برخی کاربران در دسترس قرار گرفته است؛ اما همچنان ارسال تصویر، ویدئو و صوت میسر نیست و با اختلال همراه است. البته پیگیری‌ها از وزارت ارتباطات از ادامه‌دار بودن فیلتر این پیام‌رسان خبر می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی مشترکین اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، مخابرات، شاتل موبایل و زیتل می‌توانند بدون استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی، در واتس‌اپ پیام ارسال و دریافت کنند. البته اختلال در این پیام‌رسان به حدی است که امکان ارسال تصویر، ویدئو و صوت وجود ندارد.

نکته قابل تامل آنجاست که رفع فیلتر برای همه کاربران یک سرویس‌دهنده اینترنت اتفاق نیفتاده است و به طور مثال برخی مشترکین ایرانسل یا مخابرات از عدم اتصال واتس‌اپ بدون ابزارهای تغییر آی‌پی خبر می‌دهند.بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد اختلال روی سرویس واتس‌اپ در ایران هنوز در سطح بالایی است.

گفتنی است هنوز فیلتر سایر پلتفرم‌های بین‌المللی مثل اینستاگرام، لینکدین و اسکایپ پابرجاست و مشخص نیست آن‌ها کی رفع فیلتر خواهند شد. هنوز هیچ مقام رسمی نیز نسبت به رفع فیلتر واتس‌اپ، اظهار نظر نکرده است. بایستی منتظر ماند و دید سایر محدودیت‌های پیش آمده طی هفته‌های اخیر چه زمانی رفع خواهد شد.

چهارشنبه 30 شهریورماه بود که پس از ملی شدن اینترنت‌های موبایل و فیلتر اینستاگرام، واتس‌اپ نیز از تیغ تیز فیلترینگ در امان نماند. پس از آن شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی همچون لینکدین، اسکایپ، گوگل پلی، اپ استور و حتی بازی‌های موبایلی مثل کلش آو کلنز و کال آو دیوتی فیلتر شدند.

طی یک هفته گذشته، مدافعان طرح صیانت برای دائمی شدن فیلتر اینستاگرام و اتس‌اپ تلاش‌های بسیاری کرده‌اند. حتی عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برای ادامه فعالیت اینستاگرام و واتس‌اپ شرط گذاشت و طی یک اظهار نظر شخصی اعلام کرد آن‌ها باید قوانین جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته و همکاری کنند تا بتوانند به فعالیتشان در ایران ادامه دهند.

به دلیل عدم وجود اطلاع‌رسانی رسمی، مشخص نیست واتس‌اپ در مسیر رفع فیلتر کامل برای همه کاربران در همه اپراتورها است یا اتفاق امروز صبح و ارسال پیام‌ها بدون فیلترشکن، یک «اختلال در فیلترینگ» به حساب می‌آید!

وزارت ارتباطات: دستوری برای رفع فیلتر صادر نشده است
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات در پاسخ به دیجیاتو اعلام کرده «خیر اتفاق جدیدی نیفتاده و واتس آپ و اینستاگرام با مصوبه مراجع ذیصلاح همچنان محدود است».

برخلاف صبح امروز، اکنون امکان ارسال پیام متنی بدون فیلترشکن نیز بسیار محدود‌تر شده است. ظاهرا اتفاق امروز صبح حاصل «اختلال در سیستم فیلترینگ» بوده است.