وزیر اقتصاد با بیان اینکه حوادث اخیر منجر به آسیب دیدگی برخی کسب‌وکارهای اینترنتی شده به تلاش دولت به منظور جبران این خسارت اشاره کرد و مشوق های مالیاتی و دیگر ابزار مختلف را راهکارهای دولت برای جبران این ضررهای مالی معرفی کرد.
«احسان خاندوزی» در نشستی خبری با اشاره به جلسه دیروز وزارت اقتصاد با وزارت ارتباطات، گفت: «تصمیم بر آن شد تا از ابزارهای متفاوتی از جمله مشوق‌های مالیاتی برای جبران ضررهای کسب‌‌وکارهای اینترنتی استفاده شود. مصوبه نهایی در روزهای آینده آماده خواهد شد.»

این مشوق‌های مالیاتی همچنان شفاف نشده‌اند و خبری درباره جزئیات آن نه از سمت وزارت اقتصاد و نه وزارت ارتباطات در دست نیست.

فراموشی کسب‌وکارهای خرد
در روزهای گذشته نیز انجمن تجارت الکترونیک با ابراز نگرانی و اعتراض نسبت به تشدید فیلترینگ، با اشاره به اینکه محدودسازی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، خسارت سنگینی را به کسب‌وکارها و بخصوص کسب‌وکارهای کوچک و خانگی وارد می‌کند، اعلام کرد: «قطع دسترسی به اینستاگرام، بیش از 400 هزار کسب‌وکار را با خطر نابودی مواجه ساخته و امرار معاش بیشتر از یک میلیون نفر را با مشکلاتی جدی همراه کرده است.»

همچنان روشن نیست اظهار نظر وزیر اقتصاد درباره جبران خسارت کسب‌وکارها بر چه اساسی است و پیش از توضیح او زارع‌پور هم هیچ اظهارنظری درباره این تصمیم از سوی وزارت ارتباطات اعلام نکرد.

مشوق‌های مالیاتی که خاندوزی به آن اشاره کرده است روشن نیست صرفا به کسب‌وکارهای اینترنتی بزرگ تعلق خواهد گرفت یا کسب‌وکارهای خرد و کوچک فعال بر بستر اینستاگرام هم سهمی از آن خواهند داشت.

به هر روی درباره موقعیت و شرایط کسب‌وکارهای فعال بر بستر اینستاگرام هیچ اطلاعاتی منتشر نشده و این سکوت طولانی وزارت ارتباطات و از سویی دیگر واکنش زارع‌پور مبنی بر اینکه برداشتن این محدودیت‌ها به تشخیص مراجعی است که این محدودیت‌ها را به وزارت ارتباطات ابلاغ کرده‌اند؛ به نظر می‌رسد اینستاگرام جایی در بررسی‌های ضرر و زیان به کسب‌وکارها از سوی وزارت ارتباطات و اقتصاد ندارد.