اینطور که به نظر می‌رسد، کوالکام قرار است با همکاری TSMC، اسنپدراگون ۸ نسل ۲ را به گونه‌ای طراحی و تولید کند که بدون داغ شدن بیش از حد، عملکرد به مراتب بهتری در مقایسه با نسل قبل از خود به نمایش خواهد گذاشت.

کوالکام قصد دارد به‌زودی از تراشه‌ی پرچم‌دار خود یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ رونمایی کند. تراشه‌ای که برخلاف مدل استاندارد که اواخر سال گذشته رونمایی شد (اسنپدراگون ۸ نسل ۱) قرار است توسط TSMC و با فناوری ساخت ۴ نانومتری این شرکت تایوانی تولید شود. این در حالی است که ساخت مدل استاندارد به سامسونگ محول شده بود اما این شرکت کره‌ای موفق نشد رضایت کوالکام را جلب کند چرا که عملکرد اسنپدراگون ۸ نسل ۱ ناامیدکننده بوده است.

کوالکام تصمیم گرفت برای اینکه وضعیت خود را در زمینه‌ی تولید تراشه بهبود ببخشد، با TSMC وارد همکاری شود. در نتیجه‌ی این همکاری، اسنپدراگون ۸ نسل ۲ قرار است تولید شود؛ تراشه‌ای که گفته می‌شود داغ نمی‌کند اما با این حال توانایی پردازشی و گرافیکی آن به شکل قابل توجهی بیشتر از نسل قبل خواهد بود. تراشه‌های کوالکام طی چند سال اخیر نه تنها در مقایسه با یکدیگر از لحاظ مصرف انرژی رشد چشمگیری نداشته‌اند، اما اسنپدراگون ۸ نسل ۲ ظاهرا خواهد آمد تا این مشکل را پایان دهد.

طبق گفته‌های یکی از معروف‌ترین و موثق‌ترین افشاگران حوزه‌ی فناوری یعنی Ice Universe، اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در مقایسه با اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ از لحاظ گرافیکی، پردازشی و مصرف انرژی به ترتیب ۱۰٪ سریع‌تر (آدرنو ۷۴۰ در بنچمارک AnTuTu موفق شده بیش از ۱٫۲ میلیون امتیاز کسب کند)، ۲۰٪ قدرتمندتر و ۱۵٪ بهینه‌تر خواهد بود. علاوه بر این‌ها، از لحاظ عملکرد هوش مصنوعی هم عملکرد تراشه‌ی مورد انتظار کوالکام به احتمال زیاد خوب خواهد بود چرا که گفته می‌شود ۱۰٪ بهتر از قبل است. در نهایت هم باید به سیگنال پردازش تصویر اشاره کنیم که طبق اطلاعات منتشر شده از سوی Ice Universe، پیشرفت چشمگیری در مقایسه با نسل قبل خواهد داشت.

اسنپدراگون ۸ نسل ۲ مشکل داغی بیش از حد را کاملا برطرف می‌کند
اما مهم‌ترین بخش صحبت‌های افشاگر یادشده به مشکل داغی بر می‌گردد. او مدعی شده این پردازنده داغ نمی‌کند و حتی برخی از شرکت‌ها از همین حالا فرایند تست آن را آغاز کرده‌اند و نتیجه هم کاملا رضایت‌بخش بوده است. اسنپدراگون ۸ نسل ۱ را در واقع باید یکی از تجربه‌های ناخوشایند کوالکام به حساب آورد که سامسونگ در ساخت آن از فناوری ۴ نانومتری خود استفاده کرده است. از طرفی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ را TSMC با فناوری ساخت ۴ نانومتری خود تولید کرده که به شکل قابل توجهی بهتر از مدل استاندارد است. اسنپدراگون ۸ نسل ۲ هم با همین فناوری و توسط TSMC ساخته خواهد شد تا کوالکام و شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند از بابت عملکرد خوب پردازنده خیالشان آسوده باشد.

نخستین محصولی که به پردازنده‌ی جدید کوالکام مجهز خواهد شد.

طبق خبرها و شایعات، به نظر می‌رسد باید تا ماه نوامبر یا در نهایت دسامبر برای رونمایی از نخستین گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ منظر بمانیم. این محصولات هم به احتمال زیاد سری شیائومی ۱۳ هستند که این روزها خبرهای زیادی پیرامون‌شان منتشر می‌شود. هرچند تقریبا تمام شرکت‌های چینی پردازنده‌ی جدید را دریافت کرده‌اند.

پردازنده‌ی مورد انتظار کوالکام از آرایه‌ی جدید ۱+۲+۲+۳ بهره می‌برد؛ به این صورت که یک هسته‌ی بزرگ X3 با ۲۲٪ توان بیشتر در مقایسه با X2 در آن ایفای نقش کرده و تعداد هسته‌های کم‌مصرف هم به ۳ کاهش پیدا می‌کند. بهره‌مندی از مودم X70 5G هم باعث می‌شود سرعت دانلود هم به ۱۰ گیگابیت بر ثانیه برسد. این تراشه به احتمال زیاد قرار است در ماه نوامبر رسما رونمایی شود.