برنامه Nearby Share اندروید به ویندوز سرانجام معرفی شد و به‌صورت آزمایشی در اختیار کاربران قرار گرفت. این چیزی مثل Airdrop در محصولات اپل برای انتقال فایل است.

گوگل در کنفرانس CES 2022 از اپلیکیشن آزمایشی Nearby Share for Windows رونمایی کرد. اپلیکیشنی که به کاربران اجازه انتقال فایل آسان بین گوشی اندرویدی شما و یک کامپیوتر ویندوزی را می‌دهد. در حال حاضر این اپلیکیشن را مستقیماً می‌توانید از وب‌سایت android.com برای ویندوز ۱۰ یا جدیدتر (نسخه ۶۴ بیتی) دریافت کنید. البته دستگاه‌های مبتنی بر ARM پشتیبانی نمی‌شوند. کامپیوتر شما باید از بلوتوث و وای فای پشتیبانی کند و حداکثر فاصله دو دستگاه با یکدیگر ۵ متر باشد.
برنامه Nearby Share اندروید به ویندوز به‌شما اجازه انتقال سریع تصاویر، ویدیوها، اسناد، فایل‌های صوتی یا سایر پوشه‌ها بین دستگاه اندرویدی و کامپیوتر ویندوزی شما را می‌دهد. گوگل این برنامه را برای زمانی مفید می‌داند که قصد دارید عکس‌هایتان را در یک صفحه نمایش بزرگ‌تری ویرایش کرده یا پوشه‌های دیجیتالی خود را سازماندهی کنید.

بعد از نصب، برنامه از شما می‌خواهد با اکانت گوگل خود لاگین کنید و تنظیمات مخصوص به آن را انتخاب کنید. به‌طور مثال شما می‌توانید انتخاب کنید که فقط مخاطبان شما امکان اشتراک‌گذاری فایل را داشته باشند. اما گزینه دیگری به‌نام “Use without account” نیز وجود دارد که بدون اکانت گوگل نیز می‌توانید وارد برنامه شوید.

شما به‌لطف زبان طراحی Material 3 برای پنجره‌ها، می‌توانید فایل‌ها را از طریق درگ و دراپ انتقال دهید، یا آنکه مستقیماً روی یک فایل کلیک کرده و گزینه “Send with Nearby Share” را انتخاب کنید. سپس خطوط در هم تنیده آبی رنگ را به‌عنوان آیکون برنامه مشاهده خواهید کرد. شما دقیقاً مثل نسخه اندرویدی این قابلیت، می‌توانید انتخاب کنید که همه، فقط مخاطبان، دستگاه‌های شما یا هیچ‌کسی امکان ارسال فایل از طریق را داشته باشد یا نداشته باشد.

برنامه Nearby Share اندروید به ویندوز هنوز آزمایشی است
وقتی شما فایلی را دریافت می‌کنید، می‌توانید آن را باز کرده یا رد کنید. گوگل می‌گوید تمام فایل‌هایی که از طریق برنامه Nearby Share اندروید به ویندوز انتقال پیدا می‌کنند، همگی توسط رمزگذاری E2E محافظت می‌شوند. گوگل می‌گوید که در حال حاضر این قابلیت به‌صورت آزمایشی در اختیار کاربران آمریکایی و چند کشور محدود مثل اسپانیا، پرتقال، آلمان، هلند و غیره قرار گرفته و کاربران فقط امکان انتقال فایل بین گوشی‌های اندرویدی و کامپیوترهای ویندوزی را دارند. البته گوگل می‌گوید به‌زودی این برنامه را در اختیار عموم کاربران در سراسر جهان قرار می‌دهد.