اینتل روی پردازنده‌های نسل چهاردهمی Meteor Lake کار می‌کند و حالا نمونه مهندسی یکی از این پردازنده‌ها برای دنیای لپ‌تاپ‌ها (از سری Meteor Lake-M) در یک لپ‌تاپ Dell Inspirion مشاهده شده است. این پردازنده از 4 هسته قدرتمند و 8 هسته کم‌مصرف بهره می‌برد.ویجیاتو
طبق اطلاعات UserBenchmark، این نمونه مهندسی با نام U3E1 شناخته می‌شود. این پردازنده درحقیقت یک نمونه مهندسی اولیه است که 12 هسته دارد که شامل 4 هسته قدرتمند و 8 هسته کم‌مصرف می‌شود. پردازنده موجود در لیست UserBenchmark دارای فرکانس پایه 1.2 گیگاهرتز است، بااین‌حال میانگین فرکانس آن 0.55 گیگاهرتز عنوان شده که برای یک نمونه مهندسی اولیه طبیعی است.

پردازنده‌ها در نمونه مهندسی اولیه معمولاً فرکانس پایینی دارند و به‌مرور‌زمان، این فرکانس افزایش می‌یابد. در گذشته شاهد چنین موضوعی برای پردازنده‌های آلدر لیک و رپتور لیک اینتل بوده‌ایم.

پردازشگر گرافیکی Arc در پردازنده نسل چهاردهمی اینتل

طبق اطلاعات اخیر، پردازنده نسل چهاردهمی اینتل از پردازشگر گرافیکی Arc بهره می‌برد که اگرچه شاید در نگاه اول یک گرافیک مجزا به‌نظر برسد، اما احتمالاً با گرافیک مجتمع روبه‌رو هستیم. درحقیقت Arc گرافیک‌های مجزای اینتل محسوب می‌شود، اما با توجه به سبک طراحی پردازنده‌های Meteor Lake، انتظار داریم به‌عنوان گرافیک مجتمع در آن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

اینتل برای پردازنده‌های نسل چهاردهم خود به سراغ معماری مجهز به کاشی یا تایل می‌رود که یکی از این تایل‌ها، پردازشگر گرافیکی یا tGPU خواهد بود. انتظار می‌رود این تایل مبتنی بر گرافیک Arc Alchemist Xe-LPG باشد که در این صورت، با پیشرفت چشمگیری نسبت به GPU‌های کنونی پردازنده‌های اینتل، یعنی UHD و Iris Xe روبه‌رو خواهیم شد.

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل به هسته‌های قدرتمند Redwood Cove و کم‌مصرف Crestmont مجهز خواهند شد که هسته‌های Crestmont تغییرات چشمگیری خواهند داشت. پردازنده‌های Meteor Lake در نیمه دوم سال جاری میلادی از راه می‌رسند و سال آینده احتمالاً با پردازنده‌های Arrow Lake با لیتوگرافی پیشرفته‌تر روبه‌رو خواهیم شد.