تراشه تنسور G3 مبتنی بر اگزینوس 2400 سامسونگ خواهد بود و 8 هسته پردازشی خواهد داشت.
درحالی‌که در هفته‌های اخیر شایعات زیادی درباره اگزینوس 2400 منتشر شده، گوگل تنسور G3 که مبتنی بر تراشه سامسونگ است، چندان در مرکز توجه نبوده است. اما حالا مشخصات این چیپست گوگل برملا شده که از عدم استفاده از پردازشگر گرافیکی Xclipse حکایت دارد.
روزیاتو
در گذشته شایعه‌ای گفته بود که گوگل در تراشه بعدی‌اش از سه خوشه شامل یک هسته Cortex-X3 با فرکانس 3.09 گیگاهرتز، چهار هسته Cortex-A715 با فرکانس 2.65 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex-A510 با فرکانس 2.65 گیگاهرتز استفاده می‌کند. اما حالا منبعی به‌نام tech-reve، این مشخصات را به‌روز کرده است.
مشخصات احتمالی چیپست گوگل تنسور G3
به گفته این منبع، تراشه تنسور G3 به هسته Cortex-X3 با فرکانس 3.3 گیگاهرتز، هسته‌های Cortex-A715 با فرکانس 2.6 گیگاهرتز و هسته‌های Cortex-A510 با فرکانس 2.2 تا 2.3 گیگاهرتز مجهز می‌شود. اگر ادعای این منبع صحت داشته باشد، در این چیپست به‌جای پردازشگر گرافیکی Xclipse، از GPU خود Arm یعنی Mali-G715 MP8 استفاده می‌شود. پردازشگر گرافیکی Xclipse مبتنی بر معماری RDNA شرکت AMD است.
این منبع همچنین مدعی شده که تنسور G3 گوگل می‌تواند اسنپدراگون 8 نسل 2 را شکست دهد که کمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد. در بهترین شرایط انتظار داریم G3 عملکردی در حد تراشه پرچمدار کوالکام از خودش نشان دهد. این چیپ در گوشی‌های سری پیکسل 8 شامل مدل استاندارد و پرو، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درنهایت باید به این موضوع اشاره کرد که تنسور G3 با فرایند 4LPP سامسونگ به تولید می‌رسد. کره‌ای‌ها ادعا می‌کنند که این فرایند نسبت به نود مورد استفاده در اگزینوس 2200/اسنپدراگون 8 نسل 1، پیشرفت چشمگیری داشته است.

با توجه به اینکه رویداد گوگل I/O 2023 هفته آینده برگزار می‌شود، احتمالاً برای آشنایی با تنسور G3 نباید زیاد منتظر بمانیم. این احتمال وجود دارد که با پیش‌نمایشی از این چیپ و همچنین گوشی‌های سری پیکسل 8 روبه‌رو شویم، البته شاید تنسور G3 در گوشی تاشو پیکسل فولد هم مورد استفاده قرار بگیرد.