«اندی جاسی»، مدیرعامل آمازون، در جریان جلسه مالی سه‌ماهه اول 2023 این شرکت، اعلام کرد که آن‌ها درحال ساخت یک مدل زبان بزرگ (LLM) «توانمندتر و عمومی‌تر» هستند تا بتوانند از این طریق قابلیت‌های دستیار هوشمند الکسا را تقویت کنند.

براساس گزارش تک‌کرانچ، همان‌طور که جاسی توضیح می‌دهد، آمازو‌ن درحال‌حاضر نیز برای الکسا از یک LLM استفاده می‌کند، اما اکنون قصد دارد روی نسخه توانمندتری از این فناوری کار کند. مدیرعامل آمازون اشاره کرده است که با وجود یک LLM بهبودیافته، آن‌ها قادرند سریع‌تر به هدف خود، یعنی ساخت «بهترین دستیار شخصی جهان» دست پیدا کنند. بااین‌وجود، او اشاره می‌کند که انجام این کار در بسیاری از حوزه‌ها دشوار خواهد بود.

گفته‌های مدیرعامل آمازون درباره توسعه LLM بهبودیافته الکسا

جاسی در جریان این جلسه گفت:

«فکر می‌کنم وقتی مردم اغلب از ما در مورد الکسا سؤال می‌کنند، چیزی که اغلب با آن‌ها به اشتراک می‌گذاریم، این است که اگر فقط یک بلندگوی هوشمند بسازیم، سرمایه‌گذاری بسیار کمتری خواهد بود. اما ما به چشم‌اندازی اعتقاد داریم که در آن می‌‌خواهیم بهترین دستیار شخصی جهان را بسازیم. انجام این کار دشوار است؛ زیرا در دامنه‌های زیادی قرار دارد و سطح آن بسیار وسیع است. بااین‌حال، مدل‌های زبان بزرگ و هوش مصنوعی مولد، مدل‌های زیربنایی را بسیار مؤثرتر می‌کنند، به‌طوری که فکر می‌کنم واقعاً امکان ساخت بهترین دستیار شخصی جهان را تسریع می‌کنند.»

مدیرعامل آمازون در ادامه توضیحات خود اشاره کرد که معتقد است آمازون نقطه شروع خوبی با الکسا داشته؛ زیرا «دارای صدها میلیون نقطه نهایی است» که در بخش‌های سرگرمی، خرید و خانه‌های هوشمند استفاده می‌شوند. او همچنین خاطرنشان کرد که مشارکت‌های زیادی از سوی شرکای شخص ثالث وجود دارد.

در طول این جلسه، جاسی همچنین تأکید کرد که آمازون از سال‌ها قبل روی هوش مصنوعی و LLM سرمایه‌گذاری کرده است و توانایی سرمایه‌گذاری سنگین روی LLMها را دارد و به همین دلیل ماه گذشته از سرویس هوش مصنوعی ابری Bedrock رونمایی کرده بود.