کاربران اندروید مدت‌هاست که به قابلیت‌های مولتی تسکینگ این سیستم‌عامل اهمیت می‌دهند و حتی iOS نیز در سال‌های اخیر بهبودهای خوبی را در این زمینه دریافت کرده است. بااین‌حال، کماکان فاصله قابل‌توجهی بین این دو سیستم‌عامل وجود دارد. با iOS، کاربران این امکان را داشتند که با فشار طولانی روی یک مورد و استفاده از سیستم ناوربری برای جابه‌جایی، متن، تصاویر و فایل‌ها را بین برنامه‌ها و با حالت کشیدن و رها کردن منتقل کنند. این قابلیت تاکنون در اندروید در دسترس نبوده؛ اما ممکن است این رویه با اندورید 14 بتا 2 درحال تغییر باشد و گفته می‌شود که مولتی تسکینگ این نسخه با ارائه حالت drag-and-drop بین برنامه‌ها بهبود قابل‌توجهی پیدا می‌کند.

مولتی تسکینگ بهبودیافته اندروید 14
نائل سادیکوف، سردبیر کانال تلگرام Google News، هنگام استفاده از آخرین نسخه بتا اندروید 14، به‌طور تصادفی به وجود این ویژگی جدید پی برد. در یک ویدیو ضبط‌شده که پنجشنبه در توییتر منتشر شد، نشان داده می‌شود که می‌توانید بدون نیاز به حالت تقسیم صفحه، متن، تصاویر و فایل‌ها را بین برنامه‌ها بکشید و رها کنید. در این حالت، به‌سادگی می‌توانید با یک انگشت فشار طولانی دهید، از حرکات ناوبری سیستم با انگشت دیگر استفاده کنید، درحالی‌که نگه‌داشتن محتوای انتخابی را حفظ کرده‌اید، محتوا را به برنامه دیگر منتقل کنید.

به‌لطف حرکات چند لمسی و ویژگی جدید کشیدن و رها کردن، امکانات گسترده‌تری را برای مولتی تسکینگ در اندروید 14 خواهید داشت. پیش از این، هنگام نگه‌داشتن یک فایل، ژست‌ها توسط سیستم نادیده گرفته می‌شد و این محدودیت حتی برای کاربرانی که از ناوبری با سه دکمه کلاسیک اندروید استفاده می‌کردند نیز وجود داشت. درنتیجه، قابلیت کشیدن و رها کردن به حالت تقسیم صفحه محدود می‌شد. اکنون، کاربران می‌توانند محتوا را از برنامه یادداشت‌برداری موردعلاقه خود به برنامه دیگری منتقل کرده، بدون زحمت بین برنامه‌های باز سوایپ کنند، برای دسترسی به صفحه اصلی به‌راحتی انگشت خود را به سمت بالا بکشند و سپس با کشیدن انگشت از لبه نمایشگر، حرکت برگشت را انجام دهند.

ویژگی کشیدن و رها کردن تنها چیزی نیست که اخیراً از گوگل در مورد بهبود مولتی تسکینگ دیده‌ایم. رونمایی اخیر این شرکت از Pixel Fold و Pixel Tablet در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O 2023 نه‌تنها تلاش جدیدی را برای ورود به دسته گوشی‌های تاشو تبلت‌ها نشان می‌دهد، بلکه تمرکز جدیدی بر ارائه قابلیت‌های مولتی تسکینگ بیشتر به اندروید نیز دارد. استفاده از حالت تقسیم صفحه در یک نمایشگر بزرگ بسیار آسان است، به‌خصوص در Pixel Fold که می‌توانید گوشی را از وسط تا کنید تا فقط روی یک برنامه فوکوس کرده و کاربران می‌توانند از راحتی انتقال متن، تصاویر و فایل‌ها بین برنامه‌ها لذت ببرند.

علاوه‌بر این، اندروید 14 یک سیستم App Pairs را معرفی می‌کند که به شما امکان می‌دهد به‌راحتی دو برنامه را همزمان باز کنید و حرکات کمکی اصلاح‌شده‌ای که به شما کمک می‌کند بین برنامه‌ها سریع‌تر از گذشته جابجا شوید.