همان‌طور که توسط لیا هابرمن در خبرنامه ICYMI گزارش شده است، به‌نظر می‌رسد که اینستاگرام به‌دنبال معرفی یک برنامه جدید مبتنی‌بر متن برای رقابت با توییتر است.

برنامه متنی اینستاگرام
به‌گفته‌ی هابرمن، اسلاید فاش‌شده از این برنامه جدید، به نام رسمی آن اشاره‌ای ندارد؛ درعوض، آن را «برنامه جدید مبتنی‌بر متن اینستاگرام برای مکالمات» می‌نامد. ظاهراً اما، این برنامه با کد P92 شناخته می‌شود. گفته می‌شود که کاربران می‌توانند با نام کاربری و رمز عبور حساب اینستاگرام خود وارد آن شوند و فالوورها، بایو و تأییدیه رسمی خود را از برنامه اصلی اینستاگرام به این برنامه متنی منتقل کنند.

در برنامه، یک فید اصلی دیده می‌شود و می‌توانید با پیوندها، عکس‌ها و ویدیوهای پیوست‌شده، پست‌های متنی تا حداکثر 500 کاراکتر ایجاد کنید.

این برنامه تقریباً شبیه این است که اینستاگرام و توییتر را با هم ترکیب کرده باشید. Meta ظاهراً از همان ابتدا کنترل‌های تعدیل خوبی خواهد داشت و «شما را به تنظیماتی مجهز می‌کند تا کنترل کنید چه کسی می‌تواند به شما پاسخ دهد و حساب شما را منشن کند.» هر حسابی که در اینستاگرام مسدود کرده‌اید نیز ظاهراً به این برنامه جدید منتقل می‌شود.

اید مهم‌تر از همه، اپلیکیشن متنی جدید اینستاگرام، عنصر غیرمتمرکز نیز داشته باشد. در اسلاید اینستاگرام آمده است: «به‌زودی، برنامه ما با برخی از برنامه‌های دیگر مانند Mastodon نیز سازگار خواهد بود. کاربران در این برنامه می‌توانند پروفایل و محتوای شما را جستجو کنند، آن‌ها را دنبال کرده و با آن تعامل داشته باشند، اگر حساب عمومی داشته باشد یا اگر حساب شما خصوصی باشد، شما می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان فالوور خود تأیید کنید.»

اگر این برنامه به‌طور گسترده منتشر شود، می‌تواند اینستاگرام را به مقصدی محبوب‌تر از آنچه که هست تبدیل کند. با ادامه بدتر شدن روند جاری در توییتر، بسیاری از مردم به‌دنبال مکان بعدی خود برای اشتراک‌گذاری محتوای متنی هستند. درحالی‌که پلتفرم‌هایی مانند Mastodon و Bluesky موردتوجه قرار گرفته‌اند، یک برنامه اینستاگرام مبتنی‌بر متن راهی را برای افرادی که قبلاً فالوورهای خود را در این پلتفرم ایجاد کرده‌اند، ارائه می‌دهد تا فقط در آنجا پست بگذارند بدون اینکه نیازی به جستجوی دنبال‌کنندگان در مکان دیگری داشته باشند.

متا تاکنون از اظهارنظر رسمی پیرامون این برنامه جدید خودداری کرد. بااین‌حال، این شرکت در ماه مارس، بیانیه زیر را در مورد تلاش‌های خود برای Platformer ارائه کرد: «ما در حال بررسی یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز مستقل برای اشتراک‌گذاری محتوای متنی هستیم. ما معتقدیم که فرصتی برای فضایی جداگانه وجود دارد که در آن سازندگان و شخصیت‌های عمومی بتوانند به‌روزرسانی‌های به‌موقع درباره علایق خود را به‌اشتراک بگذارند.»