سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد یکی از برنامه‌های خود ساخت یک میلیون گوشی همراه بومی و ایرانی است و برای انجام این کار 500 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است. ساخت گوشی ایرانی سال‌هاست جز برنامه‌های ارشد دولت‌های پیشین بوده است.

«محمد خوانساری»، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در تازه‌ترین مصاحبه خود با یکی از خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرد یکی از برنامه‌های بزرگ این سازمان تولید گوشی‌های داخلی است. البته گفتنی است بومی‌سازی یکی از اهداف دیرینه سازمان فناوری اطلاعات ایران محسوب می‌شود. موضوع ساخت گوشی ایرانی از سال‌هاست در دستور کار قرار گرفته است. استارتاپ‌ها همچنین طرح‌هایی برای راه‌اندازی مرورگرها و موتور جستجوگر به مرحله اجرا رسانده‌اند اما محصولات آن‌ها از سوی کاربران ایرانی آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است.

سال گذشته، «عیسی زارع پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولیدکنندگان داخلی خواست که در توسعه گوشی‌های بومی با وزارتخانه همکاری کنند. این نکته همچنین در صحبت‌های اخیر «خوانساری» نیز تکرار شد. او اعلام کرد «حمایت‌هایی برای توسعه محصولات فناوری بومی دریافت شده و امیدوار هستیم با منابع کافی و حضور آن‌ها، سال 1402 را با خوبی پشت سر بگذاریم».

«خوانساری» تاکید کرد یکی از اهداف سازمان، ساخت یک میلیون عدد گوشی داخلی است. او در این خصوص افزود:

یکی از برنامه‌ها تولید گوشی هوشمند تلفن همراه داخلی خواهد بود که امسال حداقل 500 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی برای آن در نظر گرفته شده و هدف‌گذاری ما ساخت یک‌ میلیون گوشی هوشمند است.

دولت سیزدهم به دنبال تحقق یکی از اهداف دیرینه دولت‌های پیشین؛ ساخت گوشی ایرانی!
شایان ذکر است این هدف در برنامه‌های ارشد دولت‌های پیشین نیز وجود داشت و تا حدودی هم عملی شد اما نتیجه مطلوبی نداد. عده‌ای از تحلیلگران ساخت گوشی ایرانی را رویای دست نیافتنی دولت‌ها قلمداد می‌کنند. اکنون باید منتظر ماند و دید هدف‌گذاری سازمان فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم برای تولید این محصول به کجا خواهد رسید. تولید تجهیزات شبکه ملی اطلاعات هم که یکی دیگر از طرح‌های بومی‌سازی به شمار می‌آید طبق اعلام «محمد خوانساری» در حال پیشرفت است:

در 16 سرفصل با 43 موضوع اعلام شده و شرکت‌های توانمند و علاقه‌مند برای فعالیت در این حوزه می‌توانند در جلسات مشترک وزارت اطلاعات و معاونت علمی وزارت صمت شرکت داشته باشند و برنامه خود را ارائه کرده و تعهداتی بدهند که چگونه می‌توانند این بومی‌سازی را انجام دهند و وزارت ارتباطات هم حمایت‌هایی در این زمینه خواهد داشت.

یکی دیگر از اظهارات جدید رئیس سازمان فناوری اطلاعات، مسئله تخصیص بودجه برای حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال بوده است. قبلاً «خوانساری» اعلام کرده بود هنوز بودجه‌ای برای این طرح حمایتی پیشنهاد نشده، حالا از تخصیص بودجه خبر داده است. رئیس سازمان فناوری اطلاعات با تکیه بر برنامه مشترک معاونت فناوری و سازمان فناوری اطلاعات برای حمایت از کسب‌وکارها اظهار کرد: هزار میلیارد تومان منابع برای توسعه کسب‌وکارها در حوزه اقتصاد دیجیتال تخصیص داده شده است.