«محمد رضوی‌زاده»، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد که درحال‌حاضر اولویت این سازمان خدمات آزمایشگاه جویشگر است، نه موتور جستجوی بومی. رضوی‌زاده به فعالیت‌های گسترده‌ای که این سازمان سال‌های قبل در حوزه موتور جستجوی بومی انجام داده نیز تأکید کرد.
به گزارش فتانا، رضوی زاده با تأکید بر اهمیت آماده‌سازی زیرساخت‌های پژوهشی و فنی موتور جستجوی بومی توسط این پژوهشگاه در آزمایشگاه جویشگر بومی، گفت: «در رابطه با پروژه موتور جستجوی بومی در پژوهشگاه، سال‌های گذشته کارهای وسیعی انجام شده، ولی درحال‌حاضر اولویت ما ارائه خدمات آزمایشگاه جویشگر است.»
او اشاره کرد توسعه موتور جستجوی بومی نیازمند مقدماتی است؛ به عنوان مثال، بحث خط و زبان فارسی باید توسعه پیدا کند. او در این مورد ادامه داد: «درحال‌حاضر در پژوهشگاه، پروژه آزمایشگاه اعتبارسنجی و ارزیابی حوزه خط و زبان فارسی انجام می‌شود.»

به گفته او، فقط بخش ارزیابی حوزه خط و زبان فارسی در این آزمایشگاه مطرح نیست، توسعه ابزارها، محصولات و دیتاسنترهایی که در این حوزه نیاز است، در این پژوهشگاه هم‌زمان اجرا می‌شوند.

جویشگر بومی تعطیل نمی‌شود
رضوی‌زاده در ادامه توضیحات خود گفت: «این‌طور نیست که پروژه جویشگر بومی در پژوهشگاه تعطیل شود، ولی درحال‌حاضر تکلیفی از سمت وزارت ارتباطات برای پژوهشگاه مشخص نشده و متولی اصلی این پروژه سازمان فناوری اطلاعات است.»

براساس توضیحات رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، درحال‌حاضر پژوهشگاه در آزمایشگاه جویشگر بومی، زیرساخت‌های پژوهشی و فنی مورد‌نیاز برای توسعه پروژه موتور جستجوی بومی ازجمله دیتاسنترها، پلتفرم‌ها و بسترها را آماده‌سازی می‌کند.
در روند فعالیت موتورهای جستجوی بومی، موتور جستجوی بومی یوز در بهمن‌ماه ۹۳ به‌طور رسمی افتتاح شد و متعلق به یک شرکت خصوصی به نام داده‌پردازان شید اندیش است که با حمایت سازمان فناوری اطلاعات ایران راه‌اندازی شده. سال ۹۸ «امیر ناظمی»، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در نشست خبری «رتبه‌بندی مراکز داده در کشور» گفته بود: «یوز متعلق به گروهی است که در دانشگاه امام حسین فعال هستند و مجموعه سپاه باید درباره ادامه فعالیت موتور جستجوگر یوز تصمیم‌گیری کند. تصور من این است که اگر این موضوع به بخش خصوصی واگذار می‌شد و به‌جای کمک‌های مستمر مالی، رقابت در این زمینه شکل می‌گرفت، احتمالاً با نتیجه بهتری روبه‌رو می‌شدیم.»