نگرانی‌ها درباره نشر اطلاعات غلط و گمراه‌کننده از طریق هوش مصنوعی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. حالا سازمان ملل متحد هم در گزارش جدیدی نسبت به خطر این فناوری درزمینه تولید محتواهای غیرقابل اطمینان و به‌خصوص دیپ‌فیک در شبکه‌های اجتماعی هشدار داده است.
سازمان ملل متحد در گزارشی که 22 خردادماه منتشر کرده است، مدعی افزایش ریسک نشر اطلاعات نادرست در فضای آنلاین شده و این اتفاق را متأثر از پیشرفت‌های فناوری ازجمله هوش مصنوعی مولد می‌داند. این سازمان ادعا می‌کند که اطلاعات غلط و نفرت‌پراکنی از طرف هوش مصنوعی امروزه به‌شکلی قانع‌کننده در قالب حقیقت به کاربران عرضه می‌شود.

ازاین‌رو، سازمان ملل از فعالان صنعت هوش مصنوعی خواسته است تا به فکر حل مشکل نشر اطلاعات نادرست باشند و فوراً اقداماتی را اتخاذ کنند تا مطمئن شوند که استفاده از هوش مصنوعی به‌شکلی مسئولانه ادامه پیدا می‌کند. این سازمان باور دارد که فلسفه «حرکت سریع و تحول‌ساز» در دره سیلیکون باید به پایان برسد.
دبیرکل سازمان ملل: زنگ خطر درزمینه هوش مصنوعی کرکننده شده است
«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل نیز با برگزاری یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که زنگ خطر درباره هوش مصنوعی مولد به صدا درآمده و این صدا کرکننده شده است. او یادآوری می‌کند که بلندترین صداها پیرامون ریسک‌های این فناوری از سمت توسعه‌دهندگان همین ابزارهای شنیده می‌شود.

گوترش می‌گوید گزارش حاضر زمینه تدوین دستورالعملی در‌زمینه یکپارچگی اطلاعات در پلتفرم‌های دیجیتال را فراهم می‌کند. این دستورالعمل در آستانه «اجلاس آینده» (Summit of the Future) تنظیم می‌شود که کنفرانسی برای گفت‌وگو میان کشورها درباره مشکلات مختلف در اواخر ماه دسامبر سال 2024 است.

گوترش توضیح می‌دهد: «این دستورالعمل مجموعه‌ای از قواعد خواهد بود که امیدواریم دولت‌ها، پلتفرم‌های دیجیتال و دیگر بازیگران این بازار داوطلبانه اجرایش کنند.»

«تونی بلر»، نخست‌وزیر سال بریتانیا و «ویلیام هیگ»، سیاست‌مدار حزب محافظه‌کار بریتانیا نیز قرار است به‌زودی گزارشی را در‌زمینه هوش مصنوعی منتشر کنند. این دو به دولت‌های انگلیس، آمریکا و دیگر متحدان خود پیشنهاد کرده‌اند که از طریق سازمان ملل به‌دنبال چهارچوب‌های قانونی جدیدی در این زمینه باشند.