ردمی نوت ۱۲ پرو 5G و ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس جز در بخش دوربین و سرعت شارژ، تفاوتی ندارند و همین تفاوت‌ها نیز قیمت بیشتر مدل پلاس را توجیه نمی‌کند!

ردمی نوت ۱۲ پرو 5G و ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس جزو محبوب‌ترین گوشی‌های ۲۰۲۳ شیائومی در بازار ایران هستند؛ دستگاه‌هایی که غیر از دوربین و نوع شارژ سریع، تفاوت بنیادی دیگری با هم ندارند و در میان برترین مدل‌های خانواده‌ی پرچمعیت ردمی نوت ۱۲ قرار می‌گیرند. در بررسی پیش‌رو به بررسی ردمی نوت ۱۲ پرو و بررسی ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس می‌پردازیم و عملکرد هر دو گوشی را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

فهرست مطالب
طراحی ردمی نوت ۱۲ پرو و ۱۲ پرو پلاس
صفحه‌نمایش و اسپیکر ردمی نوت ۱۲ پرو و ۱۲ پرو پلاس
رابط کاربری ردمی نوت ۱۲ پرو و ۱۲ پرو پلاس
عملکرد، تجربه بازی و شارژدهی ردمی نوت ۱۲ پرو و ۱۲ پرو پلاس
دوربین ردمی نوت ۱۲ پرو و ۱۲ پرو پلاس
مقایسه دوربین ردمی نوت ۱۲ پرو و ۱۲ پرو پلاس در روز
مقایسه دوربین ردمی نوت ۱۲ پرو و ۱۲ پرو پلاس در شب

جمع‌بندی و مقایسه ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس شیائومی با رقبا

این روزها دیگر انتخاب و خرید مدلی مناسب از میان خیل عظیمِ مدل‌‌های ردمی نوت شیائومی کار ساده‌ای نیست. در سال‌های نه‌چندان دور، سری نوت شیائومی شامل مدل‌های محدودی با نام‌های نوت XX، نوت XX پرو و نوت XXS می‌شدند؛ اما حالا هرسری را مدل‌هایی تشکیل می‌دهند که حتی از روی اسم نیز نمی‌توان تفاوتی برای‌شان قائل شد.

سری ردمی نوت ۱۲ شیائومی اکنون ۱۲ عضو دارد و نام‌گذاری آن‌ها با استفاده از پسوندهایی چون R، دیسکاوری، Pro Speed، توربو، R Pro و پرو 4G و 5G، به تفکیک و ایجاد تمایز بین هر مدل هیچ کمکی نمی‌کند؛ شیائومی حتی مدل‌های معمولی این سری را نیز با پسوند 4G و 5G از یکدیگر تفکیک کرده است.

هنگام نگارش بررسی پیش‌رو، ردمی نوت ۱۲ پرو 5G با قیمت حدود ۱۰ میلیون تومان و ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس در بازه‌ی ۱۶ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد؛ بازه‌ای که مدل محبوبی چون گلکسی A54 عرض‌اندام می‌کند و فضای چندانی برای رقبا باقی نگذاشته است.

طراحی ردمی نوت ۱۲ پرو و ۱۲ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس ظاهری کاملا یکسان با ردمی نوت ۱۲ پرو 5G دارد. درنگاه اول، پنل پشتی براق، چشمان کاربر را به‌خود خیره می‌کند و ماژول بزرگ دوربین، اهمیت بالای حسگر غول‌پیکر دستگاه را به‌نمایش می‌گذارد.

ردمی نوت ۱۲ پرو 5G (سمت راست) و ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس (سمت چپ)

تفاوت دو مدل پرو پلاس و پرو 5G در خمیدگی لبه و سطح مات ماژول دوربین مدل پلاس خلاصه می‌شود. به‌طورکلی، مدل پلاس ظاهری رده‌بالاتر دارد و به‌لطف لبه‌های خمیده‌اش، راحت‌تر در دست جای می‌گیرد؛ البته که صحبت درباره‌ی ظاهر دستگاه و همچنین قضاوت درباره‌ی خوش‌دست بودن یا نبودن امری کاملا سلیقه‌ای محسوب می‌شود و بسته به اولویت‌های افراد، تعریف متفاوتی دارد.

در ردمی نوت ۱۱ پرو، نقش کم‌رنگ دوربین به‌وضوح دیده می‌شد و حتی استفاده از فریم پلاستیکی مشکی با رنگ‌های تیره به مخفی شدن بیشتر آن از چشمان کاربر افزوده بود؛ اما حالا با بزرگ‌تر شدن قاب دوربین، چینی‌ها سعی می‌کنند تا به دوربین جلوه‌ی بیشتری بدهند و بر اهمیت ظاهری آن بیفزایند.

استفاده از حسگر اثرانگشت یکپارچه با کلید پاور باعث شده تا با کلیدی بزرگ‌تر از حدمعمول طرف باشیم که البته از نسل قبل به ارث رسیده است؛ حالا که صحبت از حسگر اثرانگشت شد باید اشاره‌ای هم به سرعت و دقت بالای آن داشته باشیم.

مطلوب بود که همانند گذشته و باتوجه به خازنی‌بودن حسگر (Capacitive)، ژست‌های حرکتی مختلفی نیز در نرم‌افزار دستگاه تعبیه می‌شد. دراین‌صورت کاربر می‌توانست به‌راحتی مواردی چون اجرای نرم‌افزاری پرکاربرد یا فراخوانی منوی Quick Settings را به‌سرعت و با یک ژست حرکتی ساده انجام دهد.

لبه‌ی بالایی ردمی نوت ۱۲ پرو و ۱۲ پرو پلاس از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون، میکروفون ثانویه، بلندگوی دوم و فرستنده‌ی مادون قرمز (IR) میزبانی می‌کند. در لبه‌ی پایین هر دو دستگاه، درگاه USB 2.0 Type-C، کانال اصلی بلندگو، شیار سیم‌کارت دوگانه و میکروفون تماس به‌چشم می‌خورد؛ متاسفانه در شیار سیم‌کارت از پشتیبانیِ کارت حافظه‌ی microSD خبری نیست.

شیائومی برخلاف شرکت‌هایی چون سامسونگ، همچنان از روش قدیمی برای اتصال نمایشگر به فریمِ دستگاه استفاده می‌کند. در این حالت دور تا دور نمایشگر را لایه‌ای لاستیکی دربر می‌گیرد و درحقیقت نمایشگر روی فریم سوار می‌شود و نه داخل آن؛ راهکار منسوخی که برای کاهش ضخامت حاشیه‌های نمایشگر به‌کار می‌رود؛ اما از یکپارچگی و مقاومت نمایشگر می‌کاهد.

صفحه‌نمایش و اسپیکر ردمی نوت ۱۲ پرو و ۱۲ پرو پلاس
صفحه‌نمایش ۶٫۶۷ اینچی ردمی نوت ۱۲ پرو و ۱۲ پرو پلاس، یکی از قدرتمندترین بخش‌های این دو گوشی به‌شمار می‌رود. پنل OLED به‌کاررفته در میان‌رده‌های کارآمد سری ردمی نوت ۱۲ از استانداردهای HDR شامل +HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند و به‌گفته‌ی شیائومی حداکثر روشنایی آن به ۹۰۰ نیت می‌رسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که چنانچه زیر تابش شدید آفتاب قرار بگیرید، حداکثر روشنایی ردمی نوت ۱۲ پرو و ۱۲ پرو پلاس تا ۱۳۰۰ نیت نیز افزایش می‌یابد؛ عدد چشم‌گیری که خوانایی مطلوبی را در محیط‌های پرنور به‌ارمغان می‌آورد.

مقایسه دوربین ردمی نوت ۱۲ پرو و ۱۲ پرو پلاس در روز
دوربین اصلی ردمی نوت ۱۲ پرو 5G باوجود اینکه برتری عددی نسبت به دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی مدل پرو پلاس ندارد؛ اما درکنار گستره‌ی دینامیکی وسیع‌تر، سطح بیشتری از جزئیات را نیز ارائه می‌کند. البته به‌نظر می‌رسد که کاهش نویز فدای جزئیات بیشتر شده است؛ چراکه در تمامی قسمت‌های تصویر، سطحی از نویز به‌چشم می‌خورد.

خوشبختانه هر دو مدل درزمینه‌ی دقت رنگ به‌خوبی عمل می‌کنند و با ثبت رنگ سوژه‌ها، نزدیک به‌آنچه در واقعیت می‌بینیم، جذابیت عکس را حفظ می‌کنند. ناگفته نماند که تصاویر خروجی درزمینه‌ی روشنایی نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارند.

در دوربین اولتراواید باتوجه به‌اینکه با حسگر متفاوتی روبه‌رو نیستیم، عکس‌های خروجی در سطح برابری قرار دارند که البته از مشکلات آن باید به گستره‌ی دینامیکی محدود و نویزهای بیشتر در مدل پرو 5G اشاره کنیم.

مقایسه دوربین ردمی نوت ۱۲ پرو و ۱۲ پرو پلاس در شب
حسگر بزرگ‌تر به‌معنای جذب نور بیشتر در تاریکی است؛ درست جایی که ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس با حسگر غول‌پیکر خود می‌تواند از خجالت برادرش دربیاید. درزمینه‌ی ویژگی‌های سخت‌افزاری برای بهبود تصاویر در شب، OIS نیز یکی از فاکتورهای مهم و کلیدی در جذب نور بیشتر به‌شمار می‌رود که خوشخبتانه هردومدل به آن مجهز شده‌اند.

پیکسل‌های بیشتر دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس به یاری حسگر می‌آیند و در نمونه‌عکسی که در محیط تاریک ثبت شده، نوشته‌های روی سوژه را خواناتر از ردمی نوت ۱۲ پرو 5G ثبت می‌کند. دقت کنید که منظورم از پیکسل‌های بیشتر، ترکیب هر ۱۶ پیکسل مجاور است که درمقایسه با ۴ پیکسل در دوربین ۵۰ مگاپیکسلیِ ۱۲ پرو 5G، عددی به‌مراتب بیشتر و چشمگیرتر به‌شمار می‌رود.