دستگاه‌های الکترونیکی در گرمای شدید آسیب‌‌های سخت‌افزاری می‌بینند.

در یک روز گرم تابستان، عطش خود را با نوشیدن یک لیوان آب خنک فرو می‌نشانید یا جلوی کولر می‌نشینید. اما چگونه وسایل الکترونیکی خود را از گرما نجات می‌دهید؟‌‌ مسلماً آن‌ها نمی‌توانند با نوشیدن یک نوشیدنی خنک از گرما خلاص شوند. گرمای زیاد این دستگاه را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین می‌خواهیم شما را با چندین راه برای محافظت از آن‌ها در گرمای شدید آشنا کنیم.

اثرات گرمای شدید روی دستگاه‌های الکترونیکی

قطعات الکترونیکی مانند خازن،‌ دیود،‌ موتور و باتری در تلفن‌ها،‌ لپ‌تاپ‌ها،‌ پروژکتورها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی همگی گرما تولید می‌کنند. این گرما حاصل انتقال جریان، اصطکاک قطعات متحرک، واکنش‌های شیمیایی و تبدیل از اشکال مختلف انرژی است.

از آنجایی که تولید گرما اجتناب‌ناپذیر است، اکثر دستگاه‌های الکترونیکی برای عملکرد بهتر مجهز به فن‌ها،‌ سینک‌های حرارتی و سایر مکانیزم‌های خنک‌کننده هستند. بااین‌حال، زمانی که دما خیلی بالا باشد، ممکن است این مکانیزم‌ها برای جلوگیری از داغ‌شدن بیش‌ازحد وسایل شما کافی نباشند.

احتمال خراب‌شدن، کندشدن، داغ‌شدن، سوختن یا ازکارافتادن دستگاه یا اجزای آن با افزایش دما افزایش می‌یابد. ممکن است در فصل تابستان یا در محلی که زندگی می‌کنید، نتوانید به‌طور کامل از گرمای شدید اجتناب نمایید، اما برای محافظت از دستگاه‌های خود در برابر اثرات گرمای شدید می‌توانید یک‌سری کارها را انجام دهید.

محافظت از دستگاه‌های الکترونیکی در برابر گرما

در ادامه روش‌هایی را برای محافظت از گوشی، تبلت و لپ‌تاپ در گرمای شدید به شما معرفی می‌کنیم.

دستگاه‌های خود را از منابع گرما دور نگه دارید

زیر نور مستقیم خورشید یا در کنار اجاق گاز و شومینه قرار ندهید. اگر محل کارتان به پنجره نزدیک است و خورشید مستقیماً روی وسایلتان می‌تابد، محل کارتان را تغییر دهید. اگر هم از تلفن همراه، روتر وای‌فای، لپ‌تاپ و… در فضای بیرون استفاده می‌کنید، این کار را زیر سایه انجام دهید.

اکثر دستگاه‌های الکترونیکی در دمای اتاق بهترین عملکرد را دارند. دستگاه‌های خود را دردستگاه‌های خود را حتی درصورت خاموش‌بودن، در خودرو رها نکنید، چون ممکن است دما در فضای بسته بیش‌ازحد بالا برود.

به سراغ تهویه مناسب بروید

اگر فضای شما تهویه مناسبی داشته باشد، دستگاه‌های الکترونیکی می‌توانند دمای بالا را تحمل کنند. دستگاه‌های ثابت مانند روتر وای‌فای، کامپیوترها و کنسول‌های بازی را در مکان‌هایی با تهویه مناسب و فضاهای تنگ قرار دهید.

از قراردادن وسایل خود روی بالش، فرش و سایر سطوح نرم که می‌توانند جریان هوا را مسدود کنند، خودداری کنید. درعوض از پایه یا پد خنک‌کننده برای لپ‌تاپ یا تبلت خود استفاده کنید. اگر دستگاه شما یک قاب محافظ دارد، مطمئن شوید که اجازه عبور هوا از دستگاه شما را می‌دهد.

به‌طور مرتب گردوغبار را از دستگاه‌های خود بگیرید. این گردوغبار یا پرزها در دریچه‌های کامپیوتر شما گیر می‌کنند و می‌توانند عملکرد فن‌ها را مختل کنند که خطر داغ‌شدن بیش‌ازحد را افزایش می‌دهد.

از قاب‌های مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید

استفاده از یک قاب محافظ ساخته‌شده از چرم،‌ پلاستیک یا فوم روی دستگاه،‌ مانند پوشاندن یک لایه لباس اضافی است. آیا وقتی هوا گرم است، خودتان لباس اضافی ضخیم می‌پوشید؟

اگر نیاز است از یک قاب محافظ استفاده کنید، مطمئن شوید که از مواد مقاوم در برابر حرارت مثل لاستیک، فلز یا سیلیکون ساخته شده است. مواردی را انتخاب کنید که دارای منافذ کافی برای ازبین‌بردن گرما باشند.

در هنگام عدم استفاده از دستگاه،‌ آن را خاموش کنید

اگر از دستگاه خود استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید. فرایندهایی درون دستگاه شما باعث گرم‌شدن آن‌ها می‌شوند. حتی اگر نمی‌توانید آن خاموش کنید، بهتر است دستگاه خود را روی حالت آماده‌به‌کار یا هواپیما قرار دهید. برخی دستگاه‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که حتی جریان و سرعت شارژ را در هنگام بالابودن بیش‌ازحد دما محدود می کنند. از طرف دیگر، حتماً فرایندهای پس‌زمینه یا برنامه‌های غیرضروری را غیرفعال کنید.

دمای دستگاه‌های خود را کنترل کنید

اگر در یک محیط گرم هستید، عادت کنید که دستگاه خود را مورد بررسی مدام قرار دهید تا به‌موقع متوجه علائم داغ‌شدن بیش‌ازحد یا بوی عجیب سوختگی شوید. می‌توانید برای این کار از یک برنامه نظارت بر دما یا نرم‌افزار نظارت داخلی برای بررسی قطعات الکترونیکی استفاده کنید.

اگر دستگاه شما داغ شده است، استفاده از آن را متوقف یا آن را خاموش کنید و بگذارید کمی خنک شود. همچنین می‌توانید از برنامه‌های خنک‌کننده و لوازم جانبی برای کمک به خنک‌شدن دستگاهتان استفاده کنید.

همان‌طور که گفتیم، گرمای شدید می‌تواند به دستگاه‌های الکترونیکی شما آسیب برساند و بر عملکرد و دوام آن‌ها تأثیر بگذارد. با رعایت نکاتی که گفته شد، می‌توانید دستگاه‌های خود را خنک نگه دارید و از گرم‌شدن بیش‌ازحد آن‌ها جلوگیری کنید.