اگرچه وزارت ارشاد برخورد با طاقچه را به‌علت عدم مجوز عنوان کرده است، اما برخی آن را مرتبط با حواشی اخیر این پلتفرم می‌دانند.

پلتفرم خرید آنلاین کتاب صوتی و الکترونیکی «طاقچه» ساعاتی پیش از دسترس خارج شد و میلیون‌ها کاربر از حق دسترسی به کتاب‌های خود محروم شدند.

به‌نظر می‌رسد از دسترس خارج‌شدن طاقچه در راستای اعلام وزارت ارشاد مبنی بر اینکه طاقچه مجوز ندارد، صورت گرفته است؛ اگرچه برخی علت اصلی را حواشی پیش‌آمده پیرامون این پلتفرم در شبکه‌های اجتماعی می‌دانند.

بررسی‌های دیجیاتو نشان می‌دهد که درحال‌حاضر حتی با ابزارهای تغییر آی‌پی نیز امکان دسترسی به سایت و اپلیکیشن طاقچه وجود ندارد.

این درحالی است که مسدودسازی اخیر، حق کاربران این پلتفرم را پایمال کرده. اخیراً طاقچه با انتشار گزارش عملکرد سال 1400 خود از همکاری این پلتفرم با حدود 1900 ناشر از سال 1393 تا پایان قرن خبر داد. این پلتفرم حدود 7 میلیون نصب، بیش از یک میلیون کاربر فعال در ماه و همچنین مطالعه بیش از 585 هزار کتاب توسط حدود 80 هزار کاربر را در کارنامه عملکرد سال 1400 خود دارد.

براساس پیگیری‌های دیجیاتو، از دسترس خارج‌شدن طاقچه بدون هیچ اخطاری قبلی برای این مجموعه رخ داده است.

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی عصر روز گذشته اعلام کرد ممانعت از فعالیت انتشار محتوای فرهنگی بدون مجوز از وزارت فرهنگ را در دستور کار خود قرار داده است. این نهاد همچنین اذعان داشت که براساس اسناد بالادستی و در راستای «ساماندهی سکوهای نشر کتاب دیجیتال» از فعالیت طاقچه ممانعت به عمل می‌آورد.

چند روز پیش تصویری از چند کارمند استارتاپ طاقچه منتشر شد. با فاصله کمی، خبرگزاری فارس در کمپینی اعلام کرد که این پلتفرم باید به‌دلیل مسئله حجاب تحریم شود. این خبر طبعاً در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های متفاوتی از دو سوی ماجرا داشت و چند ناشر نیز اعلام کردند که ارتباط خود با این پلتفرم را قطع می‌کنند.

در پی این حواشی، طاقچه نیز بیانیه‌ای منتشر کرد و به‌نظر می‌رسید این موضوع همین‌جا به پایان می‌رسد. اما روز گذشته، دستیار رئیس مجلس در شبکه فیلترشده‌ توییتر، موضوعی بحث‌برانگیز مبنی بر جریمه این پلتفرم پس از تصویب لایحه حجاب و عفاف را مطرح کرد.

گفتنی است دیجی‌کالا، ازکی و طاقچه ازجمله استارتاپ‌هایی هستند که طی روزهای اخیر بابت حجاب کارکنانشان با پلمب، لغو مجوز یا مسدودسازی روبه‌رو شده‌اند. انجمن فین‌تک شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای، ضمن مخالفت با اقدام سلبی صورت‌گرفته با استارتاپ‌ها، این دست اقدامات را مانعی بزرگ و بحران‌زا بر سر راه توسعه‌ بخش خصوصی دانست که نتیجه‌ای جز ناامیدی و افزایش مهاجرت نخواهد داشت.