گوگل درحال کار روی قابلیت جدیدی برای اسکنر خود است تا بتواند کدهای QR را فاصله دور شناسایی کند.

براساس گزارش‌های منتشرشده، ظاهراً گوگل درحال کار روی ویژگی جدیدی برای اسکنر کد گوشی‌های اندرویدی است که می‌تواند به‌طور خودکار کد QR را در قاب دوربین تشخیص دهد و با انجام یک بزرگنمایی، از فاصله‌های دور آن را اسکن کند. این ویژگی هنوز در دسترس گوشی‌های اندرویدی قرار نگرفته، اما در آخرین APIهایی که گوگل در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است، شواهدی از آن وجود دارد.

براساس گزارش ورج، این قابلیت جدید در API اسکنر کد گوگل مشاهده شده است که در برنامه QR Code Scanner اجرا می‌شود؛ اما می‌توان آن را در برنامه‌های دیگر نیز پیاده‌سازی کرد. «میشال رحمان»، متخصص اندروید نیز با انتشار پست جدیدی در X توضیح داده است که در نسخه 17.2.0 ML Kit Barcode Scanning API به عملکرد جدید «بزرگنمایی خودکار» اشاره شده. همچنین این کد در نسخه 16.1.0 API اسکنر کد نیز مشاهده شده است.

بزرگنمایی و اسکن کد QR از طریق دوربین گوشی‌های اندروید

رحمان در ادامه اشاره کرده است که این ویژگی احتمالاً به دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل اندروید 13 یا جدیدتر راه پیدا خواهد کرد؛ زیرا اسکنر کد QR این دستگاه‌ها از همان API ML Kit Barcode Scanning استفاده می‌کند که این ویژگی به آن اضافه شده است.

همچنین طبق ویدیویی که توسط حساب AssembleDebug در X به اشتراک گذاشته شده، این ویژگی احتمالاً هم اکنون در دسترس برخی تولیدکنندگان منتخب قرار گرفته است. در این ویدیو کاربری دوربین گوشی خود را به‌سمت مانیتور لپ‌تاپش می‌گیرد که درحال نمایش یک کد QR است. سپس دوربین می‌تواند با بزرگنمایی خودکار، اطلاعات موجود در کد را اسکن کرده و داده‌های آن را نمایش دهد.

مشخص نیست که این ویژگی جدید در گوشی‌های اندرویدی مجهز به دوربین‌های ضعیف‌تر تا چه‌اندازه مؤثر خواهد بود و همچنین به‌طور کلی معلوم نیست که در دسترس گوشی‌هایی به‌غیراز پیکسل گوگل قرار خواهد گرفت یا خیر.