تراشه M3 اولترا احتمالاً در نسل بعدی مک استودیو و مک پرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و با لیتوگرافی 3 نانومتری تولید می‌شود.

اپل به‌زودی از نسل بعدی تراشه‌های سری M رونمایی می‌کند. حالا شاهد افشای نقشه راه تراشه‌های سری M3 هستیم که مشخصات آن‌ها و همچنین دستگاه‌های مجهز به آن‌ها را برملا می‌کند.

بلومبرگ در گزارش جدیدی اطلاعاتی درباره نسل بعدی تراشه‌های اپل ازجمله قدرتمندترین عضو این خانواده یعنی M3 اولترا منتشر کرده است. به گفته بلومبرگ، اپل درحال تست تراشه M3 اولترا با حداکثر 32 هسته پردازشی و 80 هسته گرافیکی است که پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به نسل قبلی محسوب می‌شود.

تراشه M3 اولترا احتمالاً سال 2024 از راه می‌رسد

درحال‌حاضر قدرتمندترین چیپ اپل یعنی M2 اولترا به حداکثر 24 هسته پردازشی و 76 هسته گرافیکی مجهز شده است، بنابراین اگر گزارش بلومبرگ صحت داشته باشد، اپل می‌خواهد در نسل بعدی آن از 8 هسته پردازشی و 4 هسته گرافیکی بیشتر استفاده کند. البته علاوه بر افزایش هسته‌ها، تراشه M3 اولترا با لیتوگرافی 3 نانومتری به تولید می‌رسد که همین موضوع باعث افزایش عملکرد و کاهش مصرف انرژی آن می‌شود.

تراشه M3 اولترا احتمالاً در نسل بعدی مک استودیو و مک پرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته اگر اپل به تولید آن‌‌ها ادامه دهد. در هر صورت، چندین مک به M3 اولترا مجهز خواهند شد.

بلومبرگ در کنار مدل اولترا، مشخصات سایر اعضای خانواده M3 را هم اعلام کرده است. به باور خبرنگار بلومبرگ، «مارک گرمن»، تراشه M3 با 8 هسته پردازشی شامل 4 هسته قدرتمند و 4 هسته کم‌مصرف به همراه 10 هسته گرافیکی از راه می‌رسد. گرمن می‌گوید مک بوک پرو 13 اینچی، مک بوک ایر 13 اینچی، مک بوک ایر 15 اینچی، مک مینی، آی‌مک و آیپد پرو به این تراشه مجهز می‌شوند.

تراشه بعدی، M3 پرو است که به گفته گرمن، در نسخه پایه 12 هسته پردازشی و 18 هسته گرافیکی خواهد داشت. بالاترین نسخه این چیپ هم با 14 هسته پردازشی و 20 هسته گرافیکی از راه می‌رسد. ظاهراً تعداد هسته‌های پردازشی قدرتمند و کم‌مصرف یکسان خواهد بود. تراشه M3 پرو در مک بوک پرو 14 و 16 اینچی به همراه مک مینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چیپ M3 مکس در نسخه پایه دارای 16 هسته پردازشی شامل 12 هسته قدرتمند و 4 هسته کم‌مصرف به همراه 32 هسته گرافیکی خواهد بود. بالاترین نسخه این تراشه هم به 16 هسته پردازشی و 40 هسته گرافیکی مجهز می‌شود. مک بوک پرو 14 و 16 اینچی به همراه مک استودیو محصولات احتمالی هستند که با این تراشه از راه می‌رسند.

درنهایت به باور گرمن، اولین مک‌های مجهز به تراشه M3 ازجمله آی‌مک جدید در ماه اکتبر از راه می‌رسند، بااین‌حال محصولات مجهز به دیگر نسخه‌های این چیپ سال آینده میلادی معرفی می‌شوند.