هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل که می‌تواند به‌طور مستقیم به سؤالات شما پاسخ دهد، هنوز با مشکلات زیادی مواجه است.

هوش مصنوعی مولد موتور جستجوی گوگل که هنوز در حالت آزمایشی قرار دارد، می‌تواند پاسخ‌های بسیار عجیبی را به سؤالات شما دهد. برای مثال، این هوش مصنوعی می‌تواند برده‌داری و نسل‌کشی را توجیه کرده و درباره فواید ممنوعیت دسترسی به کتاب‌ها صحبت کند. به‌علاوه، این ابزار حتی قادر است برای پختن یک قارچ سمی که با عنوان «فرشته مرگ» شناخته می‌شود، به شما دستور آشپزی دهد.

به گزارش گیزمودو، اگر در گوگل «فواید برده‌داری» را جستجو کنید، هوش مصنوعی موتور جستجوی این شرکت فهرستی از مزایای این کار را به شما نشان می‌دهد. گوگل می‌گوید برده‌ها به توسعه تجارت کمک می‌کنند و «بعضی‌ها می‌گویند برده‌داری یک سیاست خیرخواهانه و پدرسالارانه با مزایای اجتماعی و اقتصادی مختلف بوده است.»

اگر «فواید نسل‌کشی» را جستجو کنید، با فهرست مشابهی مواجه می‌شوید که به توجیه این اقدام ضدبشری می‌پردازد. گوگل توضیح می‌دهد که چرا استفاده از اسلحه خوب است و سلاح‌ها چگونه سالانه از وقوع 2.5 میلیون جرم جلوگیری می‌کنند.

هوش مصنوعی گوگل هنوز پاسخ‌های اشتباه زیادی دارد

یکی از کاربران می‌گوید عبارت «چگونه آمانیتا اوکریتا بپزیم» را جستجو کرده است که یک قارچ بسیار سمی و غیرخوراکی محسوب می‌شود. گوگل هم راهنمای قدم‌به‌قدم پخت این قارچ را ارائه کرده است. این هوش مصنوعی می‌گوید برای بیرون‌کشیدن سم این قارچ به آب کافی نیاز دارید، اما سم آمانیتا اوکریتا اصلاً در آب حل نمی‌شود.

البته گوگل ظاهراً پرس‌وجو درباره برخی عبارت‌ها را ممنوع کرده است. برای نمونه، نمی‌توانید درباره «سقط جنین» یا «اتهام ترامپ» از هوش مصنوعی سؤال بپرسید. اما همچنان می‌توانید خیلی از موضوعات حساس را مطرح کنید.

درحال‌حاضر به‌نظر می‌رسد که پس از انتشار این گزارش‌ها تغییراتی در هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل به‌وجود آمده است و این ابزار دیگر پاسخ‌های قبلی را تولید نمی‌کند. اما درمجموع هنوز کارهای بسیار بیشتری باید انجام شود تا ایمنی این فناوری ارتقا یابد.

هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل با نام «تجربه مولد جستجو» یا SGE فعلاً فقط برای کاربران آمریکایی در دسترس است و برای استفاده از آن باید ثبت‌نام کنید.