دکتر فیلیپ نیچکی (Philip Nitschke) مخترع دستگاهی به نام سارکو (Sacro) یا کپسول مرگ است که داوطلبان اتانازی داخل آن خوابیده و با فشار یک دکمه به زندگی خود پایان می‌دهند. این اختراع، لقب دکترِ مرگ و ایلان ماسک اتانازی را برای او به همراه داشته است.

کپسول سارکو، محفظه‌ی تابوت‌مانندی پر از نیتروژن است که به سرعت اکسیژن را در حدود ۳۰ ثانیه از ۲۱ درصد به تنها ۱ درصد کاهش می‌دهد. پس از آن، قبل از اینکه کاربران در نهایت، هوشیاری خود را از دست بدهند، احساس سرگیجه و شعف را تجربه می کنند. مرگ به دلیل هیپوکسی (کم شدن اکسیژن در بافت های بدن) و هیپوکاپنی (کاهش دی اکسید کربن در خون) و به دنبال آن کمبود شدید اکسیژن و دی اکسید کربن اتفاق می افتد.

دکتر نیچکی که ساکن هلند است، درباره کپسول مرگ خود گفت: «ما آماده استفاده از آن هستیم… ما در حال صحبت با تعدادی از افرادی هستیم که می خواهند اولین کسانی باشند که از آن استفاده می کنند.»

وی ادامه داد: «فرد وارد دستگاه می شود، از او سه سوال پرسیده می شود که باید به صورت شفاهی پاسخ دهد: “کی هستی؟”، “کجایی؟” و “می دانی اگر دکمه را فشار دهی چه اتفاقی می افتد؟” و اگر آنها به صورت شفاهی به این سؤالات پاسخ دهند، نرم افزار سپس دستگاه را روشن می کند تا بتوان دکمه را فشار داد و اگر دکمه را فشار دهند خیلی سریع خواهند مرد.»

دکتر نیچکی، که سازمان Exit International او این کپسول را ارائه کرده است، به رسانه‌های محلی گفت که «هیچ وحشت و هیچ احساس خفگی وجود ندارد.»

او گفت: «این دستگاه را می توان برای استفاده به هر جایی منتقل کرد.»

سال گذشته حدود ۱,۳۰۰ نفر در سوئیس با اتانازی به زندگی خود پایان دادند. دولت سوئیس هنوز روشن نکرده است که آیا قصد دارد از این کپسول استفاده کند یا خیر.

Euthanasia (در زبان یونانی مرگ خوب) یا مرگ خودخواسته با هدف پایان دادن به زندگی برخی افراد، در کشورهایی مانند هلند، بلژیک، لوکزامبورگ، سوئیس، کانادا و … قانونی است و البته در اغلب کشورهای جهان غیرقانونی! و پزشکانی که مبادرت به همکاری کرده و به داوطلبان کمک می‌کنند، لقب دکتر مرگ را یدک می‌کشند!