اپل با ساخت بخش جدیدی که «Foundational Models» نام دارد، برنامه‌های خود در زمینه توسعه هوش مصنوعی را شدیدتر کرده است.

در حالی که شرکت‌هایی مانند OpenAI، گوگل و مایکروسافت تاکنون مدل‌های هوش مصنوعی خود را راه‌اندازی کرده‌اند، اپل در این زمینه تقریباً بی‌سروصدا بوده است. حالا در گزارش جدیدی گفته شده که غول سازنده آیفون در حال کار روی چندین مدل هوش مصنوعی است و روزانه میلیون‌ها دلار برای آموزش آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

براساس گزارش اینفورمیشن، اپل حالا بخش جدیدی با نام «Foundational Models» دارد که روی هوش مصنو‌عی مکالمه‌محور کار می‌کند. حدود 16 کارمند در این بخش کار می‌کنند که چند مهندس سابق گوگل نیز در بین آن‌ها حضور دارند. رئیس هوش مصنوعی اپل، «جان جیاناندریا» که سال 2018 برای کمک به بهبود Siri استخدام شده بود، این بخش را مدیریت می‌کند.

تیم جدید اپل برای توسعه هوش مصنوعی

همچنین تیم‌های دیگری از اپل نیز روی هوش مصنوعی کار می‌کنند. طبق این گزارش، یک واحد هوش بصری در حال توسعه مدل تولیدکننده تصویر است و گروهی دیگر در حال تحقیق روی «هوش مصنوعی چند وجهی» است که می‌تواند تصاویر یا ویدیو و همچنین متن را شناسایی و تولید کند.

مدل‌های هوش مصنوعی اپل می‌توانند اهداف مختلفی را به‌همراه داشته باشند. به‌عنوان مثال، چت‌باتی توسط غول کوپرتینویی در حال توسعه است که می‌تواند با مشتریانی که از AppleCare استفاده می‌کنند، تعامل برقرار کند. مدل دیگری نیز برای ساده‌تر کردن فرآیند ارتباط با سیری در حال ساخت است.

منابع داخلی اینفورمیشین همچنین اعلام کرده‌اند که پیشرفته‌ترین مدل زبان بزرگ (LLM) اپل که در داخل این شرکت با نام Ajax GPT شناخته می‌شود، بر روی بیش از 200 میلیارد پارامتر آموزش داده شده است و از GPT-3.5 که پایه و اساس نسخه اولیه چت‌بات ChatGPT است، قدرت بیشتری دارد.

بلومبرگ ماه گذشته در گزارشی گفته بود که این مدل برای استفاده داخل شرکت ساخته شده است و غول سازنده آیفون فعلاً هیچ برنامه جدی برای عرضه این فناوری ندارد.