با دستور مخفیانه‌ی ایلان ماسک به مهندسان اسپیس ایکس، سرویس‌دهی استارلینک در کریمه متوقف و از حمله‌ی پهپادی به ناو روسی جلوگیری شد.
مدیرعامل اسپیس‌ ایکس احتمالاً فکرش را هم نمی‌کرد که با ارسال سامانه‌‌ی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به شرق اروپا، خودش را درگیر چالش بزرگی می‌کند. بعد از آن که روسیه زیرساخت‌های مخابراتی اوکراین را از بین برد؛ استفاده از استارلینک مزیت تاکتیکی مهمی برای این کشور بوجود آورد. ایلان ماسک قبلا اظهار کرده بود که از بروز یک جنگ هسته‌ای ناگهانی در اوکراین به‌شدت واهمه دارد؛ بنابراین به‌طرز مخفیانه‌ای از حمله‌ی پهپادی اوکراین به ناوگان دریایی روسیه جلوگیری کرد.

با آغاز جنگ اوکراین و تقاضای این کشور برای کمک در مقابل حملات روسیه، شرکت فضایی اسپیس ایکس سامانه‌ی ماهواره‌ای استارلینک را در منطقه‌ی اروپای شرقی و اوکراین فعال کرد و تجهیزاتی به ارزش ده‌ها میلیون دلار را به‌ خدمت ارتش اوکراین درآورد. بنابر نوشته‌ی والتر ایزاکسون در کتاب زندگینامه‌ی ایلان ماسک، او از درگیر شدن شرکتش در این جنگ به‌شدت پشیمان شده بود.

چگونه من در این جنگ درگیر شده‌ام؟ قرار نبود استارلینک در جنگ‌ها دخالتی داشته باشد. این وسیله صرفاً برای دسترسی آزاد به اینترنت، تماشای فیلم، آموزش آنلاین و مقاصد صلح‌آمیز ساخته شده است نه کمک به حملات پهپادی!
اسپیس ایکس بعد از اعلام نارضایتی در مورد هزینه‌های زیاد خدمات‌دهی استارلینک در اوکراین توانست حمایت برخی از دولت‌های غربی را برای پوشش هزینه‌ها جلب کند. اما در همین زمان نگرانی تازه‌ای از سوی ماسک مطرح شد؛‌ جنگ اتمی. طبق گزارش‌ها، او با بعضی از مقامات روس دیدار کرده و متقاعد شده بود که اوکراین در آستانه‌ی حمله‌ی اتمی است. بنابراین او بلافاصله نسبت به اقدام اوکراین برای حمله‌ی پهپادی به ناو روسیه در نزدیکی کریمه واکنش نشان داد.

اوکراین گروهی از شناورهای هدایت‌پذیر (submersible drone) را به گیرنده‌های استارلینک مجهز و آن‌ها را آماده‌ی حمله به ناو روسی کرده بود. ماسک معتقد بود این اقدام ممکن است منجر به آغاز جنگ اتمی شود. بنابراین به مهندسان دستور داد استارلینک را در منطقه‌ی کریمه از کار بیندازند و این کار عملیات پهپاد‌های انفجاری را متوقف نمود.