خریداران سری آیفون 15، به‌خصوص مدل‌های پرو و پرو مکس، از وجود مشکلاتی نظیر داغ‌شدن بیش‌ازحد و ایرادات ظاهری خبر داده‌اند.

تنها چند روز از ورود گوشی‌های سری آیفون 15 به بازار می‌گذرد، اما در همین مدت کوتاه هم شاهد شکایت برخی کاربران از نسخه‌های گران‌قیمت این خانواده هستیم. به‌نظر می‌رسد آیفون 15 پرو و پرو مکس با مشکلاتی مانند داغ‌شدن تراشه 3 نانومتری A17 Pro، یکنواخت نبودن رنگ و ایرادات دیگر مواجه هستند.

براساس گزارش‌های کاربران، اولین سری از گوشی‌های آیفون 15 پرو که وارد بازار شده‌اند، مشکلات متنوعی دارند. برای مثال، فریم تیتانیومی برخی از این دستگاه‌ها رنگ یکنواختی ندارد یا به‌درستی در کنار نمایشگر قرار داده نشده است.

کاربر Majin Bu در توییتر می‌گوید در برخی از نمونه‌های آیفون 15 پرو حتی زیر لنز دوربین گردوغبار وجود دارد و یا نمایشگر و بخش‌های مختلف بدنه‌شان خش یا آسیب دارند. در مواردی هم حباب‌های بزرگی در زیر شیشه قاب عقب دیده شده است. این مشکلات در نمونه‌های ارسالی به آمریکا، چین و اروپا وجود دارند و اگرچه بیشتر در مدل‌های پرو دیده شده‌اند، اما ظاهراً مدل‌های استاندارد هم از آن‌ها بی‌نصیب نیستند.

تراشه A17 Pro در آیفون 15 پرو به‌طرز غیرعادی داغ می‌کند

در کنار مشکلات ظاهری، گزارش‌هایی درباره داغ‌شدن غیرعادی آیفون 15 پرو مکس منتشر شده است که از تراشه جدید A17 Pro بهره می‌برد. در این گزارش‌ها گفته شده است که پرچمدار جدید اپل حتی بدون اجرای اپ‌ها و بازی‌های سنگین هم خیلی زود گرم می‌شود.

کاربر Revengus در توییتر نقشه حرارتی آیفون 15 پرو را منتشر کرده است که نشان می‌دهد دما در اطراف نقطه‌ای که تراشه A17 Pro وجود دارد، به 48 درجه سلسیوس می‌رسد. یوتوبری به نام Vadim Yuryev باور دارد که اپل توان وات تراشه جدید خود را افزایش داده است تا در بنچمارک‌ها عملکرد بهتری داشته باشد، اما همین مسئله موجب داغ‌شدن سریع گوشی و کاهش عمر باتری می‌شود.

از طرف دیگر، تراشه A17 Pro از فرایند تولید 3 نانومتری استفاده می‌کند و چند ماه پیش گزارش شده بود که TSMC در تولید تراشه‌های جدید با این فناوری به مشکل خورده بود و نرخ راندمان پایینی داشت. درنتیجه اپل هم استانداردهای خود را پایین آورد و تراشه‌هایی را قبول کرد که در اصل باید از رده خارج می‌شدند.

این افزایش قابل‌توجه دما در آیفون 15 پرو همچنین موجب کاهش قدرت پردازنده می‌شود تا از ورود آسیب‌های جدی‌تر به سایر قطعات گوشی جلوگیری کند. اکانت توییتر TechTablet می‌گوید کاهش توان تراشه به‌خاطر افزایش دما در عرض 2 دقیقه می‌تواند حدود 25 درصد از عملکرد پردازشی را کاهش دهد.

درمجموع به‌نظر می‌رسد که فعلاً زمان خوبی برای خرید مدل‌های آیفون 15 پرو نیست. باید منتظر بمانیم تا ببینیم اپل به این گزارش‌ها چه واکنشی نشان می‌دهد.