باتری آیفون 13 ظاهراً می‌توانست چرخه‌های شارژ بیشتری را تحمل کند.

آیفون در گذشته یکی از بهترین گوشی‌ها از نظر عمر باتری محسوب می‌شد. اما از زمان عرضه آیفون 14 در سال گذشته، انتقاداتی درباره کاهش سریع سلامت باتری این گوشی‌ها شنیده می‌شود. حالا با ورود سری آیفون 15 به بازار، گزارشی منتشر شده است که ادعا می‌کند افت سریع‌تر سلامت باتری آیفون‌های 14 و 15 نسبت به سری 13، به‌خاطر استفاده از باتری بی‌کیفیت است.

دلیل افت سریع سلامت باتری آیفون‌های 14 و 15 چیست؟

یک منبع آگاه در شبکه اجتماعی ایکس به نام RGcloud مدعی شده که میانگین چرخه عمر باتری آیفون‌های قدیمی، نظیر سری آیفون 13، برابر 800 سیکل است. اما این چرخه عمر در آیفون‌های جدیدتر تنها حدود 600 سیکل است. درنتیجه سلامت باتری زودتر کاهش پیدا می‌کند.

این مسئله زمانی به‌وضوح مشاهده شد که گروهی از کاربران آیفون 14 در اوایل ماه اوت در گزارش‌هایی اعلام کردند که سلامت باتری‌شان به 88 درصد رسیده است. درنتیجه پرسش‌هایی دراین‌باره میان کاربران به‌وجود آمد.

گزارش حاضر اگرچه منطقی به‌نظر می‌رسد، اما RGcloud مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده است. ازاین‌رو، نمی‌توان به‌طور کامل آن را تأیید کرد. از طرفی، با توجه به اینکه اپل چیزی دراین‌باره اعلام نکرده است، نمی‌توانیم اطمینانی به این صحبت‌ها داشته باشیم.

اگر افت سلامت باتری آیفون ارتباطی به کیفیت این قطعه نداشته باشد، این افت می‌تواند مربوط به روشنایی صفحه‌نمایش آیفون 14 پرو باشد که نسبت به آیفون 13 پرو تقریباً 2 برابر شده است و درنتیجه فشار بیشتری به باتری وارد می‌کند.

افزون‌براین، طبق اطلاعات رسمی اپل، باتری آیفون به‌گونه‌ای طراحی شده است که پس از 500 چرخه کامل شارژ همچنان بتواند تا 80 درصد ظرفیت خود را حفظ کند. به‌علاوه، کسانی که از سرویس +AppleCare استفاده می‌کنند، درصورتی‌که در سال اول خرید آیفون خود به سلامت کمتر از 80 درصد برسند، می‌توانند به‌صورت رایگان باتری گوشی خود را تعویض کنند.

اما اگر گزارش حاضر صحیح باشد، شاید بتوان گفت که کوپرتینویی‌ها برای کاهش هزینه‌های تولید دست به استفاده از این باتری‌ها زده‌اند.