از بین پسوندهای دامنه ثبت‌شده‌ فارسی، پسوند ir با یک میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۵۱ دامنه‌ فعال در صدر قرار دارد.

آخرین آمار منتشر‌شده از میزان ثبت دامنه‌ در «مرکز ثبت دامنه کشوری ایران» نشان می‌دهد تاکنون یک میلیون و ۶۰۳ هزار و ۴۶۸ دامنه فعال فارسی به ثبت رسیده است که در این میان پسوند دات‌آی‌آر (ir.)

به گزارش سیتنا، طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تاکنون یک میلیون ۶۰۳ هزار و ۴۶۸ دامنه ثبت شده است. از بین پسوندهای ثبت‌شده‌ فارسی، پسوند ir با یک میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۵۱ دامنه‌ فعال در صدر قرار دارد. درواقع بیش‌ترین سهم متعلق به همین پسوند است؛ به‌طوری که از میان دیگر پسوندهای فارسی، هرکدام کمتر از ۵۰۰۰ دامنه را ثبت کرده‌اند.

دامنه‌هایی که بیشتر از ۱۰۰۰ مورد ثبت‌شده دارند، co.ir با ۴۲۹۳ مورد، دامنه ایران با ۱۵۲۰ مورد و دامنه ac.ir با ۱۱۴۱ دامنه فعال هستند. همچنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از ۱۰۰۰ مورد به نام آن‌ها ثبت شده است. دامنه id.ir با ۷۰۸ مورد، دامنه org.ir با ۲۳۱ مورد، دامنه sch.ir با ۲۱۶ مورد و دامنه gov.ir با ۱۸۳ مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه ثبت‌شده نیز متعلق به دامنه net.ir با ۲۵ دامنه فعال است.

دامنه یا دامین درواقع همان آدرس اینترنتی است که هر برند با آن شناخته می‌شود. این آدرس هرچقدر ساده‌تر و سرراست‌تر باشد بهتر است و کاربران بیشتری برند را خواهند یافت. دامنه از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ نام دامنه و پسوند دامنه. نام دامنه را صاحب برند تعیین می‌کند. درصورتی‌که این نام آزاد باشد، می‌توان آن را در اختیار گرفت. پسوند دامنه هم به نوع کار برند و به کشوری که برند در آن فعالیت می‌کند، بستگی دارد.

درواقع نام دامنه گویای نام برند یا فعالیت آن است. پسوندهای مجاز و معتبر نیز پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تأیید و تصویب پسوندها، یعنی آیکن (ICANN)، تأیید شده باشند. نمونه‌های پسوندهای متداول com ،org و ir هستند. انتخاب نام دامنه مناسب و ساده نیز بسیار مهم است و بر رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جست‌وجوی گوگل اثر می‌گذارد.

در ایران، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ازجمله مراکز اصلی برای ثبت دامنه‌های اینترنتی به شمار می‌رود و هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه‌ای برای بازگشایی سایت خود داشته باشد، باید به سایت این مرکز یا یکی از نمایندگان فعال آن در سطح کشور مراجعه کند. بیشترین دامنه‌ فعال را دارد.