اپل در رویداد Scary Fast روی مک و نسل جدید تراشه‌های اپل سیلیکون تمرکز خواهد کرد.

اپل بامداد سه‌شنبه مراسمی به نام Scary Fast برگزار خواهد کرد که در آن، تمرکزش روی مک‌ها و تراشه‌های مورد استفاده در آن‌ها خواهد بود. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به تمام محصولات احتمالی حاضر در این رویداد داشته باشیم.

محصولات احتمالی اپل در رویداد Scary Fast

براساس آرت‌ورک مربوط به این مراسم، تمرکز اپل روی مک‌های جدید خواهد بود، بنابراین نباید منتظر معرفی محصولاتی مانند آیپدهای جدید باشیم. اما کوپرتینویی‌ها از چه محصولاتی رونمایی خواهند کرد؟

تراشه‌های خانواده M3

طبق شایعات، اپل در رویداد بعدی‌اش از نسل جدید تراشه‌های اپل سیلیکون، یعنی خانواده M3 رونمایی خواهد کرد که شامل مدل‌های استاندارد، پرو و مکس می‌شود. این تراشه‌ها مبتنی بر لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC خواهند بود که هم‌راستا با چیپ A17 پرو مورد استفاده در مدل‌‎های پرو آیفون 15 قرار می‌‌گیرند. بنابراین با عملکرد بهتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به تراشه‌های 5 نانومتری خانواده M2 روبه‌رو خواهیم بود.

انتظار می‌رود در رویداد Scary Fast از سه تراشه زیر رونمایی شود:

  • چیپ M3: هشت هسته پردازشی شامل 4 هسته قدرتمند و 4 هسته کم‌مصرف به همراه ده هسته گرافیکی.
  • چیپ M3 پرو: دوازده هسته پردازشی شامل 6 هسته قدرتمند و 6 هسته کم‌مصرف به همراه هجده هسته گرافیکی در نسخه پایه. امکان معرفی نسخه‌ای با 14 هسته پردازشی شامل 10 هسته قدرتمند و 4 هسته کم‌مصرف به همراه 30 هسته گرافیکی وجود دارد.
  • چیپ M3 مکس: حداکثر شانزده هسته پردازشی شامل 12 هسته قدرتمند و 4 هسته کم‌مصرف به همراه 40 هسته گرافیکی.

مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی جدید

اپل در ژانویه 2023 از نسل کنونی مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی با تراشه‌های M2 پرو و M2 مکس رونمایی کرد؛ بنابراین معرفی نسل جدید آن‌ها در کمتر از یک سال کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. بااین‌حال، با رویکرد بی‌سابقه‌ای روبه‌رو نیستیم و قبلاً اپل دست به چنین کاری زده است.

انتظار می‌رود اپل نسل جدید مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی را با تراشه‌های M3 پرو و M3 مکس به‌روزرسانی کند؛ چیپ‌هایی که در بالا با مشخصات احتمالی آن‌ها آشنا شدید. مهاجرت از تراشه‌های خانواده M2 به M3، باعث افزایش چشمگیر قدرت و کاهش مصرف انرژی می‌شود.

اخیراً گزارشی مدعی شد که اپل برای مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی از نمایشگرهای مینی LED با مصرف انرژی کمتر استفاده می‌کند؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که شاهد بهبود کیفیت نمایشگر نسل بعدی مک‌بوک پرو باشیم.

درصورتی‌که اپل به سراغ تراشه‌های M3 و نمایشگر مینی LED جدید برای مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی بعدی برود، با افزایش چشمگیر شارژدهی باتری روبه‌رو خواهیم شد. طراحی این لپ‌تاپ‌ها احتمالاً تغییری نسبت به نسل کنونی نخواهد داشت.

آی‌مک جدید

اپل از سال 2021 تا به امروز، آی‌مک 2021 را به‌روزرسانی نکرده است و این محصول همچنان از چیپ M1 استفاده می‌کند. انتظار می‌رود کوپرتینویی‌ها در رویداد Scary Fast از نسل جدید آی‌مک با تراشه M3 رونمایی کنند.

مهاجرت از تراشه M1 به M3، باعث بهبود عملکرد پردازشی و گرافیکی آی‌مک می‌شود. چیپ M3 از رم و حافظه داخلی با ظرفیت بالاتر پشتیبانی می‌کند، بنابراین در حالت کلی قدرت بالاتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

از نظر طراحی و نمایشگر نباید منتظر تغییری در آی‌مک جدید باشیم؛ بااین‌حال، احتمالاً طراحی داخلی این محصول تغییر می‌کند. طبق گزارش‌ها، اپل جای برخی قطعات داخلی را تغییر می‌دهد و برای پایه آی‌مک M3 از فرایند ساخت جدیدی استفاده خواهد کرد.

از سایر تغییرات احتمالی می‌توان به وای‌فای 6E و بلوتوث 5.3 اشاره کرد. طبق گزارش‌ها، آی‌مک جدید در رنگ‌های نارنجی، آبی، صورتی و نقره‌ای آزمایش شده است. درکل باید منتظر رنگ‌های بیشتری نسبت به آی‌مک M1 در نسل جدید آن باشیم.

لوازم جانبی USB-C

انتظار می‌رود اپل پورت لایتنینگ را از چندین لوازم جانبی مک ازجمله مجیک ماوس، مجیک ترک‌پد و مجیک کیبورد حذف کند. این محصولات در راستای برنامه اپل برای مهاجرت به USB-C، به این پورت مجهز خواهند شد.

محصولات احتمالی دیگر

به غیر از دستگاه‌های بالا، شایعات به محصولات دیگری برای رویداد Scary Fast اپل اشاره نکرده‌اند. البته برخی شایعات به معرفی مک‌بوک پرو 13 اینچی M3 در مراسم بامداد سه‌شنبه اشاره کرده‌اند، اما «مارک گرمن»، خبرنگار بلومبرگ، نظر دیگری دارد و می‌گوید این محصول در زمان دیگری از راه می‌رسد.

سایر مک‌ها شامل مک‌بوک ایر، مک مینی، مک پرو و مک استودیو تا سال آینده میلادی معرفی نخواهد شد. همچنین نباید منتظر معرفی آیپدهای جدید اپل در رویداد Scary Fast باشیم.