شرکت OpenAI از ویژگی‌های جدیدی برای ChatGPT رونمایی کرده است که ساخت چت‌بات‌های سفارشی و درآمدزایی از آن‌ها را ممکن می‌کند.

OpenAI اولین کنفرانس توسعه‌دهندگان خود را برگزار کرد و اعلام شد که کاربران حالا می‌توانند نسخه‌های سفارشی ChatGPT را برای خودشان بسازند. این چت‌بات‌ها با نام GPT شناخته می‌شوند و حتی می‌توانند در فروشگاهی موسوم به GPT Store عرضه شوند و برای سازندگانشان درآمد داشته باشند.

طبق اعلام OpenAI، کاربران اشتراک ChatGPT Plus می‌توانند برای خلق دستیارهای هوش مصنوعی مختص خود دست به خلق چت‌بات‌هایی بزنند که این شرکت از آن‌ها با نام GPT یاد کرده است. کاربران می‌توانند این چت‌بات‌ها را به‌راحتی از طریق چند فرمان ساده به‌واسطه خود ChatGPT بسازند و حتی فایل‌های مدنظر خود را به آن بدهند تا چت‌بات درباره یک موضوع خاص اطلاعات بیشتری پیدا کند.

برای مثال، در دمویی که توسط این شرکت به‌نمایش درآمده است، کاربر از GPT خود که برای کمک در برنامه‌ریزی رویدادها استفاده می‌شود، می‌خواهد یاری‌رسان و دقیق باشد و از ایجاد تداخل در برنامه‌ها و رویدادها جلوگیری کند. کاربر می‌تواند فایل تقویم خود را به این GPT ارائه کند تا هوش مصنوعی بتواند با آگاهی از کارهای او در برنامه‌ریزی برای انجام امور مختلف کمکش کند.

برای هر GPT می‌توان تعیین کرد که به اینترنت دسترسی داشته باشد و از مدل تولید تصاویر DALL-E استفاده کند یا خیر. به‌علاوه، می‌توان مشخص کرد که جی‌پی‌تی‌ها از ابزارهای مختلف مثل Code Interpreter برای نوشتن و اجرای نرم‌افزارها بهره بگیرند یا خیر. البته این مواد تنها بخشی از قابلیت‌های هر GPT است.

پنل راه‌اندازی GPTها دو زبانه دارد. Create از طریق گفت‌وگوهای معمولی با ChatGPT به شما اجازه می‌دهد تا GPT خود را بسازید. در زبانه Configure نیز می‌توانید به‌صورت تخصصی و فنی‌تر تنظیمات GPT خود را مشخص کنید.

درآمدزایی از عرضه چت‌بات‌های سفارشی در GPT Store

شرکت OpenAI می‌گوید تا چند هفته دیگر یک فروشگاه موسوم به GPT Store راه‌اندازی می‌کند تا کاربران بتوانند جی‌پی‌تی‌های خود را در آن عرضه کنند و چت‌بات‌های خود را با بقیه به اشتراک بگذارند. این شرکت حتی وعده داده است که بخشی از درآمد خود را با سازندگان بهترین GPTها به اشتراک بگذارد.

در حال حاضر اطلاعات زیادی درباره سازوکار GPT استور در دسترس نیست و برای مثال نمی‌دانیم که کاربران می‌توانند به‌صورت دلخواه روی جی‌پی‌تی‌های خود قیمت‌گذاری کنند یا تقسیم درآمد صرفاً براساس تصمیم OpenAI انجام خواهد شد.

OpenAI همچنین اعلام کرده است که GPTهای کاربران را پیش از انتشار در این فروشگاه بررسی خواهد کرد. این اقدام علاوه‌بر جلوگیری از انتشار ابزارهای مشکل‌دار، می‌تواند از عرضه GPTهای مرتبط با کلاهبرداری و غیره جلوگیری کند.

در اولین رویداد توسعه‌دهندگان OpenAI از GPT-4 Trubo نیز با قابلیت‌های جدید و قدرت بیشتر رونمایی شد.