سم آلتمن هرچند اشاره کرد که هوش مصنوعی خطراتی را به همراه خواهد داشت، اما از آن به‌عنوان ناجی بشریت یاد کرده است.

«سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI در «اجلاس همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه» درباره نقش هوش مصنوعی برای جامعه صحبت کرد و هشدار داد که بشریت هم‌اکنون در خطر خود تخریبی قرار دارد. البته او معتقد است که هوش مصنوعی‌، به‌عنوان متحول‌کننده‌ترین و سودمندترین فناوری که تاکنون توسط بشر اختراع شده است، می‌تواند راه‌حل این مشکل باشد، البته باید نقاط ضعف آن را کاهش دهیم.

براساس گزارش BusinessToday، آلتمن در این اجلاس گفته است:

«ما به ایده‌های جدید نیاز داریم. ما در حال حاضر به‌عنوان یک گونه در مسیر خودتخریبی هستیم. اگر می‌خواهیم ده‌ها و صدها و میلیون‌ها سال دیگر شکوفا شویم، به فناوری جدید نیاز داریم. و من فکر می‌کنم بسیاری از مردم پتانسیل آن را در هوش مصنوعی می‌بینند. البته این یک پیروزی کامل نیست و ما باید جنبه‌های منفی را کاهش دهیم.»

آلتمن در ادامه صحبت‌های خود از 2020 به‌عنوان دهه‌ای یاد کرده است که در آن بشریت حرکت خود از کمبود به سمت فراوانی را آغاز می‌کند. او برای دهه‌های آینده با وجود هوش مصنوعی پیش‌بینی کرد که شاهد جوامعی بسیار باهوش و غنی از نظر انرژی و سلامتی خواهیم بود.

نگرانی‌های OpenAI، متا و گوگل نسبت به هوش مصنوعی

با این وجود، مدیرعامل OpenAI همراه با «کریس کاکس»، مدیر ارشد متا و «جیمز مانیکا»، معاون ارشد گوگل، به خطرات مرتبط با هوش مصنوعی به‌خصوص در سال انتخاباتی 2024 اشاره کرده‌اند.

آلتمن در سخنان خود از وجود خطرات ناشناخته‌ای ابراز نگرانی کرد که می‌توانند راه‌های نوآورانه‌ای برای متقاعد‌کردن دیگران داشته باشد. کاکس توضیح داد که هوش مصنوعی می‌تواند مشکلاتی در زمینه اطلاعات نادرست به همراه داشته باشد، اما در تشخیص محتوای مضر پیش از انتشار آن نیز کمک می‌کند. او همچنین اشاره کرد که متا با افراد مختلفی از جمله مقامات کاخ سفید برای توسعه مدل زبان بزرگ خود، یعنی Llama 2 همکاری کرده است.