پلیس اجباری شدن استفاده از فارز را از شورای عالی فضای مجازی خواسته است.

روز گذشته چند محصول بومی جدید در پلیس فتا رونمایی شد که یکی از آنها، سامانه «فارز» است. سامانه‌ای که در واقع یک آنتی‌ویروس موبایلی است و پلیس نیز از طریق شورای عالی فضای مجازی، اجباری شدن استفاده از آن را دنبال می‌کند.

«قاسم رضایی» جانشین فرمانده کل انتظامی روز گذشته، با اشاره به رونمایی از سامانه «فارز» گفت این سامانه در حقیقت یک آنتی‌ویروس ایرانی (پویشگر امنیتی) است که هر اپلیکیشن موبایلی را می‌تواند بررسی و مخرب بودن یا نبودن آن را اعلام کند. به گفته وی این سامانه می‌تواند بیش از 60 درصد از بدافزارها را در فضای مجازی شناسایی و از هک شدن گوشی‌های موبایل توسط این اپلیکیشن‌ها جلوگیری کند.

رضایی همچنین اعلام کرد پیشنهاد استفاده از «فارز» از سوی پلیس به شورای عالی فضای مجازی داده شده است تا این شورا استفاده از آن را الزامی کند تا شاهد کاهش نصب بدافزارها بر روی تلفن‌های همراه ایرانیان باشیم. مشخص نیست این اجبار نصب بر روی گوشی کاربران ایرانی چطور عملی خواهد شد. شاید این موضوع در تلفن‌های همراه بومی پیگیری شود. موبایل‌هایی که وعده ساخت یک میلیون از آنها تا پایان سال از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شده بود.

جانشین فرمانده کل انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه پلیس فتا در کشور اشاره کرد و گفت: «پلیس فتا یکی از مجموعه‌هایی است که خدمات دو چندانی را به مردم ارائه می دهد و به واسطه انجام این وظایف محوله می‌توان گفت که نقش پلیس فتا در امنیت و آرامش مردم بی بدیل است و بر اساس گزارش‌هایی که در این همایش ارائه شد می‌توان گفت که در موضوعات مختلف رشد داشته‌اند.»