جمعه گذشته بود که با تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بعد از حدود 6 سال تعرفه اپراتورهای ارتباطی به میزان حداکثر 34 درصد افزوده شد. این تصمیم در پی آن گرفته شد که اپراتورها در سنوات اخیر درخواست های متعددی برای افزایش تعرفه اینترنت داشته اند. مخصوصا که در یک سال گذشته این درخواست به کرات از سوی آنها مورد پیگیری قرار گرفته است.

در همین راستا پس از دریافت مستندات مورد نیاز از اپراتورها، جلسات متعددی در سطوح مختلف در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد ناظر دولتی بر عملکرد اپراتورهای ارتباطی برگزار شد. اگرچه همه مستندات آنها در این خصوص مورد تایید سازمان تنظیم مقررات قرار نگرفت، اما بررسی های کارشناسی حاکی از آن بود که در صورت تداوم وضعیت فعلی، آنها نه تنها امکان توسعه شبکه را نخواهند داشت بلکه امکان نگهداری شبکه فعلی را هم ندارند که در نتیجه کیفیت شبکه و خدمات آنها در ماه ها و سال های آتی قطعا روند نزولی پیدا می کند. همچنین در آذر ماه سال جاری نیز اپراتورها طی نامه ای به رییس جمهور خواستار افزایش صددرصدی تعرفه اینترنت شدند که در نهایت، سازمان تنظیم مقررات با پذیرش تعهداتی از اپراتورها مبنی بر افزایش کیفیت شبکه، با افزایش حداکثر 34 درصدی تعرفه اینترنت موافقت کرد.

در اولین روز تغییر قیمت اینترنت در کشور، برخی از هموطنان از حذف برخی بسته های قبلی و یا تغییر قیمت بیش از 34 درصد گلایه داشتند، در پی این گلایه ها سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد هیچکدام از بسته هایی که طی ماه های گذشته در درگاه های فروش اپراتورها وجود داشته اند، حذف نشده‌ است و فقط همگی در سقف 34 درصد افزایش قیمت، در دسترس کاربران قرار دارند. همچنین این سازمان اعلام کرد با توجه به اینکه فرآیند اعمال تعرفه جدید در درگاه های مختلف اپراتورها(وب سایت، کد USSD، نرم افزار تلفن همراه) بصورت آنی قابل انجام نبوده و نیازمند طی فرآیندی خاص هست، ممکن است برای برخی از هموطنان این شائبه پیش آمده باشد که تعدادی از بسته ها حذف شده اند اما در واقع این بسته ها نیز ساعاتی بعد در دسترس کاربران قرار گرفته اند. بررسی های انجام شده توسط این روزنامه از وب سایت دو اپراتور همراه اول و ایرانسل نیز حاکی از ان است که تمامی بسته های قبلی اکنون با افزایش حدود 34 درصدی در دسترس کاربران قرار دارند.

علاوه بر این برای اولین بار است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مقابل این افزایش تعرفه اینترنت، تعهداتی را در جهت بهبود کیفیت شبکه موبایل (مانند افزایش 30 درصدی سرعت در لایه دسترسی، رسیدن به پوشش 96 درصدی اینترنت نسل چهارم، تحت پوشش قرار گرفتن حداقل ده درصد از جمعیت کشور از اینترنت نسل پنجم و…) از اپراتورها اخذ کرده و حتی این تعهدات را ضمیمه پروانه فعالیت آنها کرده تا از ضمانت اجرایی لازم هم برخوردار باشد. در کنار این تعهدات اپراتورها که عموما موجب بهبود شرایط در لایه دسترسی خواهد شد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اقدامات زیرساختی گسترده ای را مانند افزایش هفتاد درصدی ظرفیت شبکه زیرساختی کشور، اجرای طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها، رفع مشکل اشباع در لایه انتقال برخی از استان ها و… را در سایر لایه های شبکه (مانند هسته و انتقال) در دست اقدام دارد تا توسعه همزمان اجزای مختلف شبکه، منجر به افزایش کیفیت چشمگیر تجربه کاربری هموطنان شود.

در پی افزایش تعرفه های اینترنت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام این موضوع که نظارت دقیقی بر روی این فرآیند دارد، از عموم کاربران خواسته است چنانچه با افزایش قیمتی بالاتر از 34 درصد و یا با حذف بسته ای که در سال اخیر در درگاه فروش اپراتورها عرضه می شده است، مواجه شدند، موضوع را به سامانه شبانه روزی 195 اطلاع دهند تا بصورت فوری و خارج از نوبت به آن رسیدگی شود.