«الیزر یودکوفسکی»، محقق هوش مصنوعی، یک بار دیگر درباره خطرات این فناوری حرف زده است.

«الیزر یودکوفسکی» دانشمند آمریکایی متخصص در حوزه هوش مصنوعی که پیش‌تر نیز سناریوهای ترسناکی را درباره این حوزه مطرح کرده بود، حالا پیش‌بینی کرده که هوش مصنوعی می‌تواند طی دو سال آینده بشریت را به فنا ببرد.

وی در مصاحبه جدیدی با گاردین می‌گوید شانس ما برای آنکه بشریت درمقابل هوش مصنوعی زنده بماند خیلی کم است. الیزر یودکوفسکی اشاره می‌کند که اگر بخواهد احتمالات را بررسی کند، احساس می‌کند زمان زیادی برای نجات بشر باقی نمانده و ممکن است طی دو سال هوش مصنوعی بشریت را نابود کند. او توضیح داد: «احساس می‌کنم زمان باقی‌مانده برای ما نه 50 سال، بلکه 5 سال است. شاید هم 2 سال یا 10 سال.»

با آمدن هوش مصنوعی انسان‌ها چقدر زمان برای زنده ماندن دارند؟ «تام لامونت» از گاردین برای به تصویر کشیدن این موضوع، از عباراتی مانند «پایان عمر همه ماشین‌آلات»، «آخرالزمان ترمیناتوری» و «جهنم ماتریکس» استفاده کرد.

با هوش مصنوعی شانس زیادی برای زنده ماندن نداریم!

الیزر یودکوفسکی بنیانگذار مؤسسه تحقیقاتی هوش ماشینی در کالیفرنیا می‌گوید: «مشکل این است که مردم متوجه نمی‌شوند. ما شانس بسیار کمی برای زنده نگه‌داشتن بشریت داریم.»

تام لامونت با بسیاری از چهره‌های برجسته در این حوزه از «برایان مرچنت» گرفته تا «مولی کرابپل»، صحبت کرده است. او به این جمع‌بندی رسیده است که ظهور یک فناوری جدید، با وجودی که می‌تواند برای مردم خوب باشد اما نسبت به خوب‌بودن آن تردیدهایی وجود دارد. این روزها خیلی از تحلیلگران روی نقد هوش مصنوعی تمرکز می‌کنند.

اظهارات الیزر یودکوفسکی درمورد هوش مصنوعی تاکنون یکی از تهدیدآمیزترین‌ها در این حوزه بوده است. سال گذشته میلادی موضوعی تحت عنوان بمباران مراکز داده‌ برای متوقف کردن ظهور هوش مصنوعی مطرح شد. یودکوفسکی پیش‌تر گفته بود که ایده بمباران مراکز داده را تأیید می‌کند. او این حوزه را تهدیدی برای آینده بشریت می‌داند.