اپل سرانجام iOS 17.4 را به‌صورت عمومی منتشر کرد. حالا کاربران اتحادیه اروپا می‌توانند برنامه‌ها را از خارج از اپ استور نصب کنند.

به‌روزرسانی بزرگ و مهم iOS 17.4 بالاخره برای عموم کاربران منتشر شد. با این به‌روزرسانی تغییرات لازم برای تبعیت از قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا اجرا می‌شود و کاربران آیفون برای اولین‌بار می‌توانند اپ‌ها را به‌صورت رسمی از خارج از اپ استور نصب کنند. این آپدیت همچنین شامل تغییرات دیگری برای سایر کاربران جهانی است.

تغییرات بزرگ iOS 17.4 در اتحادیه اروپا

به‌گزارش ورج، با iOS 17.4 توسعه‌دهندگان شخص ثالث می‌توانند برای عرضه برنامه‌های خود از فروشگاه‌های اپلیکیشن جایگزین استفاده کنند یا به‌صورت مستقیم برنامه‌های خود را برای دانلود در اختیار کاربران بگذارند. بنابراین کاربران امکان سایدلودینگ اپ‌ها را خواهند داشت و دیگر مجبور به استفاده از اپ استور نیستند. البته این اپ‌ها همچنان باید فرایند تأییدیه اپل را پشت‌سر بگذارند و هزینه‌ای موسوم به Core Technology Fee را بپردازند. این هزینه پس از عبور آمار دانلود اپلیکیشن‌ها از 1 میلیون، به‌ازای هر نصب 50 سنت برای توسعه‌دهندگان خواهد بود.

دارندگان آیفون در اتحادیه اروپا در هنگام نصب iOS 17.4 با یادداشت‌های انتشار متفاوتی روبه‌رو می‌شوند که دسترسی به فروشگاه‌های اپلیکیشن جایگزین، نصب مرورگرهای وب با موتورهای متفاوت یا استفاده از روش‌های پرداخت جایگزین را به آن‌ها توضیح می‌دهد. گفتنی است که تغییرات مربوط به اتحادیه اروپا در سایر کشورها اعمال نخواهد شد و در دسترس قرار نمی‌گیرد.

این به‌روزرسانی به کاربران اروپایی اجازه خواهد داد تا از مرورگرهایی استفاده کنند که موتور آن‌ها WebKit اپل نیست. همچنین حالا زمانی که مرورگر سافاری برای اولین‌بار باز می‌شود، پیامی برای کاربر به‌نمایش درمی‌آید که امکان انتخاب مرورگر پیش‌فرض را فراهم می‌کند. گوگل و موزیلا اعلام کرده‌اند که درحال آزمایش موتورهای اختصاصی برای مرورگرهای خود هستند.

اپل همچنین به توسعه‌دهندگان شخص ثالث اجازه می‌دهد تا از تراشه پرداخت NFC در آیفون استفاده کنند. این قابلیت پیش‌تر تنها به سرویس Apple Pay و Apple Wallet محدود بود.

کوپرتینویی‌ها پیش‌تر گفته بودند که با iOS 17.4 پشتیبانی از اپ‌های تحت وب متوقف می‌شود. اما بعداً از این تصمیم عقب‌نشینی و اعلام کردند که این اپ‌ها از طریق موتور WebKit همچنان قابل استفاده خواهند بود.

به‌روزرسانی‌های iOS 17.4 برای سایر کاربران جهان

سوای از تغییرات مرتبط با DMA، اپل در iOS 17.4 قابلیت‌هایی را هم برای سایر کاربران جهانی خود در نظر گرفته است. در این آپدیت، اپلیکیشن Podcasts به قابلیت تولید رونوشت خودکار به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی مجهز شده است.

همچنین همان‌طور که قبلاً گفته شده بود، اپل با یک پروتکل رمزنگاری جدید برای iMessage، این پیام‌رسان را در برابر حملات کوانتومی آینده مقاوم می‌کند. آپدیت iOS 17.4 در سری آیفون 15 نیز اطلاعات جدید و بیشتری را درباره سلامت باتری ارائه می‌کند.

در iOS 17.4، سیری به قابلیت جدیدی برای خواندن پیام‌های ورودی مجهز می‌شود. همچنین این به‌روزرسانی دارای بیش از 100 ایموجی جدید ازجمله قارچ قهوه‌ای، زنجیره شکسته و لیمو است.

iOS 17.4 برای همه آیفون‌های سازگار با iOS 17 منتشر شده است و شاید کمی طول بکشد تا به دست شما برسد. برای نصب این به‌روزرسانی باید به بخش Settings > General > Software Update مراجعه کنید.