اپل با ارائه یک درخواست تجدیدنظر 916 صفحه‌ای، از دادگاه استیناف آمریکا خواست تا ممنوعیت فروش اپل واچ‌ها برداشته شود.

وقتی کمیسیون تجارت بین‌الملل (ITC) فروش اپل واچ سری 9 و اولترا 2 را در سال 2023 ممنوع کرد، شکی وجود نداشت که اپل درخواست تجدیدنظر می‌کند. حالا کوپرتینویی‌ها در دادگاه استیناف ایالات‌متحده حاضر شده‌اند و در یک درخواست تجدیدنظر 916 صفحه‌ای، به ارائه دلایلی برای رفع این ممنوعیت پرداخته‌اند.

به‌طور کلی، ممنوعیت اپل واچ حول این موضوع است که آیا اپل پتنت سنجش اکسیژن خون شرکت مسیمو را نقض کرده یا خیر. در پرونده اصلی، ITC به این نتیجه رسید که اپل پتنت‌های این شرکت سازنده دستگاه‌های پزشکی را نقض کرده است و این نقض به صنعت آن‌ها آسیب می‌رساند.

اکنون در جلسه استیناف و براساس درخواست تجدیدنظر اپل، این شرکت به دادگاه گفت که پتنت‌های مسیمو درباره فناوری اندازه‌گیری اکسیژن خون نامعتبر است. وکلای اپل می‌گویند شواهدی در اختیار دارند که ادعاهای مسیمو مبنی بر ساخت یک محصول رقیب، در زمان ارائه پرونده اصلی در سال 2021 صرفاً فرضی بوده و مسیمو هیچ بودجه‌ای روی ساخت چنین محصولی سرمایه‌گذاری نکرده بود.

دلایل اپل برای رفع ممنوعیت اپل واچ‌ها

اپل در درخواست تجدیدنظر می‌گوید که در زمان ثبت شکایت، مسیمو حتی یک ساعت هوشمند واقعی نیز نداشته است. درواقع مسیمو در سال 2022 بود که ساعت هوشمند W1 را عرضه کرد. در سال 2021، وقتی مسیمو در ITC درخواست خود را ثبت کرد، فقط نقشه‌های CAD این شرکت به‌عنوان مدرک ارائه شدند.

ITC برای بررسی و ثبت پتنت‌ها صرفاً به مقالات شرکت‌های مختلف اتکا می‌کند و براساس قانون نیز مدل‌های سه‌بعدی CAD، مدارک معتبر و جزء مقالات محسوب نمی‌شوند و مشمول صلاحیت ITC نیز نیستند. اساساً اپل در تلاش است تا استدلال کند که در زمان ثبت شکایت، مسیمو و ITC هیچ مدرک واقعی در دست نداشتند، بنابراین ممنوعیت اپل واچ باید کنار گذاشته شود. اپل همچنین ادعا کرده است که مسیمو پتنت‌های اکسیمتر خود را شش روز پس از عرضه اپل واچ‌ها به‌روزرسانی کرد – که به‌وضوح برای به‌دام‌انداختن ساعت‌های جدید اپل نوشته شده بودند.

مسیمو درنهایت مجبور شد اعتراف کند که ادعای توسعه ساعت هوشمند خود براساس نقشه‌های CAD است. پیش‌تر در دادگاه اصلی چنین موضوعی مطرح نشده بود و بنابراین می‌توان گفت که ITC از اختیارات خود فراتر رفته است. البته مسیمو فرصتی برای رد ادعاهای اپل در پرونده تجدیدنظر خواهد داشت. به‌طور کلی، این امر که مسیمو هیچ محصولی در آن زمان نداشته است، ‌می‌تواند قوی‌ترین استدلال اپل باشد.