وردپرس در جریان جدل خود با WP Engine، دست به اقدام عجیبی زده است.

«مت مولن‌وگ»، یکی از بنیان‌گذاران وردپرس و مدیرعامل Automattic، امروز اعلام کرد WordPress.org یک افزونه محبوب از WP Engine را به‌منظور حذف فروش‌های تجاری و رفع مشکل امنیتی، در اختیار گرفته است. این تغییر و به‌روزرسانی که آن را انشعابی از افزونه Advanced Custom Fields (ACF) می‌نامد، اکنون نام افزونه را به «Secure Custom Fields» تغییر داده است.

مت مولن‌وگ هنوز دقیق اعلام نکرده کدام مشکل امنیتی موجب این اقدام شده است. او درباره این موضوع در سایت وردپرس مقاله‌ای با عنوان Secure Custom Fields نوشته است که «بند 18 دستورالعمل دایرکتوری افزونه‌ها» یادآوری می‌کند که چندین حق به تیم وردپرس داده شده است، ازجمله حق حذف افزونه یا تغییر آن «بدون رضایت توسعه‌دهنده». مولن‌وگ توضیح می‌دهد این حرکت به شکایت اخیر WP Engine علیه او و Automattic مربوط می‌شود:

«قبلاً شرایط مشابهی اتفاق افتاده بود اما نه در این مقیاس. این وضعیتی نادر و غیرعادی است که حملات حقوقی WP Engine آن را ایجاد کرده است. پیش‌بینی می‌شود این اتفاق برای سایر افزونه‌ها پیش نمی‌آید.»

نظر تیم افزونه ACF درباره این اقدام وردپرس

تیم افزونه ACF در شبکه اجتماعی X ادعا کرد وردپرس هرگز افزونه‌ای را «یک‌جانبه و اجباری» و «بدون رضایت» از سازنده‌اش نگرفته است. همچنین بعداً نوشتند کسانی که مشتری WP Engine ،Flywheel یا ACF Pro نیستند، باید به سایت ACF رفته و مراحلی را که قبلاً منتشر شده است، دنبال کنند تا «نسخه اصلی 6.3.8» را دانلود و به‌روزرسانی را دریافت کنند.

همان‌طور که از نام آن پیداست، افزونه ACF به سازندگان وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد در شرایطی که فیلدهای عمومی کارآمد نیستند، از فیلدهای سفارشی استفاده کنند. ACF می‌گوید این قابلیت درحا‌ل‌حاضر در خود وردپرس وجود دارد اما «خیلی کاربرپسند» نیست.

باید منتظر ماند و دید این اقدام وردپرس چه پیامدهایی به‌دنبال دارد؛ مشخصاً باعث می‌شود روابط مدیران وردپرس و WP Engine بیش‌ازپیش تیره شود.