عکاسی از غذا یکی از ژانرهای جذاب و هیجان‌انگیز عکاسی است و کمی با دیگر ژانرها تفاوت دارد. برای ثبت تصاویر باکیفیت غذا باید مجموعه‌ای از نکات و تنظیمات را رعایت کرد که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.صرف‌نظر از اینکه بخواهید یک عکاس غذای حرفه‌ای باشید یا بخواهید صرفا عکس‌های خود را در اینستاگرام برای افزایش فالوور بارگذاری کنید، لازم است نکات و تکنیک‌هایی را درباره‌ی بهبود مهارت‌های عکاسی بدانید. در این مقاله به‌طور جامع به عکاسی از غذا می‌پردازیم و نکات و تنظیمات لازم را برای بهبود تصاویر ارائه خواهیم کرد.

شروع عکاسی غذا

برای شروع عکاسی از غذا بهتر است در ابتدا نگاهی به نمونه‌های حرفه‌ای عکاسی غذا بیندازید. این عکس‌ها را معمولا می‌توانید روی بسته‌بندی‌ها، وب‌سایت‌های خرده‌فروشی یا رستوران‌ها، منوها و پرتفولیوهای آنلاین عکاسان فعال در این حوزه ببینید. با بررسی این عکس‌ها می‌توانید به انتظارات این صنعت پی ببرید. در نهایت، متوجه می‌شوید که عکاسی غذا به‌سادگی عکاسی با آیفون نیست.

کار و فکر زیادی پشت عکس‌های غذا است. درادامه به بررسی نکات، تجهیزات، تکنیک‌ها و مهارت‌های لازم برای شروع عکاسی غذا می‌پردازیم.
تجهیزات عکاسی غذا

با اینکه تعداد زیادی از عکاسان غذا کار خود را با تجهیزات ساده‌ای مثل آیفون شروع می‌کنند، با نگاهی به عکس‌های حرفه‌ای‌تر متوجه می‌شوید این عکس‌ها با دوربین‌های DSLR و تجهیزات متفاوتی ثبت شده‌اند که همین مسئله تأثیر زیادی بر نتیجه دارد.
بهترین دوربین عکاسی غذا

با اینکه حرفه‌ای‌ها اغلب اوقات دوربین‌های دیجیتال فول فریم را توصیه می‌کنند می‌توانید کار خود را با دوربین کراپ سنسور شروع کنید. دوربین‌های کراپ سنسور مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند اما با لنزهای مختلف خروجی‌های متفاوتی را تولید می‌کنند. همان‌طور که از نامشان پیدا است خروجی این دوربین‌ها تصاویری است که اندکی کراپ شده‌اند. از طرفی دوربین‌های فول فریم می‌توانند محدوده‌ی وسیع‌تری را پوشش دهند.

 

درادامه برخی توصیه‌ها را برای دوربین‌های دیجیتال عکاسی غذا ارائه می‌کنیم:

  • کانن EOS 5D Mark IV (فول فریم)
  • نیکون Z6 (فول فریم)
  • کانن EOS Rebel T6i یا 750D (کراپ سنسور)
  • نیکون D3400 (کراپ سنسور)

بهترین لنز برای عکاسی غذا

لنزهای پرایم یا ثابت اغلب اوقات بهترین گزینه برای عکاسی از غذا هستند؛ زیرا این لنزها معمولا گشودگی دیافراگم عریض‌تری را فراهم می‌کنند و امکان کنترل عمق میدان را می‌دهند. لنز ۸۰ و ۵۰ میلی‌متر از متداول‌ترین لنزها برای عکاسی غذا با دوربین فول فریم هستند.

وقتی از دوربین کراپ سنسور استفاده می‌کنید باید لنز خود را منطبق با معیار کراپ دوربین تنظیم کنید. معیار یا ضریب کراپ به میزان کراپ‌شدن عکس در مقایسه با دوربین فیلم استاندارد ۳۵ میلی‌متری گفته می‌شود. وقتی فاصله‌ی کانونی لنز را در ضریب کراپ ضرب کنید به فاصله‌ی کانونی واقعی تصاویر خواهید رسید. در نتیجه لنز ۸۰ میلی‌متری با ضریب کراپ ۱.۶ روی دوربین کراپ سنسور در واقع مانند داشتن لنز ۵۰ میلی‌متری است.

تجهیزات دیگر برای عکاسی از غذا

در عکاسی از غذا استفاده از سه‌پایه یک ضرورت به شمار می‌رود. سه‌پایه‌ها باعث ثابت ماندن دوربین و حذف نویز ناشی از لرزش آن می‌شوند. بااینکه بسیاری از عکاس‌های غذا نور طبیعی را برای عکاسی ترجیح می‌دهند، استفاده از نور مصنوعی می‌تواند در فضای استودیویی امکان کنترل بیشتری را فراهم کند. همچنین می‌توانید از فلش‌های جانبی، استندهای نور و بازتابنده‌ها برای کمک به تنظیم نورپردازی استفاده کنید. لوازم صحنه یکی از افزودنی‌های مفید دیگر در عکاسی از غذا است. برای مثال ظروف آشپزخانه و سرامیک‌ها می‌توانند به اندازه‌ی تخته‌های برش و دستمال‌ سفره‌ها برای رسیدن به نتایج طبیعی‌تر جذاب باشند.