عکاسی پرتره یکی از محبوب‌ترین ژانرهای عکاسی است؛ اما چگونه می‌توان کیفیت تصاویر پرتره را بهبود داد؟

عکاسی پرتره چیست؟

عکاسی پرتره به معنی ثبت ماهیت، شخصیت، هویت و نگرش افراد با استفاده از پس‌زمینه‌ها، نورپردازی و ژست است. با اینکه این تعریف به‌نظر ساده می‌رسد، عکاسی پرتره می‌تواند یکی از چالشی‌ترین انواع عکاسی باشد. وقتی یک عکاس پرتره بتواند کاراکتر سوژه‌ی خود را به خوبی به تصویر بکشد، تجهیزاتی که به کار می‌‌برد اهمیت چندانی ندارد؛ گرچه داشتن جدیدترین تجهیزات هم بی‌تأثیر نیست.

تجهیزات عکاسی پرتره

در عکاسی می‌توانید از هر تجهیزاتی که دارید، استفاده کنید. صرف‌نظر از اینکه از گوشی هوشمند، دوربین کامپکت، دوربین بدون آینه، کراپ سنسور، فول فریم یا دوربین‌های فیلم قدیمی استفاده می‌کنید، می‌توانید تصاویر زیبایی از دوستان و خانواده‌ی خود ثبت کنید. در نتیجه، اجازه ندهید ایدئال‌گرایی به تجهیزات شما را از عکاسی منصرف کند. تقریبا در هر شرایطی می‌توانید از این راهنما برای بهبود عکاسی پرتره استفاده کنید. از سوی دیگر، داشتن تجهیزات کافی می‌تواند کار شما را آسان‌تر کند. علاوه‌بر تجهیزاتی مثل بدنه‌ی دوربین یا تجهیزات ساده‌ای مثل کارت حافظه، لازم است به چند نمونه‌ از تجهیزات ضروری عکاسی پرتره در این راهنما اشاره کنیم.

اگر از دوربین DSLR استفاده می‌کنید، باید به خاطر داشته باشید که لنزهای مختلف نتایج کاملا متفاوتی را به‌وجود می‌آورند و بر کیفیت تصاویرتان تأثیر می‌گذارند. اغلب عکاس‌ها لنزهای پرایم را برای عکاسی پرتره ترجیح می‌دهند؛ گرچه لنزهای زوم هم به‌دلیل تنظیم فاصله‌ی کانونی خروجی‌های متنوعی را به‌وجود می‌آورند. صرف‌نظر از اینکه عکاسی عروسی یا ورزشی را انجام می‌دهید، گاهی فاصله‌ی سوژه از لنز تأثیر چشمگیری بر خروجی تصویر می‌گذارد. در چنین شرایطی، استفاده از لنز زوم بهترین انتخاب برای عکاسی از افراد است. درادامه به برخی لنزهای پرکاربرد عکاسی پرتره اشاره می‌کنیم.

لنزهای پرایم

  • لنز ۳۵ میلی‌متری: این فاصله‌ی کانونی برای پرتره‌های قدیمی در ابعاد سروشانه مناسب نیست؛ بلکه برای عکاسی از افراد همراه با محیط اطراف مناسب است. لنز ۳۵ میلی‌متری (روی کراپ سنسور یا APS-C) شباهت زیادی به زاویه‌ی دید چشم انسان دارد. درنتیجه، برای ثبت اتفاق‌ها و رویدادهای محیط اطراف بهترین انتخاب است. به‌همین‌دلیل، از این لنز در ژانرهایی مثل عکاسی خیابانی زیاد استفاده می‌شود.
  • لنز ۵۰ میلی‌متری: بسیاری از عکاس‌ها درکنار کیت لنز خود لنز ۵۰ میلی‌متری را هم می‌خرند. قیمت و انعطاف لنز ۵۰ میلی‌متری قابل رقابت نیست؛ زیرا می‌توان در گشودگی‌های دیافراگم f/1.8 یا f/1.4 با این لنز عکاسی کرد. اگر از بدنه‌ی فول فریم استفاده می‌کنید، لنز ۵۰ میلی‌متر برای تصاویر خانوادگی مفید است؛ اما اگر از دوربین کراپ سنسور استفاده می‌کنید، فاصله‌ی کانونی این لنز برای ثبت تصاویر پرتره عالی است.
  • لنز ۸۵ میلی‌متر: اغلب لنزهای ۸۵ میلی‌متری از انعطاف بالایی برخوردار هستند و اجازه می‌دهند کل فریم را با چهره‌ی سوژه پر کنید یا کل بدن بدون هیچ اعوجاجی در تصویر قرار بگیرد. درواقع فاصله‌ی کانونی ۸۵-۱۰۵ میلی‌متر، فاصله‌ی ایدئال برای ثبت تصاویر پرتره است؛ زیرا در این فاصله تصاویر انحراف و کج‌نمایی کمتری دارند. علاوه‌بر‌این، فشرده‌سازی لنز ۸۵ میلی‌متری باعث می‌شود پس‌زمینه نزدیک‌تر به سوژه به‌نظر برسد که خروجی آن تصاویر پرتره‌ی زیبا و چشمگیر است.

لنزهای زوم

  • لنز سیگما آرت ۳۵-۱۸ میلی‌متر f/1.8: این لنز که برای دوربین‌های کراپ‌سنسور طراحی شده است، دارای طیفی از فاصله‌های کانونی محبوب برای عکاسی از افراد است. علاوه‌براین، توانایی عکاسی در f/1.8 باعث می‌شود این لنز به گزینه‌ای ایدئال برای عکاسی از افراد و عکاسی پرتره تبدیل شود.
  • لنز ۲۰۰-۷۰ میلی‌متر: برای عکاسی از مراسم ازدواج یا به‌طورکلی عکاسی از رویدادها این لنز به‌دلیل انعطاف بالا در ثبت تصاویر پرتره در فواصل کانونی مختلف، گزینه‌ی ایدئال عکاس‌ها است. طیف فاصله‌ی کانونی ۷۰-۲۰۰ میلی‌متر در موقعیت‌هایی که بخواهید احساسات خالصانه را بدون نزدیک شدن به سوژه‌ها ثبت کنید، مفید است.

با بررسی لنزهای مختلف عکاسی پرتره، به یاد داشته باشید برای رسیدن به پس‌زمینه‌ای تاز و زیبا در پرتره‌ها، به لنزی نیاز دارید که تصاویر را در گشودگی‌های دیافراگم f/1.2 و f/2.8 ثبت کند. لنزهایی که چنین تنظیماتی دارند، معمولا گران‌قیمت تر هستند؛ اما ارزش صرف هزینه را دارند.

اگر با دوربین کراپ‌سنسور عکاسی می‌کنید، باید فاصله‌ی کانونی لنز خود را در ضریب کراپ (عددی مثل ۱.۵ یا ۱.۶) ضرب کنید تا فاصله‌ی کانونی لنز را برای دوربین خود به‌دست بیاورید. برای مثال، اگر لنز ۳۵ میلی‌متری را روی یک دوربین کراپ‌سنسور قرار دهید، در‌واقع مانند این است که از لنز ۵۰ میلی‌متری استفاده می‌کنید.